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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 사이코드라마 현장수퍼비전에서 수퍼바이지의 경험의 구조와 과정을 설명하는 실체 이론을 개발하고자 하였다. 이를 위해 현장수퍼비전이 이루어지고 있는 사이코드라마 학회 및 협회에서 훈련을 받고 사이코드라마 관련 자격을 취득한지 5년 이내의 수퍼바이지 15명을 심층 면담한 자료를 Strauss와 Corbin(1998)의 근거 이론 방법으로 분석하였다. 연구결과, 103개의 개념과 43개의 하위 범주, 19개의 범주가 도출되었고, 중심 현상은 ‘공개적으로 바닥이 드러나 속수무책임’으로 밝혀졌으며 이를 중심으로 참여자들의 경험 과정에 관한 패러다임 모형이 도출되었다. 시간의 흐름에 따른 참여자들의 슈퍼비전 경험 과정은 ‘의존 단계’, ‘저항 단계’, ‘도전 단계’, ‘변화 단계’, 그리고 ‘성장 단계’의 5단계를 거치는 것으로 나타났고 핵심 범주는 ‘사이코드라마 치료자의 비전을 세워 견디고 채우며 소통을 체득하여 나아감’으로 밝혀졌다. 본 연구 결과를 바탕으로 사이코드라마 수퍼바이지의 현장수퍼비전 경험의 실체를 논의하였고, 사이코드라마 수퍼비전의 효과적인 교육 체제와 운영 체제에 대한 시사점을 제공하고 후속 연구에 대한 제언을 하였다.
This study is to model an entity theory, defining the experimental structure as well as the process of the supervisee in live psychodrama supervision. A total of 15 supervisees were selected to carry out in-depth interviews two or three times to collect research data, which consequently was analyzed in accordance with the Grounded Theory by Strauss and Corbin(1998). Overall, 103 concepts, 43 sub-categories, and 19 categories were derived from the study. The experimental paradigm was also in accordance with the central phenomenon, ‘helplessness due to open criticism and frustration’. The selected participants' experiences were categorized as a 5-stage-developmental procedure: ‘reliance’, ‘resistance’, ‘challenge’, ‘change’, and ‘growth’, where ‘setting up one’s vision of a psychodrama therapist and learning to communicate for improvement‘ was defined as the core category. The findings consequently led to effective learning, improved operational logistics of psychodrama supervision, and extending discussions on substantial experiences during live supervision.
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