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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • ENGLISH
  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

자극의 극단성과 자아관여수준이 인상형성에 미치는 영향

EFFECTS OF STIMULUS EXTREMENESS AND EGO-INVOLVEMENT LEVEL ON IMPRESSION FORMATION

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
1976, v.2 no.2, pp.51-59
趙兢鎬(Geung-Ho Cho) (韓國敎育開發院)

초록

印象이 形成되는 過程에 관한 加道値的 平均模型이 몇 가지 점에서 수정되어야 할 것이라는 점을 3개의 實驗을 통하여 검증하였다. 實驗 I에서는 刺戟의 極端性에 따라 好惡判斷에서 負的 情報의 優越 現象이 나타나거나 또는 나타나지 않았다. 實驗 II에서는 與親判斷에서 刺戟의 極端性에 상관 없이 항상 中立的인 判斷을 하는 結果를 얻었다. 實驗 III에서는 單語의 意味의 範圍가 클수록 加重値는 작아짐을 검증하였다. 이러한 結果들은 印象形成의 實驗들에서 形成되어지는 최종적인 印象의 양상은 刺戟의 極端性및 自我關與水準에 따라 달라질 수 있음을 증명하는 것이라고 논의되었다.

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Abstract

Three experiments were performed to test weight<-d averaging model theory of impression formation. In Experiment I, the negative salience effects were found in the high-extreme-words-group, but not in the moderate-extreme-words-group when the dependent measure was in the favorable-unfavorable dimension. In Experiment II, the same two groups did not differ in their ratings on the likable-dislikable dimension. In Experiment Ill, the hypothesis that the higher the meaning-range of words, the higher the weights of the words are was tested. It was concluded from these results that the impressions in impresion formation experiments are function of the extremenesses of stimulus-words and ego-involvement-level of subjects to that target person.

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한국심리학회지: 일반