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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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상담자의 온라인 윤리: 내담자 정보 검색 및 활용과 상담자 자기개방

Online Ethics for Professional Counselors and Trainees: Client Searches and Counselor Self-disclosure

초록

본 연구는 온라인에서의 내담자 정보 검색 및 상담자 자기개방 행동과 그에 대한 윤리적 인식을 파악하기 위해 상담 및 심리치료 전공․종사자 254명을 대상으로 실태 조사를 실시하였다. 연구 결과, 47%가 내담자 관련 온라인 정보를 검색했고, 61%가 최소 1회 이상 상담자로서 온라인 자기개방을 한 적이 있다고 응답했다. 관련 윤리교육에 참여한 적이 있는 응답자는 32%였고, 온라인 관련 내담자의 사전 동의를 받은 응답자는 16%였다. 온라인 검색과 자기개방에 대한 윤리적 적절성은 전반적으로 보수적인 평가를 받았다. 내담자 정보 검색과 상담자 온라인 자기개방의 영향 요인을 탐색한 결과, 상담자의 연령이 낮을수록, 내담자 관련 비(非)개인정보나 객관적 개인정보 검색에 윤리적으로 더 관대할수록 내담자 관련 온라인 정보를 검색할 가능성이 컸고, 상담자의 직업적 경험 및 가치관의 온라인 자기개방의 윤리적 적절성을 높게 평가할수록 온라인 자기개방을 할 가능성이 더 컸다. 끝으로 온라인에서의 상담자 윤리에 대한 시사점과 제언을 논의하였다.

keywords
온라인, 내담자 정보 검색, 상담자 자기개방, 상담 윤리, online, client searches, counselor self-disclosure, counseling ethics

Abstract

The study was to investigate ethical issues on information searches of clients and counselor self-disclosure in online contexts. A total of 254 professional counselors and trainees completed a questionnaire to identify online client search behaviors and counselor self-disclosure. Results showed that 47% of participants sought information about clients via online searches and 61% reportedly self-disclosed online at least once. The remaining 32% of respondents participated in educational courses for online ethics and 16% obtained informed consent before client searches. Ethical appropriateness of behaviors of online client searches and self-disclosure was assessed in a very conservative manner. Additionally, online client searches were related to younger counselors with typically more acceptable attitudes towards searching for either personal and objective data or non-personal information on clients. Online self-disclosure leaned more towards disclosing professional experience and work values. Implications and suggestions for online counseling ethics are discussed.

keywords
온라인, 내담자 정보 검색, 상담자 자기개방, 상담 윤리, online, client searches, counselor self-disclosure, counseling ethics

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