바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

노인용 언어 학습 검사(Elderly Verbal Learning Test)의 개발 및 표준화 연구

Development and Standardization of theElderly Verbal Learning Test

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2006, v.25 no.1, pp.141-173
최긴영 (서울대학교)
이지은 (명지대학교)
김명진 (서울대학교)
김호영 (서울대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 국내 노인인구에 적합한 언어학습검사를 개발하고 검사의 신뢰도와 타당도를 검증하여 그 활용 가능성을 확인하고자 하였다. 이를 위해 국내 노인들에게 친숙한 세 의미범주로부터 친숙성, 발음 용이성과 심상형성 용이성을 바탕으로 난이도를 조정한 9개의 단어 자극을 선정하여 노인용 언어학습검사(Elderly Verbal Learning Test; EVLT)를 개발하였다. 검사의 타당도를 검증하기 위해 55세 이상의 정상 장노년 피검자 273명과 알츠하이머성 치매로 진단받은 25명의 환자를 대상으로 검사를 실시하였다. EVLT 측정치들은 K-DRS의 기억 소검사, 이야기 회상 검사 등 기존의 다른 일화적 기억 측정치들과 유의미한 상관을 보였다. 반면, 시공간폭 바로따라하기 검사와는 유의한 상관을 보이지 않아 수렴 및 변별 타당도가 확인되었다. 요인 분석 결과, EVLT는 모두 6개의 구성요인을 가지는 것으로 확인되었는데, 이는 보편적인 성인의 기억 구조와 함께 국내 노인집단 고유의 기억 수행 특징을 반영하는 것으로 보인다. 이에 더하여 EVLT의 임상적 활용 가능성을 알아보고자 알츠하이머성 환자집단과 정상 노인집단 간의 판별분석을 실시한 결과, 도출된 판별함수로 두 집단의 97.3%를 정확하게 분류할 수 있었다. EVLT의 수행에 대한 인구통계학적 변인들의 영향을 살펴보면, 기존 언어학습검사들의 외국 연구에서 확인된 연령과 성별 외에도 교육이 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과들은 EVLT가 국내 노인집단의 언어학습 검사로서 뿐만 아니라 임상장면에서 알츠하이머성 치매를 변별하는 데에도 유용하게 쓰일 수 있음을 시사한다.

keywords
memory, dementia, Alzheimer's disease, AVLT, CVLT, 기억, 치매, 알츠하이머성 질환, AVLT, CVLT한국심리학회지: 일반- 142 -최근 우리 사회가 빠른 속도로 노령화 사회에 접어들면서 대표적인 노인 행동 질환인 치매에 대한 관심이 커지고 있다 . 치매는 다차원 적 인 인 지 기 능 손 상 으 로 적 어 도 두 가 지 이상의 기능 손상이 인지 및 행동 영역에서 관찰되고 이 손상이 후천적이고, 지속적으로 관찰되는 증후군으로 정의된다(APA, 1994). 기억 장애가 흔히 관찰되지만 이 이

Abstract

The present study purported to develop a word-list learning test for the elderly Koreans and examine its reliability and validity as a memory assessment tool. The word list of the Elderly Verbal Learning Test (EVLT) consists of nine items from three categories (animal, fruit, household electronics) that are familiar to elderly Koreans. The words were selected based on familiarity, facility of pronunciation, and mental imagery. To examine the validity of the test, EVLT was administerd to 273 normal elderly participants who were over 55 years of age and 25 patients diagnosed with the probable dementia of the Alzheimer's type (DAT). The convergent and discriminant validities were supported by the significant correlation of the EVLT measures with the Memory subtest of the K-DRS and the Story Recall Test, but not with the visuospatial measures, such as the Visuospatial Span and the Construction score of the K-DRS. Factor analysis revealed six factors, which is likely to reflect the memory structure in general population as well as the memory characteristics unique to Korean elders. Discriminant analysis identified significant EVLT measures, which classified 97.3% of the patients with Alzheimer's disease correctly. Interestingly compared with the U.S. adult populations with little educational variance, education proved to be a significant factor in EVLT performance in the elderly Koreans in addition to age and gender. In summary, EVLT appears to be a valid tool for assessing the memory of elderly Koreans, which could assist in effective dementia evaluation.

