바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

청소년용 부적응적 사고 척도의 개발 및 예비 타당화 연구

Development and Preliminary Validation of the Maladaptive Thoughts Scale for Adolescents

초록

본 연구는 청소년의 내면화와 외현화문제에 관련되는 부적응적 사고를 측정하는 도구를 개발하고, 척도의 요인구조 및 신뢰도와 타당도를 확인하고자 하였다. 기존 문헌을 토대로 부적응적 사고에 대한 개념적 명확성을 확립하고, 전문가의 내용타당도 평정을 거쳐 예비척도를 구성하였다. 이를 중고등학생 740명에게 실시하여 탐색적 요인분석을 거쳐 9요인구조(임의결론내리기, 자기비하, 문제행동 과소평가, 자기중심화, 완벽과 인정추구, 자기비난, 타인비난, 낮은 인내력, 부정경험 과대평가)로 이루어진 총 44문항의 부적응적 사고척도를 개발하였다. 내적일치도와 요인별 문항총점간 상관계수를 통해 살펴본 결과, 부적응적 사고척도는 만족할만한 신뢰도를 나타내었고, 아동청소년용 자동적 사고 척도(K-CATS) 및 수정판 일반적 태도 및 신념척도(R-GABS)와 유의미한 정적상관을 보여 적절한 수준의 공인타당도를 지닌 것으로 나타났다. 그리고 내면화-외현화문제행동에 따라 분류된 집단간에 부적응적 사고 척도 점수에서 유의미한 차이를 보여 적절한 수준의 변별타당도를 지닌 것으로 보인다. 마지막으로 본 연구의 의의와 한계에 대하여 논의하였다.

keywords
부적응적 사고, 내면화-외현화문제, 인지특수성, 척도개발, Maladaptive thoughts, internalizing-externalizing problem, cognitive specificity, scale development, Maladaptive thoughts, internalizing-externalizing problem, cognitive specificity, scale development

Abstract

The purposes of this study were to develop an instrument for the assessment of maladaptive thoughts related to internalizing-externalizing problems in adolescents and to verify its factor structure, reliability and validity. A preliminary version of the Maladaptive Thought Scale (MTS-A) was administered to 740 adolescents. Exploratory factor analysis exhibited that the MTS-A was composed of 44 items with nine factors: Jumping to conclusions, self-debasing, minimizing problem behaviors, self-serving, demand for perfection and approval, self-blame, other-blame, low tolerance, and maximizing negative experiences. The MTS-A exhibited adequate internal consistency and item-total correlation. The MTS-A also showed adequate construct and discriminant validity. Finally, the implications and limitations of this study were discussed.

keywords
부적응적 사고, 내면화-외현화문제, 인지특수성, 척도개발, Maladaptive thoughts, internalizing-externalizing problem, cognitive specificity, scale development, Maladaptive thoughts, internalizing-externalizing problem, cognitive specificity, scale development

참고문헌

1.

권석만 (1994). 한국판 역기능적 태도척도의 신뢰도, 타당도 및 요인구조. 심리과학, 3(1), 100-111.

2.

김기정, 백기청, 신미영, 양병환, 조연규, 최영희, 한창환 (2000). 자신감에 이르는 10단계. 서울: 학지사.

3.

문경주, 오경자, 문혜신 (2002). 한국판 아동 청소년용 자동적 사고척도(K-CATS)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 21(4), 955-963.

4.

배주미 (2000). 아동 및 청소년의 우울증상과 인지변인의 지속성과 상호예측. 박사학위논문. 연세대학교.

5.

서수균, 권석만 (2002). 한국판 공격성 질문지의 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 21(2), 487-501.

6.

서수균, 권석만 (2005). 분노사고 척도 개발과 타당화 연구: 일차적 분노사고와 이차적 분노사고. 한국심리학회지: 임상, 24(1), 187-206.

7.

오경자, 하은혜, 홍강의, 이혜련 (2001). K-YSR 청소년 자기행동평가척도. 서울: 중앙적성출판사.

8.

이영호 (2000). 알코올 관련장애. 원호택 외 공저, 심리장애의 인지행동적 접근(pp.361- 401). 서울: 교육과학사.

9.

이정윤, 김유경 (2006). 청소년의 내면화-외현화 문제에 따른 인지적 특성. 청소년상담연구, 14(1), 37-46.

10.

이주영, 김지혜 (2002). 아동 청소년의 우울 및 불안과 관련된 부정적 자기진술: 한국판 부정적 자기진술 질문지의 타당화연구. 한국심리학회지: 임상, 21(4), 871-889.

11.

최영희, 이정흠 (1997). 인지치료-이론과 실제. 서울: 하나의학사.

12.

