바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

남자 중학생의 정서조절과 행동문제의 관계에서 행동조절의 매개효과 연구

Behavioral Regulation as a Mediator of the Relation between Emotional Regulation Strategies and Behavior Problems in Adolescent Boys

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2013, v.32 no.3, pp.735-754
박선영 (이화여자대학교)
설경옥 (이화여자대학교)
박지은 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

자기조절 능력은 급격한 신체 심리적 변화와 스트레스를 경험하는 청소년들에게 중요한 발달 과업이며 자기조절의 실패는 행동문제로 연결되기 쉽다. 본 연구는 중학교 2학년 남자 청소년 262명을 대상으로 자기조절능력의 두 하위영역인 정서조절과 행동조절, 그리고 이들의 외현화, 내재화 행동문제의 구조적 관계를 검증하기 위해 실시되었다. 구체적으로 청소년이 사용하는 재평가와 억제 두 가지 정서조절 방략과 행동문제의 관계에서 행동조절의 매개효과를 연구하였다. 청소년의 행동문제는 자기보고와 보다 객관적인 행동문제 평가를 위해 담임교사의 보고도 포함하였다. 그 결과 정서조절의 하위 영역인 재평가와 억제 방략에 따라 남자 청소년의 행동조절과 행동문제의 수준에 차이가 나타났다. 재평가 방략은 행동조절과 정적관계 그리고 행동문제 정도와는 부적관계가 있었으며, 재평가와 행동문제의 관계를 행동조절이 부분 매개하는 것으로 나타났다. 반면 억제 방략은 남자 청소년의 행동문제 정도와 정적관계가 있었으며, 행동조절과는 관련이 없는 것으로 나타났다. 연구결과, 재평가 방략을 사용한 정서조절이 남자 청소년들의 효과적인 행동조절로 이어지며 행동조절이 잘 될수록 행동문제는 더 적게 보고되었다. 그러나 억제 방략의 사용은 행동문제 정도가 더 높은 것과 관련 있는 것은 물론 남자청소년들의 행동조절에도 도움이 되지 않았다. 본 연구의 의의와 한계점을 논의에 포함하였다.

keywords
정서조절, 행동조절, 행동문제, 남자 청소년, 중학생, emotional regulation, behavioral regulation, self-regulation, behavior problems, adolescent boys

Abstract

This study examined two aspects of self-regulation- emotional and behavioral regulations, and how they were related to behavior problems among 262 adolescent boys. Specifically, we hypothesized that behavioral regulation would mediate the relation between emotional regulation strategies of reappraisal and suppression, and behavior problems. Adolescent self-reports of emotional and behavioral regulations and behavior problems were used. Additionally, teachers reported behavior problems of adolescents. Results revealed that reappraisal emotional regulation strategy was positively associated with behavioral regulation, and negatively associated with behavior problems. The behavioral regulation partially mediated the link between reappraisal emotional regulation strategy and behavior problems of adolescent boys. However, suppression emotional regulation strategy was not related to behavrioal regulation but positively associated with behavior problems. There was no mediational effect of behavioral regulation on the relation between suppression emotional regulation strategy and behavior problems. In conclusion, reappraisal emotional regulation strategy appeared to have a more positive association with adolescent boys' behavioral regulation. Adolescent boys who exercised better behavioral regulation in turn, showed lower levels of behavior problems. However, suppression emotional regulation strategy was positively associated with higher levels of behavior problems when it was not related to adolescent boys behavioral regulation.

keywords
정서조절, 행동조절, 행동문제, 남자 청소년, 중학생, emotional regulation, behavioral regulation, self-regulation, behavior problems, adolescent boys

참고문헌

1.

권석만 (1992). Differential roles of dysfunctional attitudes and automatic thoughts in depression: an integrated cognitive model of depression. Queensland대학교 박사학위논문.

2.

권재환, 이은희 (2006). 남녀 청소년의 충동성, 부모의 양육태도, 개인의 통제력, 부모-자녀 의사소통이 문제행동에 미치는 영향. 한국청소년연구, 17(1), 325-351.

3.

김갑숙, 전영숙 (2009). 청소년의 부모-자녀의 사소통과 자아분화가 불안에 미치는 영 향. 한국가족복지학. 14(4), 79-94.

4.

김문신, 김광웅 (2003). 어머니의 정서표현과 정서 표현수용태도가 아동의 자기조절 능력에 미치는 영향. 놀이치료연구. 6(1), 3- 13.

5.

김정원, 오경자 (1993). 청소년기 우울과 비행 간의 관계: 인지적 몰락을 매개변인으로. 한국심리학회지: 임상, 12(2), 126-141.

6.

민수홍 (2006). 청소년의 자기통제력이 비행과 범죄에 미치는 영향: 패널자료를 이용한 인과성 및 일반성 검증. 청소년학연구, 13(6), 27-47.

7.

박현수 (2012). 자기통제의 안정성과 낮은 자기통제 수준에서 상황적 요인이 청소년비행에 미치는 영향. 형사정책연구, 23(1), 385-418.

