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대명사 ‘나’와 ‘너’의 사회 인지적 표상 차이

The Difference of Social Cognitive Representation for Personal Pronouns 'I' and 'You'

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2012, v.31 no.2, pp.283-300
이재호(Jae-Ho Lee) (계명대학교 심리학과)
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초록

인칭 대명사 ‘나-너’의 점화가 정서적 평가에 미치는 효과를 두 개의 실험으로 접근하였다. 실험 1은 인칭 대명사를 SOA 300ms에서 점화하여 정서 단어의 어휘판단시간을 측정하였다. 긍정 단어가 부정 단어보다 반응시간이 빨랐으며, 긍정 단어는 나-점화가 너-점화보다 빨랐지만 부정 단어는 두 점화의 차이가 없었다. 실험 2는 SOA 300ms에서 두 변인의 명명시간을 측정하였다. 그 결과 인칭 대명사와 정서 단어의 주효과와 상호작용효과가 동시에 관찰되었다. 긍정 단어는 나-점화가 너-점화보다 명명시간이 빨랐으며 부정 단어는 너-점화가 나-점화보다 명명시간이 빨랐다. 두 실험은 ‘나’와 ‘너’가 사회인지적으로 대비적 표상을 형성한다는 증거를 제시하였다. 인칭 대명사의 대비적 점화효과를 사회인지이론으로 논의하였다

keywords
인칭 대명사, 점화효과, 사회 인지, 정서적 평가

Abstract

Two experiments were conducted to explore the interaction of personal pronouns (e.g. ‘I’ and ‘you’) and emotional evaluation (e.g. positive and negative) using multi-task approaches (e.g. lexical decision task and primed naming task). In Experiment 1, participants were presented with personal pronouns as primes at SOA 300ms and were asked to respond emotional words which differed in emotional attributes. The results showed that the interaction effects of personal pronouns and emotional words were significant. In Experiment 2, participants were presented with personal pronouns as primes at SOA 300ms and were asked to pronounce emotional words which differed in emotional attributes. The results showed that the interaction effects of personal pronoun and emotional words were also significant. These results were discussed from a point of view of dynamic processes of social cognition.

keywords
personal pronoun, priming effect, multi-task, social cognition, emotional evaluation
투고일Submission Date
2011-08-26
수정일Revised Date
2011-12-08
게재확정일Accepted Date
2012-04-24

한국심리학회지: 일반