keywords
memory, dementia, Alzheimer's disease, AVLT, CVLT, 기억, 치매, 알츠하이머성 질환, AVLT, CVLT한국심리학회지: 일반- 142 -최근 우리 사회가 빠른 속도로 노령화 사회에 접어들면서 대표적인 노인 행동 질환인 치매에 대한 관심이 커지고 있다 . 치매는 다차원 적 인 인 지 기 능 손 상 으 로 적 어 도 두 가 지 이상의 기능 손상이 인지 및 행동 영역에서 관찰되고 이 손상이 후천적이고, 지속적으로 관찰되는 증후군으로 정의된다(APA, 1994). 기억 장애가 흔히 관찰되지만 이 이

참고문헌

1.

(2003) 한국 아동용 언어기억검사(Seoul Verbal Learning Test-Children's version)의 제작과 표준화 연구,

2.

(2001) 단순 Rey 도형 검사의 표준화 및 타당화 연구,

3.

(1994) 한국판 캘리포니아 언어학습검사 제작을 위한 타당도 연구,

4.

(1997) 한국판 캘리포니아 언어학습검사 의 표준화 연구,

5.

(1999) Korean- alifornia Verbal Learning Test^성인용, 도서출판 특수교육

6.

(1999) Rey-Kim 기억 검사: 해설서, 도서출판 신경심리

7.

(2000) 한국판 보스톤 이름대기 검사의 단축형에 대한 노인 규준 연구,

8.

(2000) 노년기 치매와 우울증의 유병률 및 위험인자,

9.

(1998) 연세 말뭉치 1-9를 대상으로 한 현대 한국어의 어휘빈도,

10.

(2006) 한국 노인의 숫자폭 및 시공간폭 검사 표준화 연구,

11.

(2004) 노인용 이야기 회상 검사의 표준화 연구,

12.

(2001) 노인인지행동 인터뷰를 통한 임상 전 치매 환자 감별,

13.

(1999) 노인용 언어 학습 검사(EVLT)의 규준 연구의 규준 연구,

14.

(1998) 한국판 치매 평가 Korean- Dementia Rating Scale,

15.

(1997) 한국보건사회연구원 치매관리 Mapping 개발연구,

16.

(1992) The assessment of memory disorders in patients with Alzheimer's disease Neuropsychology of Memory, Guilford Press

17.

(1995) Handbook of memory disorders,

18.

(2000) Comparison of the serial position effect in very mild Alzheimer's disease and amnesia associated with electroconvulsive therapy Journal of International Neuropsycological Society,

19.

(1994) Preclinical cognitive markers of dementia of the Alzheimer Type,

20.

(2004) Metacognition and false recognition in patients with frontal lobe lesions, the distinctiveness heuristic in press

21.

(1987) A comparison of amnesic and demented patients Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology,

22.

(1997) Word-list forgetting in young and elderly subjects evidence for age-related decline in transferring infformation from transitory to permanent memory condition,

23.

(2004) Recognition memory for studied words is determined by cortical activation differences at encoding but not during retrieval,

24.

(2005) and education in dementia evaluation Presented at the International Neuropsychological Society Meeting,

25.

(2005) Medial temporal lobe volume of nondemented elderly individuals with poor cognitive functions Neurobiology of Aging Online since October 10,

26.

(1991) A cognitive battery for dementia development and measurement characteristics,

27.

(1977) Age differences in human memory Handbook of the psychology of aging,

28.

(1981) Encoding and retrieval effects in human memory,

29.

(1995) Episodic memory function in advanced aging and early Alzheimer's disease Journal of International Neuropsychological Society,

30.

(2002) Error analysis of the Nine-Word California Verbal Learning Test among older adults with and without dementia,

31.

(1988) Integrating clinical assessment with cognitive neuroscience Construct validation of the California Verbal Learning Test Journal of Consulting and Clinical Psychology,

32.

(2003) The myth of testing construct validity using factor analysis or correlations with normal or mixed clinical populations Lessons from memory assessment ,

33.

(199119-26) Profiles of demented and amnesic patients on the California Verbal Learning Test Implications for the assessment of memory disorders A Journal of Counseling and Clinical Psychology,

34.

(2005) Recall discriminality: Utility of a new CVLT-II measure in the differential diagnosis of dementia,

35.

