ISSN : 1229-067X
문제행동을 보이는 아동의 의뢰과정을 이해하기 위해 아동문제에 대한 성인들의 태도를 조사하였다. 초등학교 교사 375명과 학부모 261명에게 아동문제의 사례를 제시하고, 그 사례의 빈도와 심각성, 원인과 처치 등에 관한 질문으로 이루어진 설문지를 실시하였다. 모두 두 사례을 제시하였는데, 외현화 문제를 보이는 아동과 내현화 문제를 보이는 아동에 대한 사례였다. 한국성인들은 외현화 문제를 보이는 아동이, 더 심각하며, 부모나 교사의 입장에서 더 염려되고 예후도 좋지 않을 것으로 지각하고 있었다. 문제의 원인으로는 내외현 문제 모두에서 환경적 스트레스를 뽑았고, 필요한 처치로는 심리상담을 선택하였다. 이러한 결과를 태국과 미국의 성인들을 대상으로 한 기존의 연구결과와 비교하였는데, 태국과 미국 성인들도 역시 외현화 문제를 내현화 문제보다 더 심각하게 생각하고 있으나, 염려의 정도나, 문제의 원인에 대한 지각, 그리고 선호하는 처치에 있어서 차이를 보였다. 특히 아동문제의 원인이나 처치에 대한 판단은 아동문제 자체의 특성만이 아니라 그 성인들이 속하는 문화권이 큰 영향을 미치는 것으로 보인다. 아동의 정신건강 프로그램을 계획할 때, 이러한 성인들의 태도가 아동을 의뢰하는 과정에 미치는 영향이 충분히 고려되어야 할 것이다.
Korean teachers' and parents' attitudes concerning child's psychological problems were investigated in order to understand the referral process for professional evaluation and treatment. 375 of elementary school teachers and 261 of parents were given 2 vignettes and asked to give their opinions about the prevalence, degree of their concern and expected prognosis, cause and treatment of choice for each of the cases described in the vignettes. One of the vignettes described a child with externalizing problem, while the other described a child with internalizing problem. The results can be summarized as follows: 1) Korean adults reported that the number of boys with externalizing problem was larger than those with internalizing problem while there was no significant difference for girls. They also rated the child with externalizing problem as more serious, more worrisome to teachers and parents, and less likely to improve than the child with internalizing problem. 2) The Korean adults chose stress as the most likely cause of the child's problem regardless of the problems type, 3) As for treatment, they chose psychological counseling. The above results were compared with the data obtained from Thai and American adults. Thai and American also rated externalizing problem as more serious than internalizing problem. But, for level of concern, perceived cause and treatment of choice, there seemed to exist considerable differences among the cultures. These cultural differences in the adults' attitudes concerning the cause and treatment of child psychological problem are likely to have significant influence on the referral process of children with psychological problems and thus need to be considered when designing mental health programs for children.