ISSN : 1229-067X
본 연구에서는 창의성을 발현하기 위해 필요한 지식의 양과 수준의 차원에 따라 창의성 영역을 구분하지 않은 기존 연구 경향의 문제점을 지적하였고, 창의성 연구에서 전문적 영역과 상식적 영역의 구분의 필요성을 제안하였다. 또한 전문분야 창의성의 발현에 중요한 역할을 하는 지식과 창의성간의 관련성을 논의하였다. 지식은 전문분야 창의성의 토대가 되기도 하지만 새로운 생각을 제약하는 이중적 역할을 한다. 이러한 논의에 근거하여 전문분야에서의 창의성 발현에 대한 학습과정 모형을 제안하였고, 창의적 지식표상의 형성과정을 살펴보았다. 그리고 창의성에 영향을 미치는 동기, 성격특성을 개인의 인지적 사고과정을 촉진하는 지원체계로 개념화하고, 학습과정 모형과 체계모형을 결합하여 창의성에 대한 통합모형을 제안하였다. 마지막으로 본 모형의 제한점과 앞으로의 연구문제를 논의하였다.
By dividing creativity into two categories based on the learning process model as common-sense and expert creativity, this study tried to provide a new perspective in this research area. A learning process model emphasizes not only quantitative but also qualitative aspects of knowledge in problem solving situations. But as was researched by other scholars, knowledge only can not automatically produce creative produces. Other factors such as motivation, personal traits and emotion also contribute to creative products. Adding these components to the learning-process model, a final 'integrated model' of creativity was developed. Empirical research for validating these models should be followed using multivariate data analysis.