(2001) Practive effects, test-retest stability, and dual baseline assessments with the California Verbal Learning Test in an HIV sample,

36.

(1995) The California Verbal Learning Test:Psychometric Characteristics and Clinical Application,

37.

(1997) Variable memory profiles in Parkinson's disease ,

38.

(2003) Distinct serial position profiles and neuropsychological measures differentiate late life depression from normal and Alzheimer's disease,

39.

(1999) Memory: Systems, process, or function?, Oxford University Press

40.

(2001) Evidence that age-associated memory impairment is not a normal variant of aging,

41.

(1993) Similarities and differences in memory deficits in patients with primary dementia and depression-related cognitive dysfunction Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neuroscience,

42.

(1993) Temporal lobe regions on magnetic resonance imaging identify patients with early Alzheimer's disease Archives of Neurology,

43.

(1999) Normative study of the Korean-California Verbal Learning Test,

44.

(2003) The prevalence of dementia in a metropolitan city of South Korea ,

45.

(1988) Verbal memory errors in Alzheimer's and Huntington's dementias,

46.

(1989) Differentiation of Alzheimer's and Parkinson's disease patients on the basis of verbal learning characteristics,

47.

(1998) Volumes of medial temporal lobe structures in patients with Alzheimer's disease and mild cognitive impairment and in healthy controls,

48.

Imagery neurons in the human brain,

49.

(2001) Comparison of the Hopkins Verbal Llearning Test-revised to the California verbal learning test in Alzheimer's disease,

50.

(2003) Longitudinal changes in verbal memory in older adults distinguishing the effects of age from repeat testing,

51.

(2002) The prevalence of dementia in older people in an urban population of Korea ,

52.

(1995) Neuropsychological Assessment, Oxford University Press

53.

(1996a) A nine-word dementia version of the California Verbal Learning Test,

54.

(1996b) Further analysis of clock drawings among demented and nondemented older subjects ,

55.

(2001) Neuropsychological profile associated with subcortical white matter alterations and Parkinson's disease-Implications for the diagnosis of dementia ,

56.

(1992) The subcortical dysfunction model of memory defeicits in depression Neuropsychological validation in a subgroup of patients Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology,

57.

(1993) Serial position effects in Huntington's Disease and Alzheimer's Disease,

58.

(1984) Clnical diagnosis of Alzheimer's disease Report of the NINCDS-ADRDA work group under the auspies of the Department of Health and Human Services Task Force on Alzheimer's Disease,

59.

The Geriatric Evaluation of Mental Status, Unpublished manuscript

60.

(1996) The Boston Process Approach to Neuropsychological Assessment Neuropsychological Assessment of Neuropsychiatric Disorders,

61.

(1988) Neuropsychological characteristics of early Alzheimer's disease Current research in Alzheimer therapy Ⅱ,

62.

(2005) Construct validity of the California Verbal Learning Test-Children's Version(CVLT-C) after pediatric traumatic brain injury,

63.

(2000) Demographically cerrected norms for the California Verbal Learning Test ,

64.

(1997a) Test-retest stability of the California verbal learning test in older persons,

65.

(1997b) California Verbal Learning Test:Normative data for the elderly ,

66.

(1995) The neuropsychological pattern of corticobasal degeneration comparison with progressive supranuclear palsy and Alzheimer's disease,

67.

(1985) Differences in human memory with aging Handbook of the psychology of aging,

68.

(1987) The California Verbal Learning Test:Performance of normal adults aged 55-91,

69.

(1964) L'examen clinique en psychologie, Presses Universitaires de France

70.

(2004) Immediate and delayed recall of visually presented sentences:evidences for the involvement of phonological information,

71.

(1991) Mediation of adult age differences in cognition by reductions in working memory and speed of processing,

72.

(1997) Some cautions on interpreting Qualitative Indices for Word-List Leraning Tests,

73.

(199118-25) The clinical validity of the Mattis Dementia Rating Scale in staging Alzheimer's dementia Journal of Geriatric,

74.

(2000) Is it the ideal cognitive screening test? ,

75.

(1999) Performance on the California Verbal Learning Test after traumatic brain injury,

76.

(1999) Convergent and Discriminant Validity of the CVLT ,

77.

(1998) Quantitative evidence for neuroanatomic and neuropsychological markers in dementia of the Alzheimer's type,

한국심리학회지: 일반