바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

사이코드라마 현장수퍼비전에서 수퍼바이지의 경험

Supervisee Experience in Live Psychodrama Supervision

초록

본 연구는 사이코드라마 현장수퍼비전에서 수퍼바이지의 경험의 구조와 과정을 설명하는 실체 이론을 개발하고자 하였다. 이를 위해 현장수퍼비전이 이루어지고 있는 사이코드라마 학회 및 협회에서 훈련을 받고 사이코드라마 관련 자격을 취득한지 5년 이내의 수퍼바이지 15명을 심층 면담한 자료를 Strauss와 Corbin(1998)의 근거 이론 방법으로 분석하였다. 연구결과, 103개의 개념과 43개의 하위 범주, 19개의 범주가 도출되었고, 중심 현상은 ‘공개적으로 바닥이 드러나 속수무책임’으로 밝혀졌으며 이를 중심으로 참여자들의 경험 과정에 관한 패러다임 모형이 도출되었다. 시간의 흐름에 따른 참여자들의 슈퍼비전 경험 과정은 ‘의존 단계’, ‘저항 단계’, ‘도전 단계’, ‘변화 단계’, 그리고 ‘성장 단계’의 5단계를 거치는 것으로 나타났고 핵심 범주는 ‘사이코드라마 치료자의 비전을 세워 견디고 채우며 소통을 체득하여 나아감’으로 밝혀졌다. 본 연구 결과를 바탕으로 사이코드라마 수퍼바이지의 현장수퍼비전 경험의 실체를 논의하였고, 사이코드라마 수퍼비전의 효과적인 교육 체제와 운영 체제에 대한 시사점을 제공하고 후속 연구에 대한 제언을 하였다.

keywords
사이코드라마, 현장수퍼비전, 실체이론, 근거이론, psychodrama, live supervision, entity theory, grounded theory

Abstract

This study is to model an entity theory, defining the experimental structure as well as the process of the supervisee in live psychodrama supervision. A total of 15 supervisees were selected to carry out in-depth interviews two or three times to collect research data, which consequently was analyzed in accordance with the Grounded Theory by Strauss and Corbin(1998). Overall, 103 concepts, 43 sub-categories, and 19 categories were derived from the study. The experimental paradigm was also in accordance with the central phenomenon, ‘helplessness due to open criticism and frustration’. The selected participants' experiences were categorized as a 5-stage-developmental procedure: ‘reliance’, ‘resistance’, ‘challenge’, ‘change’, and ‘growth’, where ‘setting up one’s vision of a psychodrama therapist and learning to communicate for improvement‘ was defined as the core category. The findings consequently led to effective learning, improved operational logistics of psychodrama supervision, and extending discussions on substantial experiences during live supervision.

keywords
사이코드라마, 현장수퍼비전, 실체이론, 근거이론, psychodrama, live supervision, entity theory, grounded theory

참고문헌

1.

고형은 (2017). 초심상담자의 상담 수행 불안에 대한 수용-기반 개입의 효과. 서울대학교. 석사학위논문.

2.

두경희, 김계현, 김동민 (2008). 수퍼비전 성과 연구의 동향과 과제. 상담학연구, 9(3), 1007-1021.

3.

방기연 (2006). 상담심리사의 수퍼비전 경험에 대한 질적 분석. 한국심리학회지, 18(2), 233-254.

4.

신경림, 조명옥, 양진향 (2004). 질적 연구방법론. 서울: 이화여자대학교출판부.

5.

양혜진, 성은옥, 김주현 (2015). 사이코드라마 수퍼비전에 관한 질적연구-연구과제 제안을 중심으로-. 한국 사이코드라마학회지, 18(2), 31-47.

6.

유영권, 김계현, 김미경, 문영주, 손은정, 손진희, 심흥섭, 연문희, 천성문, 최의헌, 최한나, 최해림 (2013). 상담수퍼비전의 이론과 실제. 서울: 학지사.

7.

이장호 (1998). 대인관계적 상보성과 상담성과. 한국심리학회지; 상담 및 심리치료, 10(1), 95-119.

8.

조윤진, 이은진, 유성경 (2014). 상담심리치료 수퍼비전에서 수퍼바이지의 부정적인 경험의 변화과정. 한국 심리학회지, 26(4), 841-877.

9.

최대헌 (2016). 드라마심리상담 1. 한국드라마심리상담협회.

10.

하정, 홍지영 (2011). 집단수퍼비전 경험을 통한 상담자의 발달적 변화과정. 아시아교육연구, 12(3), 279-303.

11.

홍지영, 하정 (2009). 집단 수퍼비전에서 수퍼바이지로서의 경험. 상담학연구, 10(3), 1427-1451.

12.

Apter, N. (2003). The human being: J. L. Moreno's vision in psychodrama. International Jornal of Psychotherapy(European Association for Psychotherapy), 8(1), 31-36.

13.

Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2009). Fundamentals of clinical supervision. (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc.

14.

Bernard, J. M., & Goodyear, R. K. (2013). 상담 수퍼비전의 기초 (유영권, 방기연 역). 서울: 시그마프레스. (원전은 2004년 출판).

