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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

순자의 심리설

Hsuen-Tzu's View of the Human Mind

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
1979, v.2 no.3, pp.119-131
李義喆(Euichol Lee) (서울 大學校 心理學科)

초록

荀子는 人間의 精神올 天(自然)과 結付시키고 그의 感情生活을 代表하는 6 情(好悪喜怒哀樂)과 知的 生活을 代表하는 5官(耳目口彝形)과의 二種으로 大別하고 이들을 統御하는 것이 「心」이라고 解釋하였다. 그리고 5官은 各其 職能이 다르며 認識의 主體가 되고 意欲과 關係가 있는 槪念인 것이다. 人間의 心理에 있어서 그 先天性을 「性」이라고 부르고 性은 天然的이며 이에 對한 後天性을 「習」이라고 하고 많은 人爲的이라고 説明한다. 性은 自然的으로 形成하는 것인데 「情」이 그 實質을 構或하고 있으며 情은 發動하면 「欲」이다. 情은 本來 盲自的이며 그것이 發動할 때 知가 參與하기 때문에 人閒은 思慮하면서 行爲한다. 人間이 그의 性에서 倩에 따라 行動하면 반드시 欲心이 添加되므로 行動의 結果에는 爭奪이 있고 乱暴하여지는 傾向이 있다. 그래서 人間의 性은 悪하며 그것을 善이라고 하는 것은 僞 即 人爲이다. 그런데 人間은 그의 能力으로 僞는 習得할 수 있다는 것이다. 그리고 마음을 虚心·集中·靜止의 狀態에 있게 할 수가 있어서 이것은 「大清明」의 境地이다. 이 境地에서 비로소 모든 事象의 真粹를 正確하게 認知할 수 있다.

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Abstract

Hsuen-Tzu, the great ancient Chinese philosopher and the progenitor of the ethical view that men are born evil, saw the human spirit as being linked to the heaven(the nature and differentiated two components of the human spirit namely the emotions representing the man's affective life and the senses representing the intellectual life of human being. There are six affects: like, dislike, happiness, anger, sadness, and joy and five senses visual, auditory, olfactory, taste. and tactile, and it is the mind which controls and holds in balance the emotions and the sense. It is through these five senses that people perceive the world, and they are related to volition as well. The innate part of the human psyche is called disposition. As opposed to the disposition, which Heuen-Tzu considers is natural, the acquired part is called habit and is supposed to be artificaal. The substance of the disposition is emotion which, when aroused, becomes desire. Emotions by nature are blind, but since intellect comes to join emotion when the latter is aroused, human acts become deliberate acts. If a man acts according to the emotion, the act becomes ringed with desires, and he may become aggressive and even violent. The disposition is evil, and therefore it will be false and artificial if someone presents it as if it is good. It happens that it is within man's power to acquire falsehood. Man also can bring into various states, viz, it can be emptied, centered, of be made to stand still. To possess this ability is to be in the state of the Great Clarity. When man reaches this state, he begins to see for the first time the true nature of things and events.

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