ISSN : 1229-067X
본 연구에서는 먼저 남녀 초등학생 집단에서 나타나는 세 유형의 집단따돌림 발생원인을 가해자, 피해자 및 관계성 요인으로 분할하여 어떤 요인이 집단따돌림의 발생에 더 많은 역할을 하는지 살펴보고자 하였다. 둘째, 초등학생들의 어떤 성격 특성이 각각의 집단따돌림 유형별로 가해행동 및 피해행동 유발과 관련되는지를 알아보고자 하였다. 셋째, 집단따돌림 가해자가 피해자가 되는 상호성을 확인하고자 하였다. 이를 위해 초등학교 5-6학년 같은 반에 속한 동성의 4인으로 구성된 남학생 52집단과 여학생 45집단 등 총 97집단을 연구대상으로 하였다. 이들에게 먼저 집단적으로 학급에서 자신의 성격특성과 자존감을 측정하는 물음들에 응답하도록 하였다. 그런 다음 무작위로 선정된 4인 집단을 한 집단씩 학교상담실에 오도록 하여 집단 내 모든 구성원들이 나머지 다른 모든 구성원들에 대한 따돌림 의도를 라운드 방식으로 상호평가하도록 하였다. 주요 결과는 첫째 모든 유형의 집단따돌림 의도는 가해자와 피해자 요인에 의해 유발되는 정도보다는 양자간의 관계성에 의한 비율이 가장 높게 나타났다. 특히 언어형 따돌림에서 관계성 요인의 비율이 높았으며 가해자 요인의 비율은 남학생이 여학생 보다 크게 나타났다. 둘째, 따돌림 가해행동 의도와 관련된 성격 특징은 뚜렷하지 않았다. 셋째, 피해행동에서는 여학생의 경우는 자존감이 낮고 호감성이 낮을수록 동료들로부터 따돌림을 당할 가능성이 큰 것으로 나타났고, 남학생의 경우는 호감성이 낮을수록 소외형 따돌림과 언어형 따돌림의 대상이 될 가능성이 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 남학생은 세 가지 유형의 집단따돌림 모두에서 상호성이 나타났으나 특히 소외형 따돌림의 상호성은 매우 크게 나타났다. 반면 여학생의 경우는 모든 따돌림 유형에서 상호성 크기가 작았다.
The present study purported to examine the degree to which proportion of bullying takes place among harmer, victim, and their relationship in three types of bullying. It was also investigated which personality traits is related to bullying and victimizing behaviors and the reciprocity of bullying. The subjects were the 5th and 6th graders of elementary schools, Changwon city. They were randomly divided into 52 groups of all 4 boys(208 boys) and 45 groups of all 4 girls(180 girls) respectively. Each group with 4 students of the same sex. To begin with, groups were instructed to fill in the questionnaire about their personality traits and self-esteem. And then they rated all other members in their group via a round robin method. The major results as follows: First, harmer effect was about 16%, victim effect was about 6%, and their relationship effect was about 25% in bullying. Specifically, linguistic bullying was more triggered by their relationships, and harmer effect was more obvious in the boys than in the girls. Second, personality traits presumably related to bullying behaviors were not salient. But the girls who were lower in self-esteem and agreeableness were more likely to be bullied by peers. The boys who were less agreeable were more likely to become the target of alienation and linguistic bullying. Overall, there were stronger relations between personality factors and bullying among the girls than those among boys. Lastly, the boys showed reciprocity in all types of bullying. The reciprocity was particularly remarkable in an alienation type. Meanwhile, the girls showed less reciprocity in all kinds of bullying.
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