바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of Psychology: General

A Study on the Self-Reflection of the Counselors

Korean Journal of Psychology: General / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2010, v.29 no.2, pp.241-263


Abstract

This study has started from the awareness of the problem that self-reflection had not been addressed sufficiently in the counseling area although it has an important effect on professional development and individual maturity of the counselors. Recent researches on self-reflection, which are at the beginning stage has brought up the needs of study on factors that influence self-reflection. Thus this research review on the definitions of self-reflection and the researches of counselor's self-reflection. Those researches include the review reaearches, counselor's counseling and supervision experience, self-talk, private self-consciousness. Lastly, this research makes a few suggestions for future studies on counselor’s self-reflection and the education for counselors.

keywords
Self-Reflection, Rumination, Supervision, Self-Consciousness, 자기성찰, 반추, 수퍼비전, 자의식

Reference

1.

강소영, 한미선, 황숙양 (2008). 상담자의 자기애적 특성이 상담과정에 미치는 영향: 역전이 관리와 역전이 행동과의 관계를 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(4), 947-962.

2.

김경실 (1997). 상담 및 심리치료에서 치료적 관계. 인간이해, 18, 1-20. 서강대학교 학생생활상담연구소.

3.

김빛나 (2008). 탈중심화가 내부초점적 반응양식과 우울증상에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위 청구논문.

4.

김영미, 조아라 (2000). 자의식과 심리적 적응간의 관계. 한국심리학회지: 임상, 19, 319- 330.

5.

김영아, 오경자, 문혜신, 김진관 (1999). 사적 자의식 구인의 두 가지 심리적 특성. 한국심리학회지: 임상, 18, 69-78.

6.

김지은 (2003). 놀이치료자가 평가한 가장 만족스러웠던 수퍼비전경험과 가장 만족스럽지 못했던 수퍼비전 경험 비교. 숙명여대 대학원 석사학위논문.

7.

김진숙 (2005). 상담자교육에서 성찰적 실천의 의미와 적용. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(4), 813-831.

8.

김진숙 (2006). 성찰적 수퍼비전 접근에 대한 이론적 고찰. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(4), 673-694.

9.

김진영 (2000). 우울한 기분에 대한 두 가지 내부초점적 반응양식: 반추적 반응양식 대 반성적 반응양식. 서울대학교 석사학위 청구논문.

10.

류진혜 (1999). 상담자 교육을 위한 인지 기술 훈련프로그램의 개발. 한양대학교 박사학위논문.

11.

문보경 (2001). 상담에 대한 내담자의 불만경험: 질적 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 13(2), 33-49.

12.

문현미 (2005). 심리적 수용 촉진 프로그램의 개발과 효과: 수용-전념 치료 모델을 중심으로. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문.

13.

박성현 (2006). 마음챙김척도개발. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문

14.

방기연 (2006). 상담심리사의 수퍼비전 경험에 대한 질적 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(2), 233-254.

15.

배연욱 (2007). 상담자 발달 과정에 대한 연구: 자기성찰 및 수퍼비전을 중심으로. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문.

16.

손유미, 정남운 (2005). 초심상담자와 내담자의 조기종결 경험에 관한 질적 분석. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(3), 523- 545.

17.

손은정, 유성경, 심혜원 (2003). 상담자의 자기성찰(reflection)과 전문성 발달. 상담학연구, 4, 367-380.

18.

손진희 (2002). 상담자 알아차림에 대한 상담 및 심리치료 이론 고찰. 인간 이해, 23, 23-39.

19.

신경일 (1994). 상담자 교육을 위한 공감훈련 프로그램의 개발과 적용. 부산대학교 박사학위 논문

20.

신교숙 (2001). 놀이치료자의 경력, 훈련경험 및 자의식과 역전이 관리 능력과의 관계. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문.

21.

신우승 (2006). 우울한 기분에서 취할 수 있는 내부 초점적 반응양식의 구분. 서울대학교 석사학위 청구논문.

22.

심지은 (2008). 상담자의 마음챙김, 공감 및 역전이 관리 능력의 관계. 가톨릭대학교 박사학위 청구논문.

23.

심혜숙, 안이환 (1999). 조기종결 내담자 및 상담자 변인 연구. 연구집, 32(1) 51-73. 부산대학교 학생생활연구소

24.

심혜원 (2005). 상담자 발달 및 불안수준에 따른 자기 대화 내용의 차이 분석. 이화여자대학교 박사학위 청구논문.

25.

심흥섭 (1998). 상담자 발달수준 평가에 관한 연구. 숙명여자대학교 박사학위 청구논문.

26.

윤호균 (2007). 온마음 상담. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 19, 3, 505-522.

27.

이윤주 (1997). 상담 수퍼비전의 과정과 성과간의 관계. 서울대 대학원 석사학위논문.

28.

이인혜 (2008). 자기초점주의가 자전기억 일반화와 우울에 미치는 효과: 자기초점주의의 적응성과 부적응성. 한국심리학회지: 임상, 27(3), 633-651.

