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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • ENGLISH
  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

새로운 생각은 어떻게 가능한가 : 전문분야 창의성에 대한 학습과정 모형 접근

How Can the New Ideas Be Produced : A Learning-Process Approach to Creativity on Expert Domain

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2001, v.20 no.2, pp.409-428
최일호 (명지대 바둑학과)
최인수 (성균관대 아동학과)

초록

본 연구에서는 창의성을 발현하기 위해 필요한 지식의 양과 수준의 차원에 따라 창의성 영역을 구분하지 않은 기존 연구 경향의 문제점을 지적하였고, 창의성 연구에서 전문적 영역과 상식적 영역의 구분의 필요성을 제안하였다. 또한 전문분야 창의성의 발현에 중요한 역할을 하는 지식과 창의성간의 관련성을 논의하였다. 지식은 전문분야 창의성의 토대가 되기도 하지만 새로운 생각을 제약하는 이중적 역할을 한다. 이러한 논의에 근거하여 전문분야에서의 창의성 발현에 대한 학습과정 모형을 제안하였고, 창의적 지식표상의 형성과정을 살펴보았다. 그리고 창의성에 영향을 미치는 동기, 성격특성을 개인의 인지적 사고과정을 촉진하는 지원체계로 개념화하고, 학습과정 모형과 체계모형을 결합하여 창의성에 대한 통합모형을 제안하였다. 마지막으로 본 모형의 제한점과 앞으로의 연구문제를 논의하였다.

keywords
전문분야 창의성, 창의적 지식표상, 학습과정모형, 통합모형, 상식적 창의성

Abstract

By dividing creativity into two categories based on the learning process model as common-sense and expert creativity, this study tried to provide a new perspective in this research area. A learning process model emphasizes not only quantitative but also qualitative aspects of knowledge in problem solving situations. But as was researched by other scholars, knowledge only can not automatically produce creative produces. Other factors such as motivation, personal traits and emotion also contribute to creative products. Adding these components to the learning-process model, a final 'integrated model' of creativity was developed. Empirical research for validating these models should be followed using multivariate data analysis.

keywords
learning process model, integrated model of creativity, common sense, expert creativity, creativity
투고일Submission Date
2001-09-04
수정일Revised Date
2001-11-15
게재확정일Accepted Date
2001-12-07

한국심리학회지: 일반