바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of Psychology: General

The effects of group coaching program based on positive psychology to enhance happiness

Korean Journal of Psychology: General / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2014, v.33 no.1, pp.139-166



Abstract

This study was designed to examine the effects of group coaching program based on positive psychology to enhance happiness. Participants were 12 college students, 6 for the experiment group and 6 students for the control group. Data were collected across five times, pre, post, follow-up 1, follow-up 2, and follow-up 3. To measure overall happiness, life satisfaction, mental health, hope, subjective wellbeing, and optimism were measured. Results showed that there were significant interaction effects between time interval and groups for all the dependent variables except hope, confirming the effects of the coaching program. Also, there were non significant effects of time interval for all the dependent variables except optimism, confirming the duration of the program effect across time. Finally, implications and limitations of the study were discussed.

keywords
긍정심리, 행복감, 코칭, 그룹 코칭 프로그램 개발, coaching, group coaching, happiness, positive psychology

Reference

1.

구재선, 김의철 (2006). 한국인의 행복 경험에 대한 토착문화심리학적 접근. 한국심리학회지: 사회문제, 12(2), 77-100.

2.

국립국어원 (1999). 표준국어대사전. 서울: 두산동아.

3.

권민영 (2013). 선교사 자녀의 영적 안녕감, 긍정적 사고, 부모-자녀관계가 현지 적응유연성에 미치는 영향. 고신대학교 석사학위논문.

4.

권석만 (1995). 대학생의 대인관계 부적응에 대한 인지행동적 설명모형. 학생연구, 30(1), 38-63.

5.

권석만 (2004). 젊은이를 위한 인간관계의 심리학. 서울: 학지사.

6.

김광림 (2005). 칭찬프로그램이 대학생의 자아존중감, 대학생활적응, 부모-자녀간 의사소통, 대인관계에 미치는 효과. 계명대학교 석사학위논문.

7.

김광은, 윤유경, 권석만, 하승수 (2010). 긍정심리학 관점에서 본 사관생도의 성격적 강점과 행복 및 생활적응과의 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(1), 233- 248.

8.

김명소, 김혜원, 한영석, 임지영 (2003). 한국인의 행복한 삶에 대한 인구통계학적 특성별 분석. 한국심리학회지: 일반, 22(2), 1- 33.

9.

김미진, 홍혜영 (2011). 성격적강점과 행복간의 관계에서 자기수용의 매개효과. 청소년시설환경, 9(4), 85-95.

10.

김민경 (2010). 대학생의 행복경험에 대한 현상학적 연구. 청소년학 연구, 18, 1-34.

11.

김세희 (2003). 현실적 낙관주의자와 비현실적 낙관주의자의 심리적 특성. 가톨릭대학교 석사학위논문.

12.

김유리 (2009). 감사성향이 안녕감과 우울에 미치는 영향: 인지적 정서 조절 전략을 매개로. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.

13.

김현정, 오윤희, 오강섭, 서동우, 신영철, 정지영 (2006). 긍정적 사고 척도의 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 건강, 11(4), 767-784.

14.

김희수 (2001). REBT를 중심으로 한 진로집단 상담프로그램이 대학생의 자기효능감, 대인관계능력, 진로태도성숙, 의사결정유형에 미치는 효과. 건국대학교 박사학위논문.

15.

노지혜, 이민규 (2011). 나는 왜 감사해야 하는가?; 스트레스 상황에서 감사가 안녕감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 30(1), 159-183.

16.

소연희 (2007). 학습자 동기 특성 변인들이 고등학생들의 주관적 안녕감에 미치는 영향-성취목표지향성, 자기효능감, 자기결정성, 학습동기 및 학업성취를 중심으로-. 교육심리연구, 21(4), 1007-1028.

17.

신선인 (2001). 한국판 일반 정신건강 척도(KGHQ)의 개발에 관한 연구Ⅰ: KGHQ-20과 KGHQ-30을 중심으로. 한국사회복지학, 46, 210-235.

18.

신현균, 장재윤 (2003). 대학 4학년생의 성격특성과 성별에 따른 취업 스트레스 및 정신건강. 한국심리 학회지: 임상, 22(4), 815- 827.

19.

신현숙, 김미정 (2008). 감사 증진 프로그램이 중학생의 주관적 안녕감과 지각된 사회적 지지에 미치는 영향. 청소년학연구, 16(1), 205-224.

20.

오화미 (1998). 긍정적 사고와 부정적 사고가 심리적 안녕에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문.

21.

유선진 (2011). 초등학교 고학년 아동의 행복감 향상과 우울성향 감소를 위한 감사교육 프로그램 개발과 효과성 검증. 서울대학교 석사학위논문.

22.

유주현 (2000). 정서표현에 대한 양가감정과 사회적지지 및 심리적 안녕감과의 관계. 고려대학교 석사학위논문.

23.

이명자, 신현숙, 염시창 (2009). 대학생의 자원과 심리적 안녕감의 관계: 목표추구의 매개효과. 청소년학연구, 16(9), 53-79.

