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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292
윤희윤(대구대학교) pp.5-27 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.005
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초록

이 연구는 공공도서관 생태계의 담론화를 통한 개선․확장 전략을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위하여 자연생태계의 순환원리와 구성요소에 근거하여 공공도서관 생태계의 기본원리와 구조적 지형을 해명하고 현주소와 인식을 분석하였다. 이를 바탕으로 다양한 관점과 시각을 차용한 전략적 방안(카르마 법칙을 적용한 도서관의 정체성 및 공공성 보장, 미네르바 신드롬을 극복하기 위한 사서직의 주체성 및 전문성 강화, 파레토 원리를 응용한 자료서비스 및 장서관리의 최적화, 부정적 후광효과를 해소하기 위한 일반열람실 축소와 비교우위 프로그램서비스 제공, 가우스 분포를 준수한 생애주기별 이용편차 해소, 이카루스 역설을 반추한 디지털 패러다임 수용과 이용친화형 공간화, 그레샴 법칙의 경계를 위한 작은도서관의 공공도서관 시스템화, 그리고 폼페이 역설을 반면교사로 삼은 소통강화와 사회문화적 가치 확산 등)을 제안하였다.

Abstract

The goal of this study is to suggest various improvements and expanding strategies of the public library ecosystem. For this goal, researcher reviewed and analyzed the realistic landscapes and social recognitions about the public library ecosystem as local public goods, and discoursed the basic principles and structural terrain of public library ecosystem based on natural ecosystem. As a result, researcher proposed multifaceted alternatives (ensure library’s identity and publicity applying Law of Karma, strengthen librarian’s professionalism on the premise of overcoming the Minerva’s syndrome, optimize the library service and collection management based on the Pareto principle, reduce reading room and differentiated program through resolution of Halo effect, eliminate usage bias by life cycle based on the Gauss distribution, acceptance of the digital paradigm and use-friendly spatialization that ruminates the Icarus paradox, incorporate small library into public library system through a clear understanding of the Gresham’s law, and enforce communication and spread social and cultural value through the practice of the Pompeii paradox).

유종열(공주대학교) ; 송기호(공주대학교) pp.29-47 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.029
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초록

본 연구의 목적은 초등학교 사회 교과서에 포함된 탐구 과제를 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형과 비교 분석하고, 사회 교과 학습에서 사서교사가 제공할 수 있는 교육적 역할을 도출하는 것이다. 이를 위하여 국정교과서로 개발되어 활용 중인 초등학교 4․5․6학년 2학기 사회 교과서를 분석하였다. 분석 결과 4․5학년은 개별적으로 교과서에 수록된 삽화, 사진, 텍스트를 비교․분석하여 말로 표현하고, 6학년은 자신의 경험이나 생각 또는 다른 자료에서 찾은 정보를 활용해서 과제를 해결하고 말로 표현하도록 탐구 과제가 구성되어 있는 것으로 나타났다. 따라서 사서교사는 4․5학년에게는 비교, 대조, 조합, 원인과 결과 구분, 사실과 의견 구분 그리고 결론의 예측과 추론 등의 정보활용기술을 지도하는데 참여할 수 있을 것으로 보인다. 6학년에게는 교과교사와의 협력을 바탕으로 장기간에 걸쳐서 과제의 특성에 따른 해결 계획을 수립하고, 자료 수집, 활용, 결과물 완성 및 평가에 이르는 전반적인 정보활용과정을 지도하는데 참여할 수 있다.

Abstract

The purpose of this study is to compare and analyze the inquiry tasks included in the elementary social studies with school library based instruction (SLBI) focused on the information literacy process and select teacher librarians’ educational role under learning for social studies. For this purpose, national elementary curriculum of 4th, 5th and 6th social studies in the second term are analyzed. As results of analysis, the 4th and 5th students who take part in solving the inquiry tasks could compare and analyze illustrations, photographs and texts in their text books individually and present the results with speaking. The 6th students could deal with their tasks using their experience, idea or information found from other resources and express the outcome orally according to the content of inquiry tasks. Therefore, teacher librarians could teach information literacy skills such as comparison, contrast, combination, distinction between opinions and facts, or prediction and inference of conclusion to the 4th and 5th elementary student. Teacher librarians can also participate in whole information literacy instruction for the 6th students from building the solution strategies of tasks, collecting and using materials to completing and evaluating the results under the long term collaboration with the classroom teachers.

