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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 학교상담 현장에서 전문상담교사가 겪는 비밀보장 갈등상황과 대처행동에 대해 살펴보고, 대처행동에 영향을 주는 요인을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 서울․경기 지역의 국․공립 중․고등학교에서 3년 이상의 근무 경력이 있는 전문상담교사 10명을 대상으로 반구조화된 면접을 실시한 후 이들 자료를 합의적 질적 연구 방법(CQR)으로 분석하였다. 분석과정을 통하여 8개의 영역과 31개의 범주를 도출하였고, 연구 결과 전문상담교사들은 학교상담 현장에서 비밀보장과 관련된 갈등상황으로 자해나 자살사고, 아동학대 등 6가지 범주의 갈등상황을 겪고 있으며, 내담학생의 복지와 안전, 학교상담의 특수성 등을 비밀보장 갈등상황에서 고려하였다. 이를 바탕으로 비밀보장 유지와 상담내용 공개의 2가지 대처행동을 하였고, 그러한 대처행동이 이후 상담에 미치는 영향은 비밀보장 유지에 따른 긍정적인 영향과 부정적인 영향, 상담내용 공개에 따른 긍정적인 영향과 부정적인 영향의 4가지 범주로 나타났다. 이러한 연구 결과를 토대로 비밀보장 갈등상황에서 전문상담교사의 대처행동에 대한 시사점과 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.
The purpose of the study was to investigate conflicting situations related to confidentiality and how to deal with these issues as a professional school counselor. A semi-structured interview was conducted with ten professional school counselors with three or more years of experience working in public middle or high schools in the Seoul metropolitan area. The CQR method was used for data analysis, yielding eight domains and 31 categories. Results indicate participants had experienced six situations that potentially conflicted with confidentiality issues (e.g. crisis with self-injury or suicidal attempt, child abuse, etc.). Participants reported considering a number of factors, such as welfare and safety of the client, as well as the distinctiveness of the school counseling received. Based on these considerations, two kinds of coping behaviors and four factors influencing post-situation counseling were revealed. Limitations and implications of the study are discussed.
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