24.

이민주 (2012). 사회비교동기, 성취목표지향성과 행복 간의 관계. 한양대학교 대학원 석사학위논문.

25.

이소혜 (2012). 청소년의 긍정적 사고와 학교생활적응의 관계에서 자아존중감의 매개효과. 숙명여자대학교 석사학위논문.

26.

이재창, 정영윤, 구본권, 손진훈, 김정기, 박승호 (1995). 인간이해를 위한 심리학. 서울: 문음사.

27.

이정연 (1998). 긍정적 사고훈련 프로그램의 개발. 학생생활 연구, 11, 1-13. 목포대학교 학생생활연구소.

28.

이지현 (2009). 중학생에게서 감사 훈련이 미치는 긍정적 효과. 서강대학교 석사학위논문.

29.

임영진 (2010). 성격강점과 긍정심리치료가 행복에 미치는 영향. 서울대학교 박사학위논문.

30.

임혜진 (1996). 완벽주의 성향에 따른 대인관계에 관한 연구. 고려대학교 석사학위논문.

31.

장형석 (2000). 대학생들의 스트레스 원천과 대처 전략. 연구보, 21, 101-115.

32.

조항석 (2010). 초등학생의 감사 성향 함양을 위한 감사프로그램 개발 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.

33.

최유희, 이희경, 이동귀 (2008). Snyder의 희망척도 한국 번역판의 타당화 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 22, 1-16.

34.

추미례, 김정희 (2008). 대학생의 역기능적 의사소통 유형과 특성분노, 분노사고 및 분노표현에 대한 관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(4), 1023-1039.

35.

하승수 (2012). 청소년의 성격강점과 기질이 정신건강에 미치는 영향. 서울대학교 박사학위 논문.

36.

황경옥 (2001). 대학생의 애착유형과 자아정체감 및 대인관계성향과의 관계. 원광대학교 석사학위논문.

37.

황재원, 김계현 (2009). 대학생의 행복추구경향과 주관적 안녕감과의 관계. 상담학 연구, 10(1), 57-71.

38.

황진석, 이명자 (2010). 자기설정목표동기, 자기설정목표, 목표전념, 학업성취 및 주관적 안녕의 관계. 교육심리연구, 24(2), 397- 421.

39.

Arcus, M. E., Schvaneveldt, J. D., & Moss, J. J. (1996). 가족생활교육의 실제(이정연, 장진경, 정혜정 역). 춘천: 하우.

40.

Black, B. (2001). The road to recovery. Gallup Management Journal, 1(4), 10-12.

41.

Burke, D. & Linley, P. A. (2007). Enhancing goal self-concordance through coaching. International Coaching Psychology Review, 2(1), 62-69.

42.

Cikszentmihalyi, M. (1992). Flow: The psychology of happiness. London: Rider.

43.

Collins, G. R. (2004). 크리스천 코칭. IVP.

44.

Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of human goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

45.

Diener, E. & Diener, M. (1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 25-49.

46.

Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.

47.

Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R., & Smith, H. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.

48.

Emmons, R. A. & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377- 389.

49.

Gallwey, T. (2000). The inner game of work. Texene: Random House.

50.

Goldberg, D. P. (1972). The detection of psychiatric illness by questionnaire. London, Oxford: Oxford University Press.

51.

Goodhart, D. E. (1985). Some psychological effects associated with positive and negative thinking about stressful events outcomes: Was Pollyanna right? Journal of Personality and Social Psychology, 48, 216-232.

52.

Harter, J. K. (1988). Gage Park High School research study. Princeton, NJ: The Gallup Organization.

53.

Joseph, S. (2006). Person-centered coaching psychology: A meta-theoretical perspective. International Coaching Psychology Review, 1(1), 47-54.

54.

Keyes, C. L. M., & Lopez, S. J. (2002). Toward a science of mental health: Positive directions in diagnosis and intervention. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology(pp.45-59). New York: Oxford University Press.

55.

Lazarus, R. S. (2003). Does the positive psychology movement have legs? Psychological Inquiry, 14(2), 93-109.

56.

Linley, P. A. & Harrington, S. (2006). Strengths coaching: a potential-guided approach to coaching psychology. International Coaching Psychology Review, 1, 37-46.

57.

Lopez, S. J., & Snyder, C. R. (2003). Positive Psychology assessment: A handbook of models and measures. American Psychology Association. 이희경, 이영호, 조성호, 남종호 공역 (2008). 긍정심리평가: 모델과 측정. 서울: 학지사.

58.

Lyubomirsky, S. (2008). 행복에도 연습이 필요하다. [The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want] (오혜경 역). 서울: 지식노마드. (원전은 2007에 출판).

59.

Lyubomirsky, S., & Lepper, H. S. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46, 137-155.

60.