최정훈, 이정윤 (1994). 사회적 불안에서의 비합리적 신념과 상황요인. 한국심리학회지: 상담과 심리치료, 6(1), 21-47.

13.

Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Youth Self-Report. Burlington: University of Vermont.

14.

Barriga, A. Q., & Gibbs, J. C. (1996). Measuring Cognitive Distortion in Antisocial Youth: Development and Preliminary Validation of the "How I Think" Questionnaire. Aggressive Behavior, 22, 333-343.

15.

Barriga, A. Q., Landau, J. R., Stinson, B. L., Liau, A. K., & Gibbs, J. C. (2000). Cognitive distortion and problem behaviors in adolescents. Criminal Justice and Behavior, 27, 36-56.

16.

Barriga, A. Q., Gibbs, J. C., Potter, G. B.,& Liau, A. K. (2001). How I Think Questionnaire Manual. Champaign, IL; Research Press.

17.

Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. E., & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. New York: Guilford Press.

18.

Crick, N. R., & Dodge, K. A. (1994). A review and reformulation of social information- processing mechanism in children's social adjustment. Psychological Bulletin, 115, 74- 101.

19.

Deborah, A. (1999). Cognitive distortion in the experience and expression of anger. A dissertation for the degree of doctor in The Adler school of professional psychology.

20.

Digiuseppe, R., Leaf, R., Exner, T., & Robin, M. W. (1988). The development of a measure of rational/irrational thinking. Paper presented at the World Congress of Behavior Therapy, Edinburgh, Scotland, September.

21.

Edens, J. F., Cavell, T. A., & Hughes, J. N. (1999). The self-systems of aggressive children: A cluster-analytic investigation. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40, 441-453.

22.

Epkins, C. C. (2000). Cognitive Specificity in Internalizing and Externalizing Problems in Community and Clinic-Referred Children, Journal of Clinical Child Psychology, 29(2), 199-208.

23.

Gibbs, J. C., Potter, G., & Goldstein, G. (1995). The EQUIP Program: Teaching Youth to Think and Act Responsibly Through a Peer-Helping Approach. Champaign, IL: Research Press.

24.

Joiner, T. E., & Wagner, K. D. (1995). Attributional style and depression in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 15, 777-798.

25.

Jones, R. (1968). A factorial measure of Ellis's irrational belief system. Unpublished doctoral dissertation. Texas Technological College.

26.

Kempton, T., Hasselt, V. B. V., Bukstein, O. G., & Null, J. A. (1994). Cognitive distortions and psychiatric diagnosis in dually diagnosed adolescents. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 33, 217-222.

27.

Lefebvre, M. F. (1980). Cognitive distortion in depressed psychiatric and low back pain patients. Unpublished doctoral dissertation. The University of Vermont.

28.

Lefebvre, M. F. (1981). Cognitive distortion and cognitive errors in depressed psychiatric and low back pain patients, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 49(4), 517-525.

29.

Leitenberg, H., Yost, L. W., & Carroll-Wilson, M. (1986). Negative cognitive errors in children: Questionnaire development, normative data, and comparisons between children with and without self-reported symptoms of depression, low self-esteem, and evaluation anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 528-536.

30.

Leung, P. W. L., & Wong, M. M. T. (1998). Can cognitive distortions differentiate between internalising and externalising problems? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 39, 263-269.

31.

Lochman, J. E., & Dodge, K. A. (1994). Social-cognitive process of severely violent, moderately aggressive, and nonaggressive boys. Journal of consulting and Clinical Psychology, 62, 366-374.

32.

Lochman, J. E. & Dodge, K. A. (1998). Distorted perceptions in dyadic interactions of aggressive and nonaggressive boys: Effects of prior expectations, context, and boy's age. Development and Psychopathology, 10, 495-512.

33.

Messer, S. C., Kempton, T., Van Hasselt, V. B., Null, J. A., & Bukstein, O. G. (1994). Cognitive distortions and adolescent affective disorder: Validity of the CNCEQ in an inpatient sample. Behavior Modification, 18, 339-351.

34.

Quiggle, N. L., Garber, J., Panak, W. F., & Dodge, K. A. (1992). Social information processing in aggressive and depressive children. Child Development, 63, 1305-1320.

35.

Rapee, R. M., Spence, S. H., Cobham, V., & Wignall, A.(2000). Helping your anxious child. New Harvinger Publications.

36.

Schniering, C. A., & Rapee, R. M. (2002). Development and validation of a measure of children's automatic thoughts: The Children's automatic thoughts scale. Behavior research and therapy, 40(9), 1091-1109.

37.

Weiss, B., Susser, K., & Catron, T. (1998). Common and specific features of childhood psychopathology. Journal of Abnormal Psychology, 107, 118-127.

logo