바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

ADHD 하위유형에 따른 실행기능 비교

The Comparison of the Neuropsychological Functions in Subtypes of Children with ADHD

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2010, v.29 no.4, pp.959-973
안정광 (서울대학교병원)
신민섭 (서울대학교병원)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구에서는 ADHD 하위유형인 혼합형과 부주의형 사이의 신경심리기능, 특히 실행기능의 차이를 알아보고자 하였다. 55명의 ADHD 아동들 중 34명은 ADHD 혼합형이었고 21명은 ADHD 부주의형이었다. 이들을 대상으로 인지기능, 실행기능, 주의력과 관련된 신경심리검사를 시행하였다. 그 결과, 전체지능, 언어성 지능, 동작성 지능 사이에서는 두 집단 간의 차이가 발견되지 않았으나, ADHD 부주의형 아동들의 기호쓰기 소검사 수행이 유의미하게 더 높았다. 억제능력에서는 하위유형간의 차이가 발견되지 않았으나, ADHD 부주의형이 CCTT-2에서 더 많은 촉진 오류를 보이는 것으로 나타났다. 이에 더해, ADHD 혼합형 아동들이 WCST로 측정한 계획능력에서는 더 높은 점수를 보였으나, 인지적 유연성에서는 ADHD 부주의형 아동들보다 더 낮은 점수를 보였다. 끝으로 이 연구의 의의와 제한점에 대하여 논의하였다.

keywords
ADHD, 혼합형, 부주의형, 실행기능, ADHD, subtype, neuropsychological function, executive function

Abstract

This study was conducted to investigate differential characteristics of neuropsychological functions, especially in executive functions between subtypes of ADHD. Of all 55 ADHD children, 34 children was ADHD, combined type (ADHD-C), and 21 were ADHD, predominantly inattentive type (ADHD-I). Neuropsychological tests to measure cognitive function(KEDI-WISC-R), executive functions(ROCF, CCTT, STROOP, WCST), and attention(ATA) were individually administered to children. And the estimated scores of those tests were calculated based on the age norm for each test. There were no significant differences in FSIQ, VIQ, and PIQ between the two groups. However, ADHD-I group tended to show higher scores on the subtest of Coding. In terms of inhibition, there was no difference between two subtypes of ADHD children. But ADHD-I group showed higher prompt errors on CCTT-2 than ADHD-C group children. The ADHD-C group scored significantly lower on cognitive flexibility, but higher on planning scores in WCST than ADHD-I group. The ADHD-I children also have inhibition problems like ADHD-C children. The ADHD-C children have better planning ability, but have less cognitive flexibility than ADHD-I children.

keywords
ADHD, 혼합형, 부주의형, 실행기능, ADHD, subtype, neuropsychological function, executive function

참고문헌

1.

강일선, 조아라, 김봉석 (2009). 주의력결핍 과잉행동장애 여자 아동들의 주의력, 인지 기능 및 행동 특성에 대한 연구. 소아청소년정신의학, 20-1, 10-16.

2.

구훈정, 신민섭 (2008). 아동색선로검사의 표준화 연구. 소아청소년정신의학, 19-1, 28-37

3.

김진구, 김홍근 (2008). ADHD 아동들의 전두엽-관리기능. 한국심리학회지: 임상, 27, 139-152

4.

배대석, 서완석, 구본훈, 박권생, 장자은(2006). ADHD 하위유형에 따른 관리기능결함양상. 한국심리학회지: 건강, 2, 275-299

5.

서해숙, 정성덕, 이종범, 김진성, 서완석, 배대석, 천은진 (2002). 주의력결핍 과잉행동장애의 아형별 신경심리학적 특성 비교. 소아청소년정신의학, 13, 139-152

6.

신민섭, 구훈정 (2007). 아동색선로검사 실시요강. 학지사.

7.

신민섭, 박민주 (2007). 스트룹 아동 색상-단어 검사 실시요강. 학지사.

8.

신민섭, 구훈정, 김수경 (2009). 레이-오스테리스 복합 도형 검사 한국판 발달적 채점 체계. 마인드프레스.

9.

신민섭, 김현미 (2005). 발달 신경심리학. 소아청소년정신의학, 16, 33-46.

10.

신민섭, 김현미, 온싱글, 황준원, 김붕년, 조수철 (2006). 주의력결핍과잉행동 장애, 아스퍼거 장애, 학습장애 아동의 실행기능 비교, 소아청소년정신의학, 17-2, 131-140.

11.

이명주, 홍창희 (2006). 실행기능의 차원과 영역별 발달. 한국심리학회지: 임상, 25, 587-602.

12.

정철호, 류설영, 김희철 (2007). 주의력결핍 과잉행동장애 아동과 정상 아동의 지능, 기억 및 전두엽관리기능에 대한 비교 연구, 생물치료정신의학, 13, 307-314.

13.

홍강의, 신민섭, 조성준 (1999). 주의력 장애진단시스템 사용설명서. 한국정보공학(주).

14.

American Psychiatric Association (1994). Diagnositic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.

15.

American Psychiatric Association (2000). Diagnositic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th ed., text revision). Washington, DC: American Psychiatric Association.

16.

Andy Field (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd Ed.). Sage Publications INC..

17.

Barkley, R. A., (1997a). Behavioural inhibition, sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of AD/HD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.

18.

Barkley, R. A., Dupaul, G. J., & McMurray, M. B. (1990). Comprehensive evaluation of attention deficit disorder with and without hyperactivity as defined by research criteria. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 58, 775-789.

19.

Baron, I. S. (2004). Neuropsychological Evaluation of the Child. New York: Oxford University Press, 146-151

20.

Chhabildas, N., Pennington, B. F., & Willcutt, E. G. (2001). A comparison of the neuropsychological profiles of the DSM-Ⅳ subtypes. Jorunal of Abnormal Child Psychology, 29, 52-540.

21.

Faraone, S. V., Biederman, J., Weber, W., & Russell, R. L. (1998). Psychiatric, neuropsychological, and psychosocial features of DSM-Ⅳ subtypes of attention deficit/ hyperactivity disorder. Journal of the American Academy for Child and Adolescent Psychiatry, 37, 185-193

22.

Gertus, H. M., Verte, S., Oosterlaan, J., Roeyers, H., & Sergeant, J. A. (2005). ADHD subthypes: do they differ in their executive functioning profile? Archives of Clinical Neuropsychology, 20, 457-477.

23.

Houghton, S., Douglas, G., West, J., Whiting, K., Wall, M., & Langsford S., (1999). Differential patterns of executive function in children with attention-deficit hyperactivity disorder according to gender and subtype. Journal of Child Neurology, 14, 801-805.

24.

Klorman, R., Hazel-Fernandez, L. A., Shaywitz, S. E., Fletcher, J. M., Marchione, K. E., Holahan, J. M., (1999). Executive functioning deficits in attention-deficit/ hyperactivity disorder are independent of oppositional defiant or reading disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 1148-1155.

25.

Milich, R., Balentine, A. C., & Lynam, D. R. (2001). ADHD combined type and ADHD predominantly inattentive type are distinct and unrelated disorders. Clinical Neuro- psychology, 21, 117-139

26.

Nigg, J. T., Blaskey, L., Huang, C., & Rappley. M. D. (2002). Neuro- psychological executive functions and DSM-Ⅳ ADHD subtypes. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 41(1), 59-66

27.

Riccio C. A., Homack S., Jarratt K. P., Wolfe M. E. (2006). Differences in academic and executive function domains among children with ADHD predominantly inattentive and combined types. Archives of Clinical Neuro- psychology, 21, 657-667.

한국심리학회지: 일반