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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

아들과 딸의 남성-여성성에 영향을 주는 어머니의 양육태도차원

Mothers' Child-Rearing Attitude Dimensions Which Affect Femininity in their Sons and Daughters

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
1974, v.2 no.1, pp.29-40
李雲英(WOON YONG LEE) (梨花女子大學校)
車載浩(JAE-HO CHA) (서울大學校 心理項科)

초록

본연구는 K.K. Sears와 그의 同僚들이 보고한 바, 父母의 養育態度가 制約的일수록 아이의 성격이 女性化된다는 사실의 Sears등이 사용한 面接者의 評定이 아니고 어버이自答의 養育態度檢査를 통해 확인하려 했다. 국민학교 4,5학년 어린이 남자 190명, 여자 160명에게 男性一女性性檢査를 실시하고 男女집단별로 髙點群과 低點群으로 나누어 그들 이머니에게는 子女餐育態度檢査와 成人用 男性一女性性檢査를 실시하였다. 이렇게 수집된 어머니變因들의 자료를 아이性과 男性一女性性을 두 獨立變因으로 한 2×2設計에 따라 男性的 學生의 어머니 69명과 女性的學生의 어머니 79명의 養育態度檢奄點數를 分析한 결과 男學生은 어머니가 冷情하면 女性的으로 되며 女學生의 경우에는 어머니가 過保渡(干涉)的이면 女性的이 됨을 발견했다. 이 결과는 어버이의 養育과 아이의 女性性간의 관계를 설명하는 一次的 同一視說이나 Sears 등의 活動制約說은 적어도 어머니의 경우에는 지지를 받지 않는 것이라고 결론짓고 새로운 說明을 시도하였다. 예상외로 男學生의 어머니는 女學生의 어어니보다 더 男性的이라는 것이 밝혀졌는데 이는 男學生이 女學生보다 동기간 중에 男子를 많이 갖고 있기 때문인 것으로 설명하였다. 이를 뒷받침하는 증거를 제시했다.

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Abstract

The hypothesis advanced by R. R. Scars and his collaborators that restrictive childrearing by parents leads to femininity in children was tested by means of a self-administered child-rearing attitude test given to mothers rather than by means of ratings of interview data as used by Sears and his coworkers, One hundred ninety male and 160 female, 5th and 6th graders were given an M-F test for children, and on the basis of the scores the mothers of the most masculine and the most feminine students were given a child-rearing attitude test measuring four child-rearing dimensions previously isolated from Korean mothers. Analysis of the test scores from 60 mothers of the masculine and 79 mothers of the feminine students showed that a "cold" mother is associated with a feminine boy whereas an "overprotective or domineering" mother is associated with a feminine girl. Permissiveness and emotional involvement were unrelated to child's femininity. It was concluded that at least for mothers data do not support either the primary identification hypothesis or Sears' activity-restriction hypothesis. An unexpected finding, namely that mothers of the boys were more masculine than those of the girls, was explained in terms of greater number of male siblings expected for a male student as against a female student. Evidence was presented which bore out the latter expectation.

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한국심리학회지: 일반