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논문 상세

성과급 비율의 차이가 직무수행에 미치는 영향에 대한 검증

A Re-Examination of Different Percentages of Incentive on Work Performance: A Simulation

초록

본 연구는 상이한 성과급 비율이 직무수행에 미치는 영향력에 대한 검증이 목적이었다. 연구의 독립변인은 세 가지 종류의 성과급 비율이었다. 즉, 총 임금에 대한 0%, 10%, 그리고 100%의 성과급 비율이 독립변인의 세 수준이었다. 실험 설계는 교차처치설계(alternating treatment design)였으며, 세 종류의 성과급 비율이 각 실험 참여자들에게 무작위 순서로 처치되었고, 각 종류의 성과급 비율은 10회기씩 할당되어 전체 실험은 총 30회기로 구성되었다. 실험 참여자들은 4명의 대학생이었으며, 컴퓨터화된 모의작업과제를 수행하였다. 종속변인은 올바르게 수행된 과제의 수 및 비 직무행동에 개입한 시간의 양이었다. 결과에 의하면, 성과급 비율이 100%인 조건에서의 직무수행이 0%와 10% 조건에서의 직무수행보다 높은 것으로 나타났으며,0%와 10% 조건에서의 직무수행은 차이가 없는 것으로 나타났다. 또한 성과급 비율이 100% 조건에서의 비 직무행동에 개입한 시간의 양이 0%와 10% 조건에서의 시간의 양보다 낮았으며,0%와 10% 조건에서의 시간의 양은 차이가 없는 것으로 나타났다, 이러한 결과는 보다 현실에 가까운 모의 실험상황을 고안하여 상이한 성과급 비율이 직무수행에 미치는 영향력을 검증할 필요성이 있다는 것을 보여준다.

keywords
individual monetary incentives, simulated work task, off-task behaviors, alternating treatment design, idle time, work performance, percentages of incentive, 개인 성과급 제도, 모의 작업과제, 비 직무행동, 교차처치설계, 직무수행, 성과급 비율

Abstract

This study examined the effects of different percentages of incentive pay on the performance of a simulated work task when the opportunities for off-task behaviors were available. The independent variable was the percentage of incentive pay. Three percentages of incentive pay were examined: 0%, 10%, and 100%. An alternating treatment design was adopted. The three experimental conditions were randomly alternated for each participant, each experimental condition being administered ten times for the whole experiment. Participants were 4 college students. Participants performed a simulated work task on the computer that consisted of computer-related activities such as dragging, clicking, and typing. The dependent variables were the number of correctly completed work tasks and the amount of idle time (time spent for engaging in off-task behaviors). The results indicated that the performance under the 100% incentive condition was higher than that under the 0% and 10% conditions. However, performance under the 0% and 10% conditions did not differ. Also, the amount of idle time under the 100% condition was lower than that under the 0% and 10% condition, while the amount of idle time under the 0% and 10% conditions did not differ. In addition, it was revealed that performance was significantly correlated with the amount of idle time. The results suggest that more realistic simulation is necessary to examine the effects of different percentages of incentive on work performance.

keywords
individual monetary incentives, simulated work task, off-task behaviors, alternating treatment design, idle time, work performance, percentages of incentive, 개인 성과급 제도, 모의 작업과제, 비 직무행동, 교차처치설계, 직무수행, 성과급 비율

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