ISSN : 1229-067X
This study has started from the awareness of the problem that self-reflection had not been addressed sufficiently in the counseling area although it has an important effect on professional development and individual maturity of the counselors. Recent researches on self-reflection, which are at the beginning stage has brought up the needs of study on factors that influence self-reflection. Thus this research review on the definitions of self-reflection and the researches of counselor's self-reflection. Those researches include the review reaearches, counselor's counseling and supervision experience, self-talk, private self-consciousness. Lastly, this research makes a few suggestions for future studies on counselor’s self-reflection and the education for counselors.
강소영, 한미선, 황숙양 (2008). 상담자의 자기애적 특성이 상담과정에 미치는 영향: 역전이 관리와 역전이 행동과의 관계를 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(4), 947-962.
김경실 (1997). 상담 및 심리치료에서 치료적 관계. 인간이해, 18, 1-20. 서강대학교 학생생활상담연구소.
김빛나 (2008). 탈중심화가 내부초점적 반응양식과 우울증상에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위 청구논문.
김영미, 조아라 (2000). 자의식과 심리적 적응간의 관계. 한국심리학회지: 임상, 19, 319- 330.
김영아, 오경자, 문혜신, 김진관 (1999). 사적 자의식 구인의 두 가지 심리적 특성. 한국심리학회지: 임상, 18, 69-78.
김지은 (2003). 놀이치료자가 평가한 가장 만족스러웠던 수퍼비전경험과 가장 만족스럽지 못했던 수퍼비전 경험 비교. 숙명여대 대학원 석사학위논문.
김진숙 (2005). 상담자교육에서 성찰적 실천의 의미와 적용. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(4), 813-831.
김진숙 (2006). 성찰적 수퍼비전 접근에 대한 이론적 고찰. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(4), 673-694.
김진영 (2000). 우울한 기분에 대한 두 가지 내부초점적 반응양식: 반추적 반응양식 대 반성적 반응양식. 서울대학교 석사학위 청구논문.
류진혜 (1999). 상담자 교육을 위한 인지 기술 훈련프로그램의 개발. 한양대학교 박사학위논문.
문보경 (2001). 상담에 대한 내담자의 불만경험: 질적 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(2), 33-49.
문현미 (2005). 심리적 수용 촉진 프로그램의 개발과 효과: 수용-전념 치료 모델을 중심으로. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문.
박성현 (2006). 마음챙김척도개발. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문
방기연 (2006). 상담심리사의 수퍼비전 경험에 대한 질적 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(2), 233-254.
배연욱 (2007). 상담자 발달 과정에 대한 연구: 자기성찰 및 수퍼비전을 중심으로. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문.
손유미, 정남운 (2005). 초심상담자와 내담자의 조기종결 경험에 관한 질적 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(3), 523- 545.
손은정, 유성경, 심혜원 (2003). 상담자의 자기성찰(reflection)과 전문성 발달. 상담학연구, 4, 367-380.
손진희 (2002). 상담자 알아차림에 대한 상담 및 심리치료 이론 고찰. 인간 이해, 23, 23-39.
신경일 (1994). 상담자 교육을 위한 공감훈련 프로그램의 개발과 적용. 부산대학교 박사학위 논문
신교숙 (2001). 놀이치료자의 경력, 훈련경험 및 자의식과 역전이 관리 능력과의 관계. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문.
신우승 (2006). 우울한 기분에서 취할 수 있는 내부 초점적 반응양식의 구분. 서울대학교 석사학위 청구논문.
심지은 (2008). 상담자의 마음챙김, 공감 및 역전이 관리 능력의 관계. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문.
심혜숙, 안이환 (1999). 조기종결 내담자 및 상담자 변인 연구. 연구집, 32(1) 51-73. 부산대학교 학생생활연구소
심혜원 (2005). 상담자 발달 및 불안수준에 따른 자기 대화 내용의 차이 분석. 이화여자대학교 박사학위 청구논문.
심흥섭 (1998). 상담자 발달수준 평가에 관한 연구. 숙명여자대학교 박사학위 청구논문.
윤호균 (2007). 온마음 상담. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 19, 3, 505-522.
이윤주 (1997). 상담 수퍼비전의 과정과 성과간의 관계. 서울대 대학원 석사학위논문.
이인혜 (2008). 자기초점주의가 자전기억 일반화와 우울에 미치는 효과: 자기초점주의의 적응성과 부적응성. 한국심리학회지: 임상, 27(3), 633-651.
이수현, 김동민, 서영석 (2006). 상담자의 애착유형과 상담경험이 공감능력에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(2), 303-317.
