ISSN : 1229-067X
지난 2005년 전문상담(순회)교사가 지역교육청에 배치되는 것을 시발점으로 하여 2007년부터는 단위 학교에 배치되었다. 이처럼 전문상담교사제도가 본격적으로 시행되었으나 우리나라의 현실에 맞는 학교상담 모델이나 직무 지침이 마련되지 않아 학교 현장에서 많은 혼란을 겪고 있다. 본 연구는 단위 학교에 배치된 전문상담교사의 초기 정착 과정 현황과 문제점을 분석하고 이에 따른 효율적인 정착 방안을 제시하기 위한 것이다. 이를 위하여 전문상담교사가 배치된 학교의 학교장, 진로상담부장, 전문상담교사를 대상으로 3개의 포커스 그룹 인터뷰를 실시하고 Morgan과 Scannell(1998)이 제시한 방법으로 질적 자료를 분석하였다. 연구 결과 단위 학교에 배치된 전문상담교사가 학교상담 활성화에 기여한 부분도 많지만 부서 배치에 대한 논란, 지침 부재에 따른 혼란, 수업 참여에 대한 논란, 다른 전문 인력과의 알력 및 긴장, 전문상담교사에 대한 무시와 홀대, 양성 및 임용 제도에 대한 불만 등 초기 정착 과정에서 많은 문제점이 드러났다. 이러한 결과를 기초로 역할과 직무, 지위와 배치, 그리고 자격과 훈련 등에 대한 전문상담교사제도의 효율적인 초기 정착 방안을 제안하였다. 본 연구가 전문상담교사제도의 안정된 정착을 돕고, 초기 시행착오를 최소화하여 우리나라 학교상담 발전을 앞당기는 데 도움이 될 것으로 기대된다.
Although professional school counselors have been distributed into individual schools since 2007, the field of professional school counseling has been in confusion due to the lack of school counseling model that suits the reality of our national school settings and the lack of an appropriate work guide. The main purpose of this study is to analyze conditions and issues in professional school counseling system in the early phase of the distribution and accordingly to offer a suggestion on an effective settling method. For this purpose, we ran 3 focus group interviews to the principals, chief career counselors and professional school counselors in schools where professional school counselors have been distributed and analyzed the qualitative data by the method suggested by Morgan and Scannell(1998). As a result, some contributions were found in activating school counseling after the distribution; but many problems were revealed due to controversy around the departmental assignment, confusion caused by the lack of work guide, dispute about the class participation, conflict and tension among other professionals, disregard and neglect of school counselor's specialty and quality, and discontent about current training and employment system, etc. Based on the result, effective initial settlement plan on professional school counselor system has been suggested on school counselors' role and work duty, position and distribution, and quality and training. It is expected to help stabilize the settlement of school counselors and to minimize initial trial and error and therefore to proceed the development of school counseling of our country.
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