8.

반건호, 신민섭, 조수철, 홍강의 (2001). 청소 년 ADHD 평가도구 개발을 위한 예비연 구. 소아․청소년 정신의식, 12(2), 218-224.

9.

서울시소아청소년광역정신보건센터 (2007). 아 동, 청소년 지역기관을 위한 정신건강선별 조사 척도집. 서울시.

10.

서울신문, 2013년 5월11일. 사춘기 청소년들의 반항적 심리상태 ‘중2병’ 급증.

11.

손재민 (2005). 정서조절방략에서의 개인차: 인지적재해석인과 정서표현 억제인의 비교. 서울대학교 석사학위논문.

12.

신현숙, 구본용 (2001). 청소년의 스트레스 대 처방식과 적응과의 관계. 청소년상담연구, 9, 189-225.

13.

연합뉴스, 2013년 2월 7일. 2012년 학생정서행 동특성검사 현황.

14.

육성필, 김중술 (1997). 한국판 Beck Anxiety Inventory의 임상적 연구. 환자군과 비환 자군의 비교. 한국심리학회지; 임상, 16(1), 185-197.

15.

이경희 (2009). 중․고등학생의 정서조절 전략과 학교생활 적응. 한국가정과교육학회지, 21(2), 159-169.

16.

이영호, 송종용 (1991). BDI, SDS, MMPI-D 척도의 신뢰도 및 타당도에 대한 연구. 한국심리학회지: 임상, 10, 98-113.

17.

이은경, 서은국 (2009). 정서억제와 주관적 안녕감: 문화 비교 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23(1), 131-146.

18.

이지영, 권석만 (2006). 정서조절과 정신 병리의 관계: 연구 현황과 과제. 한국 심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(3), 461-493.

19.

임희수, 박성연 (2001). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절과의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54.

20.

이창호, 양미진, 이희우, 이은경 (2005). 청소년 정신건강 관련요인 연구. 한국청소년상담원.

21.

조혜진, 권석만 (2011). 자기조절과 정서가 폭식행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 30(4), 963-983.

22.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19, 161-178.

23.

Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. S. (1983). Manual for the child behavior checklist and revised behavior profile. Burlington: University of Vermont Department of Psychiatry.

24.

Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423.

25.

Baumeister, R. F., & Vohs, K. D. (2007). Self-Regulation, Ego Depletion, and Motivation. Social and Personality Psychology Compass, 1(1), 115-128.

26.

Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R, A. (1988). An Inventory for Measuring Clinical Anxiety: Psychometric Properties. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 56(6): pp.893-897.

27.

Beck, A. T. (1967). Depression: Clinical, Experimental, and Theoretical Aspects. New York: Harper & Row.

28.

Bierman, K. L., & Wargo, I. (1995). Predicting the longitudinal course associated with agressive-rejected, aggressive (non-rejected) and rejected (non-aggressive) status. Development and Psychopathology, 7, 669-682.

29.

Butler, E. A., Lee, T. L., & Gross, J. J. (2007). Emotion regulation and culture: Are the social consequences of emotion suppression culture- specific? Emotion, 7(1), 30-48.

30.

Butler, E. A., Egloff, B., Wilhelm, F. H., Smith, N. C., Erickson, E. A., & Gross, J. J. (2003). The social consequences of expressive suppression. Emotion, 3, 48-67.

31.

Carver, C. S., Johnson, S. L., & Joormann, J. (2008). Serotonergic function, two-mode models of self-regulation, and vulnerability to depression: What depression has in common with impulsive aggression. Psychological Bulletin, 134, 912-943.

32.

Carver, C. S., & Scheier, M. F. (2000). On the structure of behavioral self-regulation. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation (pp.41-84). San diego: Academic Press.

33.

Cole, P. M., Martin, S. E., & Dennis, T. A. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Challenge and directions for child development research. Child Development, 75(2), 317-333.

34.

Conners, C. K. (1997). Conners Rating Scles- Revised Technical Manual, New York: Multi- Health Systems.

35.

Csikszentmihalyi, M., & Larson, R. (1984). Being adolescent. New York; Basic Books.

36.

Curran, P. J., West, S. G, & Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1, 16-29.

37.

Doyle, M. A., & Biaggio, M. K. (1981). Expression of anger as a function of assertiveness and sex. Journal of Clinical Psychology, 37, 154-157.

38.

Eisenberg, N., Sadovsky, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Losoya, S. H., et al. (2005). The relations of problem behavior status to children’s negative emotionality, effortful control, and impulsivity: concurrent relations and prediction of change. Developmental. Psychology. 41, 193-211.

39.

Eisenberg, N., Spirad, T. L., & Eggum, N. D. (2010). Emotion-Related Self-Regulation and Its Relation to Children’s Maladjustment. Annual Review of Clinical Psychology, 6, 495-525.

40.