최정원(전북대학교) ; 오효정(전북대학교) ; 한희정(전북대학교) ; 김용(전북대학교) pp.49-67 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.049
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초록

기록관은 시대상을 반영하고 있는 정보를 포함하고 있는 기록물을 수집․관리하고 기록정보센터로서의 기능을 수행하는 정보의 집결지이다. 방대하고 가치 있는 기록을 보유하고 있지만 국내에서의 기록관은 현재 정보사회에서 중심에 위치하지 못하며 대중들의 인식이 미약하다. 이에 본 연구는 비이용자들을 대상으로 기록관 비이용 요인을 알아보고 비이용자와 이용자를 대상으로 기록관에 대한 요구사항을 조사, 분석하였다. 이를 위해 148명을 대상으로 설문을 진행하였고 기술통계, 독립표본 t-검증 등을 실시하였다. 설문결과를 바탕으로 이용자들의 기록관 인식을 제고하고 이용 활성화를 위한 방안을 제안하였다.

Abstract

An archives collects and manages a variety of records and archives including information reflecting the phases of the times and has a role in society as archive information center. Also, archives support that users can efficiently search and use records. Although archives has a variety of records and archives, users and non-users has low recognition on it. This study aims to find factors why people don’t use archives and analyzes requirements to utilize archives activation for users and non-users. To perform the goals, questionnaires were used to collect data from 148 domestic people. Also, this study used descriptive statistics and independent t-test to analyze the collected data. With the analyzed results, this study proposed suggestions to improve user’s perception and factors for activation of archives.

노영희(건국대학교) ; 심효정(한국도서관협회) ; 곽우정(건국대학교) pp.69-102 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.069
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본 연구에서는 문헌정보학과 학생들이 생각하는 문헌정보학의 취업전망에 대한 인식을 포함하여 현재의 교육과정에 대한 만족도, 취업준비도, 취업관련 프로그램에 대한 요구사항을 파악하고자 하였다. 그 결과, 첫째, 학생들의 취업희망분야는 도서관이 가장 높고 그 중에서 공공도서관이 가장 높게 나타났다. 둘째, 취업희망지역은 출신대학의 소재와 관계없이 서울․경기지역이 가장 높게 나타났다. 셋째, 대학의 교육과정에 대한 만족도는 높은 편이며, 현장기반 취업프로그램을 가장 원하는 것으로 나타났다. 넷째, 취업준비에 대한 애로사항은 취업정보에 대한 부족이 가장 높게 나타났다. 다섯째, 직장선택에 영향을 주는 요건은 근무조건, 정년보장, 복리후생, 보수 등으로 나타났다. 따라서 학생들의 취업률 제고를 위해서는 취업정보시스템의 구축, 현장기반 교육과정의 강화, 그리고 지방의 취업여건 및 환경개선이 요구된다고 할 수 있다.

Abstract

In this study, the Department of Library & Information Science’s Students are including their cognitive for the employment prospects of library information, it wants to know satisfaction with current curriculum, job preparation, and requirements for job - related programs. The result, first of all, the students of the field of employment hope was that the library was the field of employment and the public library was the highest one of them. Second, areas of employment were that the Seoul Gyeonggi-do Province showed the highest regardless of the location of the university. Third, the satisfaction of the university curriculum is high, It appeared to be desirable that was field - based employment program. Fourth, The difficulty in preparing for employment was the lack of employment information. Fifth, The factors influencing job choice were working conditions, retirement benefits, welfare benefits, and remuneration. Therefore, to increase the employment rate of students, it was required by the establishment of job information system, reinforcement of field - based training courses, and improvement of local employment conditions and the environment.

