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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • ENGLISH
  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

아동의 탈중심화능력(脫中心化能力)의 발달에 관한 일연구 - communication 에 나타난 脫中心化能力을 中心으로 -

A Study on the Development of Decentering Ability among Children as Seen Through Task-Explaining Communications

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
1979, v.2 no.3, pp.159-173
李春載(Choon-Jae Lee) (Department of Psychology, Seoul National University)

초록

comnnmication에서 脱中心化能力 (decentering ability)의 測定値로 생각되는 놀이도구설명평점, 놀이방법설명평점, 사용단어수, 그리고 지시대명사와 지시부사의 사용단어수에 대한 백분율이 각각 脱中心化能力의 扣異한 側面을 測定하여 脱中心化能力이 艰 次源인지, 또 이러한 測定直들이 유치원에서 국민학교 6학년까지의 時期에 어떻게 변화해가는지를 알아 보았다. Flavell등이 사용한 方法에 따라 兒童으로 하여금 他人에세 놀이의 方法을, 방明하게 하고, 说明内容을 分析했다. 被驗者는 유치원에서 국민학교 6학년까지 各 學年當 男女 各 10명씩 모두 140名이었다. 이들 測定値들의 相互相關에 의하면 説明communication에 나타난 説中心化能力이란 變内는 놀이도구설명을 核心으로 하는 要因이 있고 놀이방법을 중심으로 하는 要内, 그리고 지시사의 百分书의 要因등 최소 3 개의 다른 次元을 가지고 있음이 밝혀졌다. 따라서 脱中心化能力이 多次元的임을 알 수 있었다. 脱中心化能力이 현저하게 増加하는 연령은 놀이방법설명의 測定値에서는 국민학교 1학년이고 놀이도구설명의 測定値에서는 국민학교 6학년이었다. 지시사의 百分率은 아무런 年齢的 變化를 보이지 않았다.

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Abstract

Four different measures obtained through analyses of communications play-thing explanation ratings, play-method explanation ratings, the total number of words used in an explanation attempt, and the ratio of indicatives to total number of words used were taken from subjects ranging in age from kindergarten to sixth grade. The difference on each measure between the blind-folded target the person to whom a subject tried to much on how to play with the experimental plaything and the unblind-folded target was used as a measure of decentering ability. There were a total of 140 subjects, 20 in each age group, of which are half were male. Intercorrelations among the four different measures of decentering ability showed that there are at. least three different factors in the decentering ability as measured through analysis of communications made by children in an attempt to explain to a stranger on how to play with a plaything. One factor centers around the rated play-thing explanation score, the second around the rated play-method explanation score, and the third on the ratio of indicatives to total number of words. Thus it appears that decentering ability is not a unitary concept. Decentering ability as measured by the rated play-thing explanation score increased most rapidly at the sixth grade while that measured on the rated play-method explanation score showed most rapid increase around the first grade. The ratio measure did not increase over the age range.

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