29.

이수현, 김동민, 서영석 (2006). 상담자의 애착유형과 상담경험이 공감능력에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(2), 303-317.

30.

이장호, 정남운, 조성호 (2005). 상담심리학의 기초. 학지사.

31.

장세미 (1999). 상담자의 특성, 역전이 관리능력 및 상태불안과의 관계. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문.

32.

장혁표 (1994). 상담자 교육을 위한 공감훈련 프로그램의 개발과 적용. 부산대학교 박사학위 논문.

33.

정방자 (1994). 심리치료에서 치료자의 자아의 확장이 내담자 치료에 미치는 영향. 연구논문집, 48(1), 167-185. 대구효성가톨릭대학교.

34.

정은선 (1999). 상담자의 성취목표와 자의식이 상담효과성에 미치는 영향. 한양대학교 석사학위 청구논문.

35.

조도현 (1998). 상담지속에 영향을 미치는 상담자 특징들. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문.

36.

지승희, 임영선, 박정민 (2005). 인턴상담원이 지각하는 개인상담 수퍼비전에서의 도움 및 아쉬운 경험. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(1), 75-90.

37.

최명식 (2003). 역전이와 상담자의 자기문제. 동서정신과학, 6(2), 197-214

38.

허재경 (2009). 성찰중심 수퍼비전을 통한 상담자 발달 사례연구. 서울여자대학교 박사학위 청구논문.

39.

Andersen, T.(Ed). (1991). The reflecting team: Dialogues and dialogues about the dialogues. New York: Norton.

40.

Arloski, M. W. (1977). The effects of modified Interpersonal Process Recall supervision and traditional supervision on the personal growth of counselor in training. Dissertation Abstracts International, 38, 628A.

41.

Atkins, S., & Murphy, K .(1993). Reflection: a review of the literature. Journal of Advanced Nursing, 18, 1188-1192.

42.

Bell, N. J., Wieling, E., & Watson, W. (2004). Self Reflecting in Developmental Context: Variations in Level and Patterning During the First 2 University Years. The Journal of Genetic Psychology, 165(4), 451-465.

43.

Bogels, S. M., Rijsemus, W., & De Jong, P. J. (2002). Self-focused attention and social anxiety: The effects of experimentally heightened self-awareness on fear, blushing, cognitions, and social skills. Cognitive Therapy and Research, 26, 461-472.

44.

Boud, D., Keogh, R. & Walker, D. (1985). Reflection Turning Experience into Learning. Kegan Page, London.

45.

Boud, E. M., & Fales, A. W. (1983). Reflective Learning key to Learning from ewperience. Journal of Humanistic Psychology, 23(2), 99-117.

46.

Brookfield, S. (1987). Developing critical thinkers: Challenging adults to explore alternative ways of thinking and acting. San Francisco: Jossey-Bass.

47.

Csank, P. A., & Conway, M. (2004). Engaging in Self-Reflection Changes Self-Concept Clarity: On Differences Between Woman and Men, and Low-and High-Clarity Individuals, Sex roles, 50, 469-480.

48.

Fenigstein, A., Scheier, M. F., & Buss, A. (1975). Public and private self-consciousness. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 43, 259-527.

49.

Freitas, A. L., Gollwitzer, P., & Trope, Y.(2004). The influence of abstract and concrete mindsets on anticipating and guiding others' self regulatory efforts. Journal of Experimental Social Psychology, 40, 739-752.

50.

Freitas, A. L., Salovey, P,. & Liberman, N. (2001). Abstract and concrete self-evaluative goals. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 410-424

51.

Fresco, D. M., Moore M. T., Dulmen, M. H. M., Segal, Z. V., Ma, S. H., Teasdale, J. D., & Williams, J. G. (2007) Initial Psychometric Properties of the Experiences Questionnaire: Validation of a self-Report Measure of Decentering. Behavior Therapy, 38, 234-246.

52.

Gold, D. C. (1977). The Interpersonal Process Recall method, supervision and counselor effectiveness, Dissertation Abstracts International, 38, 5014B-5015B.

53.

Goldberg, A. D. (1967). A sequential program for supervising counselors using the Interpersonal Process Recall technique. Dissertation Abstracts International, 28, 4871A-4872A.

54.

Grant, A. M., Franklin, J., & Langford, P. (2002). The Self-Reflection and Insight Scale: A New Measure of Private Self-Consciousness. Social Behavior and Personality, 30, 821-836.

55.

Griffith, B., A., & Frieden, G. (2000). Facilitating reflective thinking in counselor education. Counselor Education and Supervision, 40(2), 82-93

56.

Hamilton, J. C., Greenberg, J., Pyszczynski, T., & Cather, C. (1993) A self-regulatory perspective on psychopathology and psychotherapy. Journal of Psychotherapy Integration, 3, 205-248.

57.