이장호, 정남운, 조성호 (2005). 상담심리학의 기초. 학지사.
장세미 (1999). 상담자의 특성, 역전이 관리능력 및 상태불안과의 관계. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문.
장혁표 (1994). 상담자 교육을 위한 공감훈련 프로그램의 개발과 적용. 부산대학교 박사학위 논문.
정방자 (1994). 심리치료에서 치료자의 자아의 확장이 내담자 치료에 미치는 영향. 연구논문집, 48(1), 167-185. 대구효성가톨릭대학교.
정은선 (1999). 상담자의 성취목표와 자의식이 상담효과성에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위 청구논문.
조도현 (1998). 상담지속에 영향을 미치는 상담자 특징들. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문.
지승희, 임영선, 박정민 (2005). 인턴상담원이 지각하는 개인상담 수퍼비전에서의 도움 및 아쉬운 경험. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(1), 75-90.
최명식 (2003). 역전이와 상담자의 자기문제. 동서정신과학, 6(2), 197-214
허재경 (2009). 성찰중심 수퍼비전을 통한 상담자 발달 사례연구. 서울여자대학교 박사학위 청구논문.
Andersen, T.(Ed). (1991). The reflecting team: Dialogues and dialogues about the dialogues. New York: Norton.
Arloski, M. W. (1977). The effects of modified Interpersonal Process Recall supervision and traditional supervision on the personal growth of counselor in training. Dissertation Abstracts International, 38, 628A.
Atkins, S., & Murphy, K .(1993). Reflection: a review of the literature. Journal of Advanced Nursing, 18, 1188-1192.
Bell, N. J., Wieling, E., & Watson, W. (2004). Self Reflecting in Developmental Context: Variations in Level and Patterning During the First 2 University Years. The Journal of Genetic Psychology, 165(4), 451-465.
Bogels, S. M., Rijsemus, W., & De Jong, P. J. (2002). Self-focused attention and social anxiety: The effects of experimentally heightened self-awareness on fear, blushing, cognitions, and social skills. Cognitive Therapy and Research, 26, 461-472.
Boud, D., Keogh, R. & Walker, D. (1985). Reflection Turning Experience into Learning. Kegan Page, London.
Boud, E. M., & Fales, A. W. (1983). Reflective Learning key to Learning from ewperience. Journal of Humanistic Psychology, 23(2), 99-117.
Brookfield, S. (1987). Developing critical thinkers: Challenging adults to explore alternative ways of thinking and acting. San Francisco: Jossey-Bass.
Csank, P. A., & Conway, M. (2004). Engaging in Self-Reflection Changes Self-Concept Clarity: On Differences Between Woman and Men, and Low-and High-Clarity Individuals, Sex roles, 50, 469-480.
Fenigstein, A., Scheier, M. F., & Buss, A. (1975). Public and private self-consciousness. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 43, 259-527.
Freitas, A. L., Gollwitzer, P., & Trope, Y.(2004). The influence of abstract and concrete mindsets on anticipating and guiding others' self regulatory efforts. Journal of Experimental Social Psychology, 40, 739-752.
Freitas, A. L., Salovey, P,. & Liberman, N. (2001). Abstract and concrete self-evaluative goals. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 410-424
Fresco, D. M., Moore M. T., Dulmen, M. H. M., Segal, Z. V., Ma, S. H., Teasdale, J. D., & Williams, J. G. (2007) Initial Psychometric Properties of the Experiences Questionnaire: Validation of a self-Report Measure of Decentering. Behavior Therapy, 38, 234-246.
Gold, D. C. (1977). The Interpersonal Process Recall method, supervision and counselor effectiveness, Dissertation Abstracts International, 38, 5014B-5015B.
Goldberg, A. D. (1967). A sequential program for supervising counselors using the Interpersonal Process Recall technique. Dissertation Abstracts International, 28, 4871A-4872A.
Grant, A. M., Franklin, J., & Langford, P. (2002). The Self-Reflection and Insight Scale: A New Measure of Private Self-Consciousness. Social Behavior and Personality, 30, 821-836.
Griffith, B., A., & Frieden, G. (2000). Facilitating reflective thinking in counselor education. Counselor Education and Supervision, 40(2), 82-93
Hamilton, J. C., Greenberg, J., Pyszczynski, T., & Cather, C. (1993) A self-regulatory perspective on psychopathology and psychotherapy. Journal of Psychotherapy Integration, 3, 205-248.
Hixon & Swann(1993) When Does Introspection Bear Fruit? Self-Reflection, Self-Insight, and Interpersonal Choices. Journal of Personality and Social Psychology, vol 64, No. 1, 35-43.