류현숙(Faculty of Arts, University of Ljubljana) pp.103-124 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.103
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Abstract

Korea and Japan have been influenced by one another through various points in their respective histories. During ancient times and throughout the Middle Ages, many aspects of culture and modern civilisation were conveyed from China to Japan via Korea. This trend changed in the second half of the 19th century, as Japan opened its ports to foreign trade, completely reforming its own society before Korea followed suit. The aspects of modern civilisation and culture were thus subsequently conveyed to Korea from Japan. Not unlike Western cultures of the time, Japan also engaged in a pursuit of imperialism that resulted in its subjugation of Korea during the Japanese occupation. After Korea regained its independence following the Second World War, Koreans rebuilt their country largely on the basis of the social system Japan had left behind. 70 years later, differences from the Japanese model may nevertheless be observed in various areas. Library legislation is no exception. This paper provides a comparison of Korean and Japanese library laws. The comparison and consideration of the enactment and revision processes of library legislation of both countries reveals how differences in legislation developed and provides an analysis of the implementation of these differences.

강현민(행정자치부) pp.125-146 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.125
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1999년 1월 29일 제정된 공공기록물관리법 정수점검 관련 조항에 따라 기록관, 특수기록관, 영구기록물관리기관은 ‘매2년 전수1회’ 주기로 정수점검을 실시해 왔다. 특히 영구기록물관리기관은 그 동안 적극적인 수집활동을 통해 보존기록물이 폭발적으로 증가하였으나, 기존 정수점검 관련 법령 조항으로 인해 정수점검 수행 시 많은 문제점과 실효성에 의문이 제기되어 왔었다. 본고는 영구기록물관리기관의 정수점검 업무에 대해 새롭게 제․개정된 법령의 개정사유, 내용, 목적 및 입법취지 등을 소개하고 기존 업무의 문제점과 변경된 업무의 개선사항을 분석하였다. 필자는 다년간 정수점검 업무를 담당하면서 발견된 문제점과 근본적 해결을 위해 시행규칙 제․개정 작업에 착수하여 초안 및 최종안 작성과 법제처 법률검토를 거쳐 2016년 8월 29일부터 새로운 정수점검 관련 법 조항을 제․개정하였다. 제․개정된 정수점검 관련 법조항의 가장 핵심적인 내용은 ‘최소 매4년 전수1회’라는 탄력적 정수점검 주기적용과 ‘사후조치 의무화’ 규정이다.

Abstract

According to the article of inventory in the act of public records management from 29th January on 1999, record repository, special repository and the archives have been doing inventory totally once every two years. As the archives have acquisited incredibly and explosively lots of archives, this has induced a lot of problem in inventory activity due to legacy inventory acts. To solve these problems, the author have revised and legislated on 29th Oct. 2016. The purpose of this study is to point out the problems that prior uniformal inventory cycle and to explain in detail that the contents of the newly revised article, and a benefit and expectations of practical inventory activity. The major revision of article is inventory cycle of at least totally once every four years and the act of obligation on a after-process of inventory.

차미경(이화여자대학교) ; 송경진(이화여자대학교) ; 김나영(국회도서관) pp.147-174 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.147
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초록

공공기금을 지원받아 수행된 논문성과물의 오픈액세스(OA)는 주요국의 경우 국가차원에서 법률을 통해 의무화하는 방향으로 추진되고 있다. 본 연구의 목적은 국가R&D에 따라 산출된 논문성과물의 오픈액세스를 추진하기 위해서 필요한 법규의 개선방안을 제안하는 데 있다. 이를 위하여 이미 공공기금에 의한 연구성과물의 오픈액세스를 법제화한 미국, 스페인, 독일, 프랑스의 입법례와 우리나라의 대표 공공기금 연구사업인 국가R&D와 관련된 법령 및 행정규칙을 분석하였다. 분석 결과를 토대로 본 연구에서는, 1) 국가R&D 사업의 연구성과물 관련 용어를 통일하고 연구성과물의 정의에 논문을 명시하여 포함시킬 것, 2) 논문의 제출, 공개, 등록․기탁, 소유와 관련한 내용을 기본법인 「국가연구개발사업의 성과평가 및 성과관리에 관한 법률」에 정함으로써 OA이행 의무를 강화할 것, 그리고 3) 개정된 기본법에 따라 범 부처 공통의 「국가연구개발사업의 관리 등에 관한 규정」과 행정규칙을 정비할 것 등을 제안하였다.