Hixon & Swann(1993) When Does Introspection Bear Fruit? Self-Reflection, Self-Insight, and Interpersonal Choices. Journal of Personality and Social Psychology, vol 64, No. 1, 35-43.

58.

Johns, C. (2004). Becoming al Reflective Practitiner. Blackwell Publishing.

59.

Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Delacorte. (명상과 자기치유(상, 하). 장현갑, 김교헌, 장주영 공역. 2005. 서울: 학지사)

60.

Kagan, N. I., & Kagan, H. (1991). Interpersonal Process Recall. In P. W. Dowrick (Ed.), Practical guide to using video in the behavioral sciences(pp.221-230). New York: Wiley.

61.

Kantrowitz, J. L. (1997). A different perspective on the therapeutic process: The impact of the patient on the analyst. Journal of the American Psychoanalytic Association, 45(1), 127-153.

62.

Laireiter, A. R., & Willutzki, U. (2003). Self reflection and self practice in Training of Cognitive Behaviour Therapy: An Overview. Clinical Psychology and Psychotherapy, 10, 19-30.

63.

Neufeldt, S. A. (2004). Critical factors in supervision: The patient, th therapist, and the supervisior. In D.P. Chareman, Core processes in brie psycho dynamic psychotherapy: Advancing effective practice, (pp.325-341). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

64.

Neufeldt, S. A., Karno, M. P., & Nelson, M. L. (1996). A Qualitative Study of Experts' Conceptualization of Supervisee Reflectivity. Journal of Counseling Psychology, 43(1), 3-9

65.

Nussabaum, S., Trope, Y., & Liberman, N. (2003). Creeping dispositionism: The temporal dynamics of behavior prediction. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 485-497.

66.

Parish, K. L. (1981). Coping with critical client behaviors through IPR, modeling, and stress inoculation supervision. Dissertation Abstracts International, 41, 3193B.

67.

Reich, A. (1951). On countertransference. International Journal of Psychoanalysis, 32, 25-31.

68.

Reich, A. (1960). Further remarks on countertransference. International Journal of Psychoanalysis, 41, 389-395.

69.

Rodes, H. R., Hill, C. E., Thompson, B, J., & Elliott, R. (1994). Client Retrospective Recall of Resolved and Unresolved Misunderstanding Events. Journal of Counseling Psychology, 41, 473-483.

70.

Schlesinger, G., & Wolitzky, D. L. (2002). The effects of a self-analytic exercise on clinical judgement. Psychoanalytic Psychology, 19(4), 651-685.

71.

Schon, D, A. (1983). The reflective practitioner: How professional think in action. NY: Basic books.

72.

Sedikies, C., & Skowronski, J. J. (1995). On the sources of self-Knowledge: The perseived primacy of self-reflection. Journal of Social and Clinical Psychology, 14, 3, 244-270.

73.

Skovholt, T, M., & Ronnestad, M, H. (1992). Themes in Therapist and Counselor Development. Journal of Counseling & Development, 70, 505-515.

74.

Stickel, S. A.,, & Trimmer, K. J. (1994). Knowing in action: A first-year counselor's process of reflection. Elementary School Guidance & Counseling, 29, 102-109.

75.

Stoltenberg, C. D.(1981). Approaching supervision from a developmental perspectives: The counselor complexity model. Journal of counseling psychology, 28, 59-65.

76.

Takano, K., & Tano, Y. (2009). Self-rumination, self-reflection, and depression: Self-rumination counteracts the adaptive effect of self-reflection. Behaviour Research and Therapy, 47, 260-264.

77.

Teasdale, J. D. (1997). The relationship between cognition and emotion: The mind in place in mood disorder. In D. M. Clark & C. G. Fairburn (Eds), Science and practice of cognitive behaviour therapy, 67-93. Oxford: Oxford University press.

78.

Trapnell, P. D., & Campbell, J. D. (1999). Private Self-Consciousness and the Five-Factor Model of Personality: Distinguishing Rumination From Reflection. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 289-304.

79.

Ward, C. C., & House, R. M. (1998). Counseling supervision: A reflective model. Counselor Education and supervision, 38(1), 23-34.

80.

Watkins, C. E.(1985) Countertransference: Its Impact on the Counseling Situation. Journal of counseling and Development, 63, 356-359.

81.

Watkins, E., & Teasdale, J. D. (2001). Rumination and overgeneral memory in depression: effects of self-focus and analytic thinking. Journal of Abnormal Psychology, 110, 353-357.

82.

Watkins, E., & Teasdale, J. D. (2004). Adaptive and maladaptive self-focus in depression. Journal of Affective Disorders, 82, 1-8.

83.

Watkins, E. R. (2008). Constructive and unconstructive repetitive thought. Psychological Bulletin, 134, 163-206.

84.

Williams, E. N., Hayes, J., & Fauth, J. (2008). Therapist self-awareness: Interdisciplinary connection and future directions. In S. D. Brown & R. Lent(eEds), Handbook of counseling psychology(4th ed.)(pp. 303-319). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Korean Journal of Psychology: General