English, T., & John, O. P. (2013). Understanding the Social Effects of Emotion Regulation: The Mediating Role of Authenticity for Individual Differences in Suppression. Emotion, 13(2), 314-329.

41.

Feldman, S. S., & Weinberger, D. A. (1994). Self-restraint as a mediator of family influences on boys’ delinquent behavior: A longitudinal study. Child Development, 65, 195-211.

42.

Gilbert, D. T., Krull, D. S., & Pelham, B. W. (1998). Of thoughts unspoken: Social inference and the self-regulation of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 55, 685-694.

43.

Gross, J. J., & Levenson, R. W. (1997). Hiding feelings: The acute effects of inhibiting positive and negative emotions. Journal of Abnormal Psychology, 106, 95-103.

44.

Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299.

45.

Gross, J. J. (2001). Emotion Regulation in Adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10(6), 214- 219.

46.

Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual Differences in Two Emotion Regulation Processes: Implications for Affect, Relationships, and Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348- 362.

47.

Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. In Gross, J. J., & Thompson, R. A. (Eds.) Emotion regulation: Conceptual foundations. New York NY: Guilford Press.

48.

Heine, S. J., Lehman, D. R., Markus, H. R., & Kitayama, S. (1999). Is there a universal need for positive self-regard? Psychological Review, 106, 766-794.

49.

John, O. P., & Gross, J. J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and lifespan development. Journal of Personality, 72, 1301-1334.

50.

Jolly, J. B., Aruffo, J. F., Wherry, J. N., & Livingston, R. (1993). The utility of the Beck Anxiety Inventory with inpatient adolescents. Journal of anxiety disorders, 7(2), 95-106.

51.

Kendall, P. C., & Wilcox, L. E. (1979). Self-control in children; Developmental of a rating scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47(6), 1020-1029.

52.

Markus, H. R. and Kitayama, S. (1991). “Culture and the self: implications for cognition, emotion, and motivation”, Psychological Review, 98(2), 224-53.

53.

Mauss, I. B., & Butler, E. A. (2010). Cultural context moderates the relationship between emotion control values and cardiovascular challenge versus threat responses. Biological Psychology, 84, 521-530.

54.

Mischel, W. (1961). Delay of gratification, need for achievement, and acquiescence in another culture. Journal of Personality and Social Psychology, 62, 116-124.

55.

Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2005). The cognitive control of emotion. Trends in Cognitive Sciences, 9, 242-249.

56.

Soto, J. A., Perez, C. R., Kim, Y. H., Lee, E. A., & Minnick, M. R (2011). Is Expressive Suppression Always Associated With Poorer Psychological Functioning? A Cross-Cultural Comparison Between European Americans and Hong Kong Chinese. Emotion, 11(6). 1450 -1455.

57.

SBS뉴스, 2013년 6월 3일. 사춘기의 정점 ‘중2 병’ 대처방안은?

58.

Searle, B., & Meara, N. M. (1999). Affective dimensions of attachment styles: Exploring self-reported attachment style, gender, and emotional experience among college students. Journal of Counseling Psychology, 46, 147-158.

59.

Sobel, M. E. (1982). Asymptotic intervals for indirect effects in structural equations models. In S. Leinhart (Ed.), Sociological methodology 1982 (pp.290-312). San Francisco: Jossey-Bass.

60.

Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2002). Emotional regulation and understanding: Implications for child psychopathology. Clinical Psychology Review, 22, 189-222.

61.

Su, J., Lee, R. M., & Oishi, S. (2013). The Role of Culture and Self-Construal in the Link between Expressive Suppression and Depressive Symptoms. Journal of Cross-Cultural Psychology, 44(2), 316-331.

62.

Teri, L. (1982). The use of the beck depression inventory with adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 10, 277-284.

63.

Tice, D. M., & Bratslavsky. E. (2000) Giving in to feel good: The place of emotion regulation in the context of general self-control. Psychological Inquiry, 11(3), 149-159.

64.

Tice, D. M., Baumeister, R. F., Shmueli, D., & Muraven, M. (2007). Restoring the self: Positive affect helps improve self-regulation following ego depletion Journal of Experimental Social Psychology, 43, 379-384.

65.

Vohs, K. D., & Heatherton, T. F. (2000). Self-regulatory failure: A resource-depletion approach. Psychological Science, 11, 249-254.

66.

Vohs, K. D., & Schmeichel, B. J. (2003). Self-Regulation and the Extended Now: Controlling the self alters the subjective experience of time. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 217-230.

67.

Wills, T. A., Walker, C,. Mendoza, D., & Ainette, M. G. (2006). Behavioral and emotional self-control: Relations to substance use. Psychology of Addictive Behaviors, 20, 265-278.

68.

Wills, T. A., Pokhrel, P., Morehouse, E., & Fenster, B. (2011). Behavioral and emotional regulation and adolescent substance use problems: A test of moderation effects in a dual-process model. Psychology of Addictive Behaviors, 25(2), 279-292.

한국심리학회지: 일반