바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

전문상담교사의 초기 정착 과정 분석

Analysis on Early Settlement of Professional School Counselors

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2008, v.27 no.3, pp.819-837
이규미 (아주대학교)
권해수 (조선대학교)
김희대 (서울시강남교육청)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

지난 2005년 전문상담(순회)교사가 지역교육청에 배치되는 것을 시발점으로 하여 2007년부터는 단위 학교에 배치되었다. 이처럼 전문상담교사제도가 본격적으로 시행되었으나 우리나라의 현실에 맞는 학교상담 모델이나 직무 지침이 마련되지 않아 학교 현장에서 많은 혼란을 겪고 있다. 본 연구는 단위 학교에 배치된 전문상담교사의 초기 정착 과정 현황과 문제점을 분석하고 이에 따른 효율적인 정착 방안을 제시하기 위한 것이다. 이를 위하여 전문상담교사가 배치된 학교의 학교장, 진로상담부장, 전문상담교사를 대상으로 3개의 포커스 그룹 인터뷰를 실시하고 Morgan과 Scannell(1998)이 제시한 방법으로 질적 자료를 분석하였다. 연구 결과 단위 학교에 배치된 전문상담교사가 학교상담 활성화에 기여한 부분도 많지만 부서 배치에 대한 논란, 지침 부재에 따른 혼란, 수업 참여에 대한 논란, 다른 전문 인력과의 알력 및 긴장, 전문상담교사에 대한 무시와 홀대, 양성 및 임용 제도에 대한 불만 등 초기 정착 과정에서 많은 문제점이 드러났다. 이러한 결과를 기초로 역할과 직무, 지위와 배치, 그리고 자격과 훈련 등에 대한 전문상담교사제도의 효율적인 초기 정착 방안을 제안하였다. 본 연구가 전문상담교사제도의 안정된 정착을 돕고, 초기 시행착오를 최소화하여 우리나라 학교상담 발전을 앞당기는 데 도움이 될 것으로 기대된다.

keywords
학교상담, 전문상담교사, 포커스 그룹 인터뷰, school counseling, professional school counselor, focus group interviews, school counseling, professional school counselor, focus group interviews

Abstract

Although professional school counselors have been distributed into individual schools since 2007, the field of professional school counseling has been in confusion due to the lack of school counseling model that suits the reality of our national school settings and the lack of an appropriate work guide. The main purpose of this study is to analyze conditions and issues in professional school counseling system in the early phase of the distribution and accordingly to offer a suggestion on an effective settling method. For this purpose, we ran 3 focus group interviews to the principals, chief career counselors and professional school counselors in schools where professional school counselors have been distributed and analyzed the qualitative data by the method suggested by Morgan and Scannell(1998). As a result, some contributions were found in activating school counseling after the distribution; but many problems were revealed due to controversy around the departmental assignment, confusion caused by the lack of work guide, dispute about the class participation, conflict and tension among other professionals, disregard and neglect of school counselor's specialty and quality, and discontent about current training and employment system, etc. Based on the result, effective initial settlement plan on professional school counselor system has been suggested on school counselors' role and work duty, position and distribution, and quality and training. It is expected to help stabilize the settlement of school counselors and to minimize initial trial and error and therefore to proceed the development of school counseling of our country.

keywords
학교상담, 전문상담교사, 포커스 그룹 인터뷰, school counseling, professional school counselor, focus group interviews, school counseling, professional school counselor, focus group interviews

참고문헌

1.

교육과학기술부 (2008). “학교와 교육청이 학교부적응학생 예방 위해 발 벗고 나선다” 보도자료(2008.9.24). 교육과학기술부.

2.

금명자 (2007). 전문상담교사의 학교상담자 역할에 대한 기대와 예상의 차이. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 19(4), 843- 861.

3.

권해수, 류진아 (2007). 학교기반의 위기청소년 통합지원모형 개발. 상담학연구, 8(3), 1205-1221.

4.

김성재, 김후자, 이경자, 이선옥 (2000). 포커스 그룹 연구방법. 서울: 현문사.

5.

김희대 (2007). 한국의 전문상담교사제도. 경기: 서현사.

6.

유형근 (2006). 전문상담교사 양성을 위한 교육실습 방안 연구. 학습자중심교과교육연구, 6(2), 215-233. 학습자중심교과교육학회.

7.

윤택림 (2004). 아동학대예방센터 상담원의 소진과 예방적 접근. 아동학대예방센터개소 5주년 기념세미나 자료집, 22-49. 한국복지재단.

8.

이규미 (2006). 학교상담정책현황 및 발전방안. 학교청소년상담사 시범학교운영보고대회 자료집, 9-18. 국가청소년위원회․한국청소년상담원.

9.

이상민, 오인수, 서수현 (2007). 한국적 학교상담 모형개발을 위한 한국과 미국의 학교상담 비교연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 19(3). 539-567.

10.

홍대우 (2007). 전문상담교사 선발방법 개선. 대구광역시교육청.

11.

Amatea, E. S., Clark, M. A. (2005). Changing Schools, Changing Counselors: A Qualitative Study of School Administrators' Conceptions of the School Counselor Role. Professional School Counseling, 9(1). 16-27.

12.

American School Counselor Association. (1990). Role statement: The school counselor. Alexandria, VA: Author.

13.

American School Counselor Association (2007). The role of the professional school counselor. Retrieved on May 25, 2007 at http:// www.schoolcounselor.org.

14.

Baker, S. B. (1996). School counseling for the twenty-first century (2nd. ed.). Englewood Cliffs, NJ: Merrill.

15.

De Barona, M. S. & Narona, A. (2006). School counselors and school psychologists: collaborating to ensure minority students receive appropriate consideration for special educational programs, Professional School Counseling, 10(1). 3-13.

16.

Fitch, T. J., Newby, E., Ballestero, V., & Marshall, J. L. (2001). Future administrators perceptions of the school counseling role. Counselor Education and Supervision, 42, 89-99.

17.

Gysbers, N. C., & Henderson, P. (1998). Leading and managing your school guidance program. Alexandria, VA: American Counseling Association.

18.

Kruger, R. A. (1998). Analyzing & reporting focus group results(Focus group kit 6). Thousand Oaks, CA: Sage Publication.

19.

Nincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic Inquiry, Beverly Hills, CA: Sage.

20.

Monteiro-Leitner, J., Asner-Self, K. K., Milde, C., Leitner, D. W., & Skelton, D. (2006), The role of the rural school counselor: Counselor, counselor-in-training, and principal perception. Professional School Counseling, 9(3). 248-251.

21.

Morgan, D. L., & Scannell, A. U. (1998). Planning focus group(Focus group kit 2). Thousand Oaks, CA: Sage Publication.

22.

Myrick, R. D. (1993). Developmental guidance and counseling: A practical approach. Minneapolis, NW: Educational Media Corp.

한국심리학회지: 일반