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메뉴ISSN : 1229-0688
국내 상담관련 교육과 서비스가 활발하게 이루어지고 있지만 상담자의 질적 수준을 확인할 수 있는 자격제도가 체계적으로 운영되지 못하는 실정이다. 본 연구는 국내에서 시행되는 상담분야 국가자격과 민간자격의 현황과 문제점을 살펴보고 그 발전방안을 모색하였다. 상담분야 국가자격 중 청소년상담사 자격과 전문상담교사 자격에 대해 살펴보았고, 상담분야의 다양한 민간자격의 현황과 문제점에 대해 살펴보았다. 국가자격의 문제점으로는 독점적 자격의 부재, 실무능력 훈련과 검정의 부족, 체계적 관리체제 부족이 제기되었고, 민간자격의 문제점으로 상담서비스의 일정한 질을 담보하는 자격의 기준 부재, 자격의 신뢰성과 안정성을 확보하는 자격관리체제 부재, 다양한 자격으로 인한 상담수련의 혼란과 비용 부담 등이 제기되었다. 상담자격의 발전방안으로 상담자격운영체계 구축을 위한 상담법 제정, 상담자격의 체계적 질 관리를 위한 NCS 기반 상담자격제도 시행, 대학(원) 교육과정과 상담자격을 연계하는 상담교육인증제도 시행, 상담서비스의 행정적 관리를 위한 행정규정 시행, 국가적 상담관리를 위한 상담활동 관리감독 기구 설치 운영 등의 방안을 살펴보았고, 상담자격 발전을 위한 과제로 상담분야 단일 기구 설립, 상담정책 교육 및 상담정책 전문가 양성, 공적 영역으로서의 상담에 대한 담론 형성 등을 논의하였다.
This study examined the current status and problems of both national and private counseling certificates in Korea and searched for a potential development plan. The problems of national certificates include lack of monopolistic licensure, lack of practical skills training and verification, lack of systematic management system. Issues with private certificates include absence of the standard of certificate, lack of certificate management system, and confusion of training. Enacting a counseling law, NCS-based counseling certificate system, counseling education accreditation system, administrative regulations for management of counseling services, and the establishment of a national organization for counseling services management and supervision are suggested components for a development plan. As tasks for the development of counseling certificates, establishing a single organization for the field of counseling, training of counseling policy education and counseling policy experts, and the formation of discourse about counseling as a public domain are discussed.
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