Abstract

Open Access(OA) policy to scholarly publications from publicly funded research goes toward making a law at the national level. The purpose of this study is to suggest the ways of improving laws and regulations for OA of scientific publications from national R&D projects. For that purpose, this study analyzed cases of USA, Spain, Germany, and France which have already legislated OA related laws and regulations. Based on the results, the followings were proposed: 1) to unify definitions of research outcomes and to include research papers to the definition. 2) to strengthen OA obligations by amending 「Act On The Performance Evaluation And Management Of National Research And Development Projects, Etc.」 by to specify related articles about submission, making public, enrolling, deposition, and possession of research papers, and 3) to revise administrative rules and 「Regulations on Management of National Research and Development Projects」 which common to all administrative according to amending the law.

이제호(판타지스퀘어) ; 권선영(한남대학교) pp.175-199 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.175
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아동문학은 유아에서 초등학생에 이르는 아이들의 지능 및 정서 발달에 중요한 영향을 끼치는 매체이다. 아동문학에 대한 관심은 국내 그림책들의 해외 아동도서상 수상, 아동도서의 교육적 가치에 대한 조명 등으로 높아져 왔다. 그 관심은 국내 아동도서 시장의 양적 증대를 불러왔으나 반대급부로 다양한 도서 사이에서 양질의 아동도서를 선택하는 것은 어려워졌다. 이러한 환경에서 아동문학상은 수상작에게 권위 있는 선택근거를 제공함으로써 아동도서를 읽고자 하는 사람들에게 쉽게 양질의 도서를 선택할 수 있는 길잡이가 된다. 국민의 정보 접근권을 보장하는 도서관은 이러한 흐름에 발맞추어 수상작에 대한 현황을 확인하고 새로이 장서개발정책에 반영해야 한다. 본 연구는 공공도서관의 아동도서 장서개발 정책에 대한 방향을 제시하고자 서울시내 10개 공공 도서관을 선정하여 아동문학상 수상작 장서의 소장현황, 대출현황, 장서회전율, Bonn의 이용계수, Trueswell의 80/20법칙을 적용하여 양적, 질적으로 분석하였으며 분석 결과를 바탕으로 향후 도서관의 장서개발 정책에 반영해야 할 사안을 제시하였다.

Abstract

Children’s literature has a significant impact on children’s intelligence and emotional development. The interest in children’s literature is increasingly growing with the expectation of the award winning books and the educational values of children’s books. Although the interest has brought about a quantitative increase in the domestic children’s books, it has difficulty selecting high-quality children’s books among various books. In such an environment, the Children’s Literature Award will provide an authoritative source of choice, which will help guide the selection of quality books to those who want to read children’s books. In addition to this trend, the library should check the status of winning works and incorporate them into new collection development policies. The purpose of this study is to present the direction of the library book development policy of the public library. For this purpose, 10 public libraries in Seoul, Korea were selected and analyzed quantitatively and qualitatively through the collection status of the children’s literature winning books, loan status, turnover, Bonn’s use Factor, and Trueswell’s 80/20 rule. Based on the results of this analysis, we would like to suggest some issues to be reflected in library development policy of the future.

박옥남(상명대학교) ; 박희진(한성대학교) pp.201-226 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.201
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국회도서관은 도서관, 기록관, 박물관의 기능을 융합한 라키비움 모델을 실현함으로써 정보융합시대에 부응하며 국회 및 의회민주주의에 대한 대국민 교육과 전시 기능을 구축할 필요가 있다. 본 연구는 국회도서관이 복합문화공간으로서 라키비움 운영모델을 기반으로 한 전시, 교육 프로그램을 운영하기 위하여 국내외 의회도서관, 기록관, 복합문화기관, GLAM 프로젝트의 사례를 조사하고, 국회도서관의 정체성에 부합되는 라키비움 기반 전시․교육프로그램을 제시하고자 한다.

Abstract

The National Assembly Library and its institutions need an integrated exhibition and education programs in order to provide all types of information resources which they produce, manage and preserve as part of history and evidence of democracy. This study aims to present the exhibition and education programs for National Assembly Library based on Larchiveum model. an integrated concept of library, archive, and museum. This study analyzed exhibits and education programs of various national libraries, archives, and related institutions and suggested exhibition and education programs for National Assembly Library based on Larchiveum model.

