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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 온라인에서의 내담자 정보 검색 및 상담자 자기개방 행동과 그에 대한 윤리적 인식을 파악하기 위해 상담 및 심리치료 전공․종사자 254명을 대상으로 실태 조사를 실시하였다. 연구 결과, 47%가 내담자 관련 온라인 정보를 검색했고, 61%가 최소 1회 이상 상담자로서 온라인 자기개방을 한 적이 있다고 응답했다. 관련 윤리교육에 참여한 적이 있는 응답자는 32%였고, 온라인 관련 내담자의 사전 동의를 받은 응답자는 16%였다. 온라인 검색과 자기개방에 대한 윤리적 적절성은 전반적으로 보수적인 평가를 받았다. 내담자 정보 검색과 상담자 온라인 자기개방의 영향 요인을 탐색한 결과, 상담자의 연령이 낮을수록, 내담자 관련 비(非)개인정보나 객관적 개인정보 검색에 윤리적으로 더 관대할수록 내담자 관련 온라인 정보를 검색할 가능성이 컸고, 상담자의 직업적 경험 및 가치관의 온라인 자기개방의 윤리적 적절성을 높게 평가할수록 온라인 자기개방을 할 가능성이 더 컸다. 끝으로 온라인에서의 상담자 윤리에 대한 시사점과 제언을 논의하였다.
The study was to investigate ethical issues on information searches of clients and counselor self-disclosure in online contexts. A total of 254 professional counselors and trainees completed a questionnaire to identify online client search behaviors and counselor self-disclosure. Results showed that 47% of participants sought information about clients via online searches and 61% reportedly self-disclosed online at least once. The remaining 32% of respondents participated in educational courses for online ethics and 16% obtained informed consent before client searches. Ethical appropriateness of behaviors of online client searches and self-disclosure was assessed in a very conservative manner. Additionally, online client searches were related to younger counselors with typically more acceptable attitudes towards searching for either personal and objective data or non-personal information on clients. Online self-disclosure leaned more towards disclosing professional experience and work values. Implications and suggestions for online counseling ethics are discussed.
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