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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • ENGLISH
  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

행동치료에서 학습이론의 역할과 전망

The Roles and Prospects of Learning Theories in Behavioral Therapies

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2001, v.20 no.1, pp.151-176
이태연 (한서대학교)

초록

행동수정운동은 학습이론의 원리와 절차를 임상분야에 적용하여 치료와 평가에 대한 이론적인 토대를 마련하였다. 그러나 언어나 정서와 같이 인간의 행동을 이해하는데 중요한 문제들에서 학습이론의 한계점들이 발견되고 정신장애의 발생과 유지가 인지적 개념들에 의하여 설명되면서 행동치료의 정체성이 모호한 상황에 처해 있다. 이 논문에서는 우선 고전적 조건형성, 조작적 조건형성 그리고 사회인지 이론 등 행동수정운동에 영향을 미친 학습이론들과 그에 기초한 행동치료기법들을 개관하였다. 그리고 행동치료 분야에서 제기되었던 학습이론의 한계점들을 제시하고 학습이론가들과 행동치료자들이 이러한 한계점들을 어떻게 극복하려고 시도하였는지를 알아보았다. 끝으로 학습이론이 행동치료에서 어떤 역할을 할 수 있는지를 네 가지 측면에서 비교하고, 학습이론이 행동치료의 이론적 토대가 되기 위해서 취해야 할 방향을 Bouton(1993)과 Staats(1993)의 모형을 중심으로 설명하였다. 결론적으로 행동치료의 정체성 문제는 학습이론 분야와 행동치료 분야 간의 의사소통이 활발하지 못하여 기초심리학 연구들에서 발견된 중요한 사실들이 행동치료에 반영되지 못하고, 심리학의 다양한 분야를 포괄하는 통합적인 학습이론으로 발전되지 못한데 그 원인이 있다고 할 수 있다.

keywords
행동수정운동, 학습이론, 행동치료

Abstract

Behavioral modification movement tried to find out theoretical rationales for therapeutic techniques and assessments by applying learning theories to clinical phenomena. However, cognitive interpretations of human behavior have been accepted gradually in behavioral therapies because of theoretical and empirical limitations of learning theories in explaining human behaviors such as emotion and language. This study reviews early learning theories such as classical conditioning, operant conditioning, and social cognition theory which contributed to the beginning of the behavioral modification movement and major therapeutic techniques based on it. I discussed several limitations of behavioral theories argued by behavioral therapists and explained how these limitations have been overcome by recent learning theorists and behavioral therapists. Besides, I compared four possible roles of learning theories in behavior therapies and proposed prospective roles of learning theories with several representative models such as Bouton(I993)'s and Staats(l993)'s. In conclusion, one of main reasons to identify problems of behavioral therapies is the lack of communication between learning theorists and clinicians which resulted in disregarding recent development of learning theories, and the lack of integrative learning model which includes important principles and findings of various areas in psychology.

keywords
Behavioral modification movement, learning theories, behavioral therapies
투고일Submission Date
2000-09-27
수정일Revised Date
2001-02-21
게재확정일Accepted Date
2001-04-17

한국심리학회지: 일반