15.

Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory 3e, Los Angeles, Calif. Sage Publications.

16.

Corey, S., Corey, G., & Corey, C. (2016). 집단상담 과정과 실제 (김진숙, 유동수, 전종국, 한기백, 이동훈, 권경인 역). 서울: CENGAGE Learning(원전은 2014에 출판).

17.

Denzin, N. (1989). The research act: A theorrtical introduction to sociological methods(3rd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

18.

Falender, C. A., & Shafranske, E. P. (2015). 임상 슈퍼비전: 단계별 효과적인 슈퍼비전이란 무엇인가. (유미숙, 전성희, 정윤경 역). 서울: 학지사 (원전은 2004에 출판).

19.

Fontaine, P. (1994). In Belgium CFIP - Verveine. In P. Fontaine (Ed.), Study and coordination of Psychodrama Education in Europe, 46-49. Oxford Meeting. 1994. Preliminaty documents.

20.

Forinash, M. (Ed.). (2012): 음악치료 슈퍼비전 (정현주, 김동민, 김수지, 김영신 역). 서울: 학지사. (원전은 2001에 출판)

21.

Foulkes, S. H. (1975). Group analytic psychotherapy: Method and principles. London: Gordon & Breach.

22.

Glaser, B. G., & Strauss, A. L.(1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. hawthorne, NY: Aldine de Gruyter.

23.

Goodyear, R. K., & Nelson, m. L. (1997). The major formats of psychotherapy supervision. In C. E. Watjons Jr (Ed.), Handbook of psychotherapy supervision. New York: John Wiley & Sons.

24.

Haynes, R,. Corey, G., & Moulton, P. (2006). 상담 및 조력 전문가를 위한 수퍼비전의 실제 (김창대, 유성경, 김형수, 최한나 역). 서울: 시그마프레스(원전은 2006에 출판).

25.

Hinkle, M. G. (2008). Psychodrama: A creative approach for addressing parallel process in group supervision. Journal of Creativity in Mental Health, 3(4), 401-415.

26.

Hogan, R. A. (1964). Issue and approaches in supervision. Psychotherapy: Theory, Research, and Practice, 1, 139-141.

27.

Krall, H. (2008). Psychodrama und soziometric in supervision und coaching. Anknüpfungspunkte in der qualitativen sozizlforschung. In H. Krall, E. Mikula, & W. Jansche W. (Eds.), Supervision und Coaching, 252-268. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

28.

Krall, H., & F̈ürst, J. (2009). Research in psychodrama training. Paper presented at the 17th congress international association for group psychotherapy and group processes (I.A.G.P.), Rome August 24-29.

29.

Krall, H., & F̈ürst, J., & Fontaine, P. (2016). 사이코드라마 수퍼비전 (최대헌, 방기연, 심호규, 소용주 역). 서울: 박학사(원전은 2012에 출판).

30.

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage Publications.

31.

Loganbill, C., Hardy, E., & Delworth, U. (1982). Supervision: A conceptual model. Counseling Psychologist, 10(1), 3-42.

32.

Lucas, T. C. (2013). Development of a preliminary scale of counterproductive experiences in supervision: Attitudes of clinical psychology internship directors of training. Dissertation, Pepper Dine University.

33.

Marineau, R. F. (2006). Supervision in psychodrama and group work and the model of the reflexive practitioner. A Summaru. Workshop at IAGP Congress at Sao Paolo.

34.

McClain, F. J. (2001). Music therapy supervision: A review of literature. In M. Forinash (Ed.), Music therapy supervision, 9-17. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.

35.

Moreno, J. L. (1953). Who shall survive?. Beacon, NY: Beacon House.

36.

Okech, J. E. A. (2008). Reflective practice in group co-leadership. The Journal for Specialists in Group Work, 33

37.

Padgett, D. K. (1998). Qualitative research in social work research: Challenge and rewards. CA: Sage.

38.

Stern, P. (1980). Grounded theory methodology: Its use and processes. Images: The Journal of Nursing Scholorship, 12, 20-23.

39.

Stoltenberg, C. D., & McNeill, B. W., & Delworth, U. (1998). IDM: An intergrated development model for supervising counselors and therapists. San Francisco: Jossey-Bass.

40.

Straus, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. California: Sage.

41.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd ed). Thousand Oaks, Ca: Sage.

42.

Tsegos, I. K. (1993). Strength, power and group analysis. Group Analysis, 26(2),131-137.

43.

Tsegos, I. K, & Tseberlidou, M. (2002). The oneirodrama group. The therapeutic and supervisory process of a dream drama group. In C. Neri, M. Pines & R. Friedman (Eds.), Dreams in Group Psychotherapy. The and Technique (pp.233-253). London: Jessica Kingsley.

44.

Veach, P. M. (2001). Conflict and counter productivity in supervision-when relationship are less than ideal. Journal of Counseling Psychology, 48(4), 396-400.

45.

Wolpe, J. (1969). The practice of behavior therapy. New York: Pergamon.

logo