김현희(명지대학교) pp.227-243 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.227
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Abstract

This study proposed a structural and semantic framework for the characterization of events and segments in Web videos that permits content-based searches and dynamic video summarization. Although MPEG-7 supports multimedia structural and semantic descriptions, it is not currently suitable for describing multimedia content on the Web. Thus, the proposed metadata framework that was designed considering Web environments provides a thorough yet simple way to describe Web video contents. Precisely, the metadata framework was constructed on the basis of Chatman’s narrative theory, three multimedia metadata formats (PBCore, MPEG-7, and TV-Anytime), and social metadata. It consists of event information, eventGroup information, segment information, and video (program) information. This study also discusses how to automatically extract metadata elements including structural and semantic metadata elements from Web videos.

장혜란(상명대학교) ; 김정아(가톨릭대학교) pp.245-269 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.245
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의학도서관 사서들의 직무 소진 현황을 파악하고 영향요인을 구명하기 위하여, 한국의학도서관협회 산하 138개 회원기관의 사서들을 대상으로 개인적 배경과 직력, 조직적 특성, 소진 수준, 극복 활동에 대한 이메일설문조사를 수행하였다. 소진 측정 도구로는 MBI-GS가 사용되었다. 2016년 12월 2주간 수행된 조사에 158명이 응답하였으며(응답률 65.6%), 데이터는 기술적 통계, t-검증, 분산분석, 상관관계 방법으로 분석하였다. MBI-GS 규준에 따르면, 의학도서관 사서들의 소진 상태는 정서적 탈진과 직업효능감은 중간 단계에 속하나, 냉소는 매우 높은 단계에 속하는 것으로 나타났다. 사서들의 소진은 나이, 의학사서자격, 근무경력, 관종, 업무의 수, 극복프로그램 참여에 따라 유의한 차이가 있고, 업무량, 역할갈등, 의사결정 및 성과평가의 합리성, 조직내 의견교환, IT환경, 계속교육 등과 유의한 상관관계가 있는 것으로 판명되었다. 분석결과에 기초하여 소진완화를 위한 개인적, 조직적, 그리고 전문직 단체의 관리방안을 제언하였다.

Abstract

To assess and understand the level of job burnout among the medical librarians and identify the factors affecting it, email survey, consisting of questions regarding personal background, organization characteristics, degree of burnout, and coping activities, was administered for two weeks in December 2016, to the librarians in 138 institutions affiliated with the Korean Medical Library Association. MBI-GS is used as a burnout measuring instrument. Data collected from 158 librarians (response rate 65.6%), were analyzed by descriptive statistics, t-test, ANOVA, and correlation analysis methods. According to MB-GS norm, respondents experience moderate level of exhaustion and professional efficacy, however the level of cynicism is extremely high. There are significant statistical differences in burnout, depending on age, medical librarian certificate, work experience, type of library, job coverage, and coping activities. There are also statistical significant correlations between workload, role conflict, decision making process and performance evaluation, organization communication, IT environment, continuing education and burnout. Based on the results, recommendations to alleviate burnout are suggested in individual, organizational, and professional association context.

김영석(명지대학교) pp.271-287 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.271
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본 연구는 체르노프 페이스 방법을 사용하여 우리나라 16개 광역자치단체의 공공도서관 운영 및 이용을 분석하는데 그 목적이 있다. 체르노프 페이스를 사용한 본 연구는 문헌정보학 분야에서는 처음으로 시도되었다. 설문조사 결과에 근거하여 얼굴의 어떤 부위로 어떤 데이터를 표현할 것인가를 결정하였다. 분석 결과 8개 조사 대상 분야에서 거의 모든 영역에 걸쳐 대체로 광역자치도가 광역시보다 도서관 운영 및 이용에서 우수하였다. 즉, 광역자치도는 광역시보다 더 많은 도서관을 운영하고 있고, 더 많은 장서를 가지고 있고, 더 많은 예산과 직원을 투입하고 있다, 그리고 이러한 운영 결과는 더 많은 이용자들의 도서관 자료실 이용과 자료 대출로 이어진 것으로 보인다.

