ISSN : 1229-067X
최근 관심이 높아지고 있는 영재 분야는 심리학에서는 아직 생소한 영역이다. 본 논문은 영재에 대한 개념과 출현을 영재의 심리적 특성을 개관하였다. 영재의 심리적 특성은 영재의 창의성과 재능을 발현하는 긍정적인 힘으로 작용하는 반면, 내적 스트레스 요인으로도 작용한다. 또한 영재의 외적 환경인 가정과 학교 및 사회, 문화적 여건은 외적 스트레스 요인으로도 작용한다. 영재의 심리적 특성과 외적 환경과의 상호작용은 영재의 정서적 상태를 긍정적으로도 부정적으로도 영향을 끼칠 수 있다. 본 논문에서는 영재의 정서적 취약성 여부에 대한 견해를 통해 심리학 관련 전문가들이 좀더 적극적이고 긍정적인 역할을 감당하여 영재의 지적 성장 뿐 아니라 정서적인 성장을 통한 영재의 정신건강을 도모할 수 있도록 하였으며, 마지막으로는 심리학 분야에서의 영재 심리 전문가의 필요성과 심리상담의 역할을 제시하였다.
Giftedness has become an important area in education and in psychology. This article explains the need for understanding of the giftedness and for emotional development for the gifted group's mental health. The definition and concept of giftedness, emotional characteristics of gifted children were emphasized as the flip sided of the creativity and intellectual abilities. The emotional vulnerability of gifted children was also discussed with endogenous and exogeneous stress factors. The endogenous stress factors were internal and social dyssynchrony, introversion, stimulus overperception, emotional sensitivity and overexcitability, perfectionism, self-criticism, risk avoidance, multipotentiality, and depression. The exogeneous stress factors were parenting, educational curriculum and schooling, others' expectation, peer relationship, parent-child relationship and expectation, siblings, understanding of the gifted, and social-cultural values. Two sided characteristics - positive adjustment and negative emotional problems within giftedness were explained with these factors. Finally, this article suggested the several guidances possibly useful for the purpose of intervention of emotional difficulties and emotional development of mental health. Suggestions included professional child counselling, emotional education, and parent counseling & education.