ISSN : 1229-067X
본 연구는 아동학대 가해자인 부모들이 자녀에게 폭력을 왜 하게 되는지를 세대 간 폭력의 전이 관점에서 살펴보고 전이의 과정에서 어떤 요소가 가장 큰 영향을 미치는지에 대한 메카니즘을 알아보고자 하였다. 먼저 세대 간 폭력의 전이를 설명하는 이론으로 사회학습이론, 애착이론, 사회적 정보처리이론, 신경생리학모델, 행동유전학 이론들을 제시하고 그 핵심적인 특징을 살펴보았다. 둘째, 자녀의 정서에 대한 부모의 정서조절 방식이 학대적인 양육으로 이어지면서 자녀의 정서와 행동 패턴, 생리적 반응에 영향을 미치게 되고, 이러한 과정이 어떻게 세대 간 폭력의 전이를 설명하고 있는지를 살펴보았다. 셋째, 세대 간 폭력의 전이를 예방하기 위해서는 부모의 정서조절 방식의 변화가 필요하며, 이를 위해서 어떠한 감정이든 효과적으로 경험하고 처리할 수 있는 상태인 정서내성범위(Siege, 1999)를 적용하여 부모의 정서조절 시스템이 이 범위 안에 있는 것의 중요성을 설명해 보고자 한다. 마지막으로 이와 관련된 선행연구들을 검토하고 정서내성범위를 확장하는데 효과적인 요인들을 살펴보고, 학대적인 양육을 경험한 부모들의 상담과 교육과정에 반영해야 할 내용들을 제안하였다.
This study examines why parents, who are perpetrators of child abuse, violently against their children, from the perspective of the intergenerational transmission of violence, and to find out the mechanisms of what foactors affect the most in the process of transmission. First, social learning theory, attachment theory, social information processing theory, neurophysiological models, and behavioural genetics were presented as theories that explain the intergenerational transmission of violence, and its core characteristics were examined. Second, parents’ affect regulation of their children’s emotions leads to abusive parenting, affecting their emotions, behavioral patterns, and physiological responses, and how this process explains the intergenerational transmission of violence. Third, it is necessary to change the parents’ affect regulation strategy to prevent the intergenerational transmission of violence, to this end, we will try to explain the importance of the parent’s affect regulation system within this range by applying the window of affect tolerance(Seigel, 1999), which is a state in which any affect can be effectively experienced and controlled. Finally, we reviewed previous studies related to this, examined the factors effective in expanding the window of affect tolerance, and suggested contents that should be reflected in the counseling and curriculum for parents who have experienced abusive parenting.