Abstract

This study aims to conduct a big data analysis of public library operations and uses of 16 metropolitan local government of Korea by using the Chernoff face method. This study is the first to use the Chernoff face method for big data analysis of library services in library and information research. The association of variables and human facial features was decided by survey. The study reveals that in general the provincial governments in Korea operate more libraries, invest more budgets, allocate more staff and hold more collections than metropolitan cities. This administration resulted in more use of libraries in provincial governments than metropolitan cities.

장윤금(숙명여자대학교) pp.289-306 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.289
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본 연구는 공공도서관 ‘메이커스페이스’ 구성 및 프로그램 운영을 분석함으로써 현재 14개 국내 공공도서관 메이커스페이스 사례인 ‘무한상상실’ 프로그램의 현황 및 한계점을 도출하고, 향후 해외의 메이커스페이스와 같이 확대되고 지속가능한 모형으로 발전하기 위한 운영 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 국내외 메이커스페이스에 관한 문헌 및 사례조사를 실시하였고 국내 공공도서관 메이커스페이스 현황조사를 통해 메이커스페이스의 발전과정, 프로그램 유형, 지원 유형 및 서비스 성과를 분석하였다. 아울러 국내외 공공도서관 메이커스페이스 전담사서와의 심층인터뷰를 진행함으로써 메이커스페이스의 개념 변화, 필요성, 효과성, 한계점 및 향후 발전방안 등을 조사 분석하였다. 그 결과 메이커스페이스의 지속가능한 운영을 위해 시급히 마련되어야 할 정책방안으로 다양하고 안정적인 재원 확보, 전문 인력 배치 및 훈련, 적극적인 자원봉사자 활용 방안, 홍보전략 수립, 지역주민이 소통하는 공간을 넘어 신기술을 통한 교육과 창조의 공간, 지역 아카이브 생성의 ‘메이킹’ 공간이 되어야 한다는 것을 제안하였다.

Abstract

This study explores the concepts and programs of ‘makerspaces’ at public libraries. It examines the extended and sustainable service outreach strategies of 14 Korean public libraries whose makerspaces were identified as “infinite imagination spaces.” Through interviews with staff members, the study identifies the needs, effects, limitations, and future direction of makerspaces. The study also evaluates the development, types, funding sources, and outcomes of makerspaces in public libraries through related literature reviews and case studies. The study’s findings suggest that strategies with stable and varied funding, staffing, and training are crucial to fostering makerspaces that not only become communal gathering spots, but also become gateways to technological tinkering that ‘make’ spaces for community archives.

박지영(한성대학교) ; 박성재(한성대학교) pp.307-332 https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.307
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초록

본 연구의 목적은 사서인턴십의 문제점을 발견하고 이를 개선하기 위한 방안을 제안하는데 있다. 사례연구로 서울의 한 대학의 2016년 2학기 인턴십 강좌를 수강한 학생을 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 활동이론을 적용하여 사서인턴십 진행과정을 구조화하고 구조 안에서 발생하는 모순이나 갈등요인을 분석하였다. 연구결과, 학생들은 인턴십에 대해서 대체로 만족을 하고 있었다. 또한 전공에 대한 이해나 사서를 직업으로 선택할 것인지에 대한 의사결정에 많은 도움을 주었다고 인턴십 경험을 긍정적으로 평가했다. 그러나 인턴십 과정에서 기간, 관리문제, 실습수준, 아르바이트와의 업무내용 중복 등의 갈등요인이 발견되었다. 이러한 갈등요인을 해결하기 위한 대안으로 본 연구는 인턴십 과정에 참여하는 모든 집단이 적극적으로 참여하고 관련 정보를 공유하는 체계화된 인턴십 프로그램을 제안하였다.

Abstract

The purpose of this study is to identify contradictions in library internship, and address them. As a case study, students who were enrolled in the internship class opened in the 2016 fall semester in a university in Seoul were interviewed. Through applying Activity Theory, the process of internship and contradictions presented in its process were analyzed. The findings indicate that students were satisfied with their internship experience. The internship experience also makes positive impacts on students in terms of understanding the library and information science and deciding their future career as a librarian. Such contradictions as internship duration, operation of the internship process, level of participation or practice, and overlap of part-time experience in a library were identified. This study suggests to make the internship systematic in order to address the contradictions through that all parties in internship are actively participated in internship and that they share information related with the internship.

한국문헌정보학회지