Lyubomirsky, S., Dickerhoof, R., Boehm, J. K., & Sheldon, K. M. (2011). Becoming happier takes both a will and a proper way: An experimental longitudinal interventions to boost well-being. Emotion, 11, 391-402.

61.

Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade. D. (2005). Pursuing Happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9(2), 111-131.

62.

McCullough, M. E, Emmons, R. A., & Tsang, J. A. (2002). The gratitude disposition: A conceptual and empirical topography. Journal of Personality and Social Psychology, 82(1), 112- 127.

63.

Myers, D. G. & Diener, E. (1995). Who is happy? Psychological Science, 6, 10-19.

64.

Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Strengths of character and well-being. Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 603-619.

65.

Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2005). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421.

66.

Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2003). Character strengths before and after September 11, Psychological Science, 14, 381-384.

67.

Peterson, C. & Seligman, M. E. P. (2004). Character strengths and Virtues: A Handbook of Classification. Washington, DC: American Psychological Association, 25.

68.

Peterson, C., Ruch, W., Park, N., Seligman, M. E. P. (2007). Strengths of character orientation to happiness and life satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 2(3), 149-156.

69.

Rogers, C. R. (1963). The actualizing tendency in relation to ‘motives’ and to consciousness. In M. R. Jones (Ed.), Nebraska Symposium on Motivation, 11, 1-24. Lincoln, NE: Univ. of Nebraska Press.

70.

Rolo, C. & Gould, D. (2007). An intervention for fostering hope, athletic and academic performance in university student-athletes. International Coaching Psychology Review, 2(1), 44-61.

71.

Ryff. C. D., & Keyes, C. J. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of personality and social Psychology, 69(4), 719-727.

72.

Scheier, M. F., Carver, C. S., & Bridges, M. W. (1994). Distinguishing optimism from neuroticism and trait anxiety, self-mastery, and self-esteem: A reevaluation of the Life Orientation Test. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 1063-1078.

73.

Schueller, S. M., (2010). Preferences for positive psychology exercise. Journal of Positive Psychology, 5(3), 192-203.

74.

Seligman, M. E. P. (1999). The president’s address. American Psychologist, 54, 559-562.

75.

Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness - using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. London: Nicholas Brealey Publishing.

76.

Seligman, M. E. P. (2004). Authentic Happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for Lasting fulfillment. New York: Free Press.(김인자 역. 긍정심리학. 서울. 물푸레, 2006).

77.

Seligman, M. E. P., & Csikszentmilaly, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.

78.

Seligman, M. E. P. & Peterson, C. (2003). Positive clinical psychology. In L. G. Aspinwall, & U. M Staudinger (Eds.), A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for a positive psychology (305-317). Washington, DC: American Psychological Association.

79.

Seligman, M. E. P., Rashid, T., & Park, A. C. (2006). Positive psychotherapy. American Psychologist, 11, 774-788.

80.

Seligman, M. E. P., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. American Psychologist, 60, 410-421.

81.

Sheldon, K. M. & Elliot, A. J. (1999). Goal striving, need satisfaction and longitudinal well-being: The Self-Concordance Model. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 482-497.

82.

Sheldon, K. M., & Lyubomirsky, S. (2006). How to increase and sustain positive emotion: The effects of expressing gratitude and visualizing bet possible selves. Journal of Positive Psychology, 1(2), 73-82.

83.

Shimai, S., Orake, K., Park, N., Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2006). Convergence of character strengths in American and Japanese young adults. Journal of Happiness Studies, 7(3), 311-322.

84.

Silberman, J. (2007). Positive intervention self-selection: Developing models of what works for whom. International Coaching Psychology Review, 2(1), 70-77.

85.

Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: A practice-friendly meta-analysis. Journal of Clinical Psychology, 65, 467-487.

86.

Snyder, C. R. (1994). The psychology of hope: You can get there from here. New York: Free Press.

87.

Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (Eds.) (2002). The handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press.

88.

Snyder, C. R., & McCullough, M. E. (2000). A positive psychology field of dreams: “If you build it. Then will come”. Journal of Social and Clinical Psychology, 19(1), 151-160.

89.

Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu, L. R., Gibb, J., Langelle, C., & Harney, P. (1991). The will and the ways: Development of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 570-585.

90.

Spence, G. B., & Grant, A. M. (2007). Professional and peer life coaching and the enhancement of goal striving and well-being: An exploratory study. The Journal of Positive Psychology, 2(3). 185-194.

91.

Taylor, S. E., & Brown, J. D. (1988). Illusion and well-being: A social psychological perspective on mental health. Psychological Bulletin, 103(2), 193-210.

92.

Tice, L. (1997). Personal Coaching for Results. Thomas Nelson Publishers, Nashvill, TN.

93.

Wesson, K., & Boniwell, I. (2007). Flow theory: its applications to coaching. International Coaching Psychology Review, 2(1), 33-43. Retrieved May 26, 2008, from http://www.groups.psychology.org.au/Assets/Files/ICPR_2_1_March07.pdf

Korean Journal of Psychology: General