ISSN : 1229-067X
최근 심리학 분야에서 예방에 대한 관심이 증가하고 있다. 현재 해외에서는 예방에 대한 심리학적 연구가 상당히 활발하게 이루어지고 있으며, 많은 심리학자들이 청소년문제를 예방하고 정신건강을 증진하기 위한 노력을 기울이고 있다. 그러나 국내에서의 청소년을 위한 심리학적 예방 연구는 매우 부족한 실정이다. 본 논문에서는 점차 사회적 관심사로 부각되어가고 있는 청소년기 정신건강 문제에 초점을 두고, 국내에서의 청소년을 위한 심리학적 예방 연구의 방향을 모색해 보고자 하였다. 본 논문에서는 먼저 정신건강의 개념을 정의한 후, 우리 나라 청소년들의 대표적인 정신건강 문제를 개관하였다. 다음, 예방의 기본개념을 살펴보기 위하여 예방의 정의와 대표적인 이론적 접근들에 대하여 정리해 보았다. 마지막으로, 해외에서는 청소년의 정신건강 문제에 대한 심리학적 예방 연구가 어떻게 이루어지고 있는지 최근 동향을 개관하고, 이에 기초하여 국내에서의 청소년을 위한 예방 연구의 방향을 제시하였다.
Prevention has recently become an important area of interest within psychology. There is now much vigorous prevention research being conducted throughout the world, and an increasing number of psychologists are putting their efforts in preventing adolescent mental health problems. In Korea, however, prevention research to promote adolescent mental health has not received much attention within psychology. Focusing on emerging mental health problems among Korean adolescents, this article explores future directions for prevention research to promote Korean adolescents, mental health. This article begins with definitions of mental health and discusses some salient mental health problems in Korean adolescents. It then discusses definitions of prevention as well as basic conceptual approaches to prevention. Finally, this article proposes future directions for the promotion of adolescent mental health in Korea., based on a review of current status of prevention research in psychology.