Johns, C. (2004). Becoming al Reflective Practitiner. Blackwell Publishing.
Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Delacorte. (명상과 자기치유(상, 하). 장현갑, 김교헌, 장주영 공역. 2005. 서울: 학지사)
Kagan, N. I., & Kagan, H. (1991). Interpersonal Process Recall. In P. W. Dowrick (Ed.), Practical guide to using video in the behavioral sciences(pp.221-230). New York: Wiley.
Kantrowitz, J. L. (1997). A different perspective on the therapeutic process: The impact of the patient on the analyst. Journal of the American Psychoanalytic Association, 45(1), 127-153.
Laireiter, A. R., & Willutzki, U. (2003). Self reflection and self practice in Training of Cognitive Behaviour Therapy: An Overview. Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 19-30.
Neufeldt, S. A. (2004). Critical factors in supervision: The patient, th therapist, and the supervisior. In D.P. Chareman, Core processes in brie psycho dynamic psychotherapy: Advancing effective practice, (pp.325-341). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Neufeldt, S. A., Karno, M. P., & Nelson, M. L. (1996). A Qualitative Study of Experts' Conceptualization of Supervisee Reflectivity. Journal of Counseling Psychology, 43(1), 3-9
Nussabaum, S., Trope, Y., & Liberman, N. (2003). Creeping dispositionism: The temporal dynamics of behavior prediction. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 485-497.
Parish, K. L. (1981). Coping with critical client behaviors through IPR, modeling, and stress inoculation supervision. Dissertation Abstracts International, 41, 3193B.
Reich, A. (1951). On countertransference. International Journal of Psychoanalysis, 32, 25-31.
Reich, A. (1960). Further remarks on countertransference. International Journal of Psychoanalysis, 41, 389-395.
Rodes, H. R., Hill, C. E., Thompson, B, J., & Elliott, R. (1994). Client Retrospective Recall of Resolved and Unresolved Misunderstanding Events. Journal of Counseling Psychology, 41, 473-483.
Schlesinger, G., & Wolitzky, D. L. (2002). The effects of a self-analytic exercise on clinical judgement. Psychoanalytic Psychology, 19(4), 651-685.
Schon, D, A. (1983). The reflective practitioner: How professional think in action. NY: Basic books.
Sedikies, C., & Skowronski, J. J. (1995). On the sources of self-Knowledge: The perseived primacy of self-reflection. Journal of Social and Clinical Psychology, 14, 3, 244-270.
Skovholt, T, M., & Ronnestad, M, H. (1992). Themes in Therapist and Counselor Development. Journal of Counseling & Development, 70, 505-515.
Stickel, S. A.,, & Trimmer, K. J. (1994). Knowing in action: A first-year counselor's process of reflection. Elementary School Guidance & Counseling, 29, 102-109.
Stoltenberg, C. D.(1981). Approaching supervision from a developmental perspectives: The counselor complexity model. Journal of counseling psychology, 28, 59-65.
Takano, K., & Tano, Y. (2009). Self-rumination, self-reflection, and depression: Self-rumination counteracts the adaptive effect of self-reflection. Behaviour Research and Therapy, 47, 260-264.
Teasdale, J. D. (1997). The relationship between cognition and emotion: The mind in place in mood disorder. In D. M. Clark & C. G. Fairburn (Eds), Science and practice of cognitive behaviour therapy, 67-93. Oxford: Oxford University press.
Trapnell, P. D., & Campbell, J. D. (1999). Private Self-Consciousness and the Five-Factor Model of Personality: Distinguishing Rumination From Reflection. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 289-304.
Ward, C. C., & House, R. M. (1998). Counseling supervision: A reflective model. Counselor Education and supervision, 38(1), 23-34.
Watkins, C. E.(1985) Countertransference: Its Impact on the Counseling Situation. Journal of counseling and Development, 63, 356-359.
Watkins, E., & Teasdale, J. D. (2001). Rumination and overgeneral memory in depression: effects of self-focus and analytic thinking. Journal of Abnormal Psychology, 110, 353-357.
Watkins, E., & Teasdale, J. D. (2004). Adaptive and maladaptive self-focus in depression. Journal of Affective Disorders, 82, 1-8.
Watkins, E. R. (2008). Constructive and unconstructive repetitive thought. Psychological Bulletin, 134, 163-206.
Williams, E. N., Hayes, J., & Fauth, J. (2008). Therapist self-awareness: Interdisciplinary connection and future directions. In S. D. Brown & R. Lent(eEds), Handbook of counseling psychology(4th ed.)(pp. 303-319). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.