ISSN : 1229-067X
본 연구는 그 동안의 예술에 대한 심리학적 연구를 비판적으로 고찰해보고, 예술심리학이 활발하게 연구될 수 있는 기반을 다지는 데 기여할 수 있는 몇 가지 방법들에 대하여 논의해보고자 한다. 논의는 예술창조, 예술감상, 연구방법론, 학제간 연구의 문제들에 초점을 맞추어 전개하였다. 첫째로 예술에 대한 심리학적 연구에서 예술적 창조의 문제에 대하여 더욱 많은 연구의 초점이 맞추어져야 한다. 둘째로 미적 대상에 대한 예술적 경험이 더욱 폭넓게 규정되어야 한다. 예술심리학이 문화와 예술의 이해에 기초가 되는 학문으로 성장 발전하기 위해서는 예술적 경험을 단순히 즐거운 감정으로 제한하기보다는, 미적 대상에 의한 전체적인 예술적 경험으로 폭넓게 규정하고 논의되어야 한다. 셋째로 예술심리학 연구에서 연구방법론의 확장이 요구된다. 예술심리학의 연구에서는 경험과학적 연구방법을 사용한 정량적 분석이외에 현상학적 접근과 단일피험자의 심층분석에 의한 질적 분석과 같은 방법론을 적극 수용해야 한다. 그리고 마지막으로 예술심리학의 연구에서는 심리학, 철학, 미학, 예술학, 뇌과학 간의 학제적 연구가 요청된다. 철학, 미학, 예술학의 분야에서 축적된 예술적 경험에 대한 이론적 지식과 심리학 분야에서의 예술적 경험에 대한 경험적 분석자료 그리고 최근에 큰 관심을 끌고 있는 뇌과학 분야에서의 신경생리학적 지식은 상호간에 중요한 정보를 제공해 줄 수 있고, 예술심리학의 발전에 크게 기여할 수 있을 것이다.
The present study aims to critically review previous studies on the psychological approaches to art and make some suggestions that can help to activate further studies on this issue. First, psychological studies on art should pay more attention to the issue of artistic creativity. They have focused on artistic experiences, with little attention to the aspect of artistic creation. Second, artistic experiences concerning aesthetic objects should be explored in a wider range. In order to enable psychology of art to serve as a good basis for understanding culture and art, the definition of artistic experiences should be extended from mere pleasure to a whole effect of an aesthetic object. Third, more various research methods should be employed. Psychological studies on the arts should go beyond heavy reliance on quantitative analysis based upon empirical experiments and widely employ a phenomenological method and an in-depth qualitative analysis using a single subject. Lastly, interdisciplinary studies among psychology, aesthetics, philosophy and art should be activated. Complementing theoretical background knowledge about philosophy, aesthetics and art from empirical data about artistic experiences will facilitate and enrich studies in psychology of art.
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