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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

아이의 성(性)과 여성성과 부모의 양육태도 변인들간의 상관관계

RELATIONSHIP BETWEEN CHILD'S SEX AND FEMININITY AND CHILD REARING ATTITUDE VARIABLES OF THEIR PARENTS

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
1976, v.2 no.2, pp.60-67
鄭玉粉(Ock Boon Chung) (서울대학교 가정관리학과)
車載浩(Jae-Ho Cha) (서을대학교 심리학과)

초록

먼저 연구(李芸英·車載浩, 1974)의 部分的 再試와 擴張으로서 일련의 父母養育態度變因을 아이의 女性性과 相關시켰다. 어느 국민학교 5學年 학생들중 가장 男性的인 男學生, 가장 女性的인 女學生, 가장 男性的인 女學生, 그리고 가장 女性的인 女學生의 네 집단(각 15명)의 父母 60쌍을 가정방문하여 父母용 質問紙를 실시하였다. 어머니變因들에서의 결과는 먼저의 연구의 결과와 모두 달랐으며 이러한 먼저 결과의 再現의 失敗와 새로 얻은 아버지變因들에서의 3개의 性×女性性 相互作用効果와 어머니變因에 나타난 2개의 主効果를 父母가 養育態度尺度에 反應할 때 예비조사에 피험가가 되었던 그 아이를 念頭에 두고 反應했기 때문인 것으로 說明했다. 이와 같은 養育態度尺度反應에서의 父母의 自己指示의 方法論的인 意義를 논하고 또 어머니가 아버지보다 아기의 特性 중에서 性에 敏感할지도 모른다는 可能性을 指摘했다.

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Abstract

In a partial replication of and extension of an earlier study (Lee & Cha, 1974), the present study correlated children's femininity scores with their parents' child rearing attitudes. A femininity (MF) scale was administered to a group of fifth graders and on the basis of the scores of this scale, 4 groups (Sex × Femininity) of 15 pupils each were selected representing the two extreme MF score groups in each sex category. Parents of these 4 groups of pupils were given a questionnaire containing a set of child. rearing attitude scales. Results from the mothers failed to confirm the correlations observed in the earlier study. This failure as well as the newly obtained Sex × Femininity interactions on three of the father variables and main effects observed on two of the mother variables were explained in terms of the influence of child characteristics on of the parents test responses, who apparently through self-instruction responded to the scales with that particular child in mind who became the basis for classification of the parents. Possibility for a greater receptivity of the mother as opposed to the father toward sex-linked characteristics of the child and methodological implications of self-instruction on the part of parents in a study using a design such as the present one were discussed.

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한국심리학회지: 일반