ISSN : 1229-067X
배측해마의 손상이 양방능동회피과제에서의 학습과 파지에 어떤 영향을 미치는 지를 검증하고자 하였다. 특히 맥락의 변화가 해마를 손상시킨 쥐의 파지에 영향을 미치는지도 평가하였다. 해마집단과 정상집단은 양방능동회피과제를 학습한 후에 동일한 맥락조건이나 혹은 변경된 맥락조건에서 파지검사를 받았다. 해마손상동물은 양방능동회피과제를 학습할 때 정상집단보다 더 빨리 준거에 도달하였고, 파지검사를 하였을 때도 동일한 맥락조건에서는 두 집단모두 회피학습에 대한 좋은 파지를 보였다. 그러나 파지검사의 맥락이 학습시의 맥락과 동일하지 않을 때에는 해마집단이 손상된 기억을 보였다. 이 결과는 맥락가설을 지지하는 것으로 생각된다.
This study was an attempt to examine dorsal hippocampal lesion effects on learning and retention in two way active avoidance task. Especially, the effects of contextual changes on retention in rats with dorsal hippocampal lesions were evaluated. Hippocampal and control rats learned two way active avoidance task and were subsequently tested for its retention under the same or different contextual conditions. Animals with hippocampal 1 的ions clearly reached our learning criterion more rapidly than the controls. Both groups showed equally good savings of the avoidance learning in the same contextual conditioning, but the hippocampal group showed impaired memory when contextual cues at retention testing did not conform to those of original learning. The data are seen to support a context hypothesis.