This article investigated the lives and careers of three great librarians in India, USA, and Korea: S. R. Ranganathan, Melvil Dewey, and Bong-Suk Park, respectively. It also explored their influences and contributions. Their births and early years, and marriage; college years; commitment toward librarianship and careers; achievements in other areas; personalities; and commemorative activities, among others, were analyzed. Their contributions to librarianship and library community in the general theory of library science, professional education, classification and cataloging, library administration and management, and library associations and library movement were also investigated. Special focus was on Bong-Suk Park, with a special regard to his unrealized dream for the Korean library community as well as insufficient estimation related to him and his achievements.
본 연구에서는 지난 20년간(1991년∼2011년)의 한국 문헌정보학 교과과정을 분석함으로써 교과목의 변화를 분석하고자 하였다. 그 결과 첫째, 총 개설과목 수가 전체적으로 증가하여 왔고, 학부제로 전환하면서 학부기초과목 수는 증가하였고, 핵심과목 수는 감소하였으며, 다시 학과제로 전환하면서 학부기초과목 수는 감소하고, 핵심과목 수는 증가한 것을 알 수 있었다. 둘째, 전국 34개 4년제 문헌정보학과의 교과과정을 문헌정보학일반, 정보조직학, 정보조사제공학, 도서관․정보센터경영학, 정보학, 서지학, 기록관리학으로 구분하여 각 영역별 분포도를 조사하였는데, 지난 20년간 정보조사제공학과 정보학 분야를 제외한 대부분의 영역에서 그 교과목 수가 줄어드는 것으로 나타났다. 셋째, 본 연구를 통해서 사라진 과목, 과목 명칭이 바뀐 과목, 여러 과목이 통합된 과목, 하나의 과목이 여러 과목으로 세분화된 과목, 그리고 시대의 발전에 따라 새롭게 등장한 과목들이 밝혀졌다.
This study analyzed the changes in Library and Information Science (LIS) courses by investigating the LIS curriculum of Korea in the past 20 years (1991-2011). Results showed that the total number of courses increased as a whole. As the Korean educational system moved forward to the faculty system (Hakbuje), the number of basic courses increased while the number of core courses decreased. But the opposite phenomenon appeared as universities returned to the department system (Hakgwaje). Also, we investigated the domain-specific distribution of each department by separating the courses of 34 Korean LIS Departments into these seven domains: General Library and Information Science; Information Organization; Library and Information Center Management; Information Services; Information Science; Bibliography; and Archival Science. The results showed that the number of courses reduced in most domains over the past 20 years, except for the Library Service and Information Science areas. This study also explored the following phenomena: disappeared courses, changed course’s names, courses that integrated into a single course, courses that separated into various other courses, and newly emerging courses with the developing age.
어느 국가를 불문하고 모든 공공도서관은 시설, 장서, 예산을 필요로 하지만 그 성공의 여부는 지역사회에 최고 수준의 서비스를 제공하는 직원에 의해 결정된다. 그러므로 공공도서관은 적정수의 상근직원을 확보해야 한다. 이러한 노동력을 보증하기 위하여 본 연구는 국내 공공도서관의 직원배치에 관한 법적 및 권장기준의 법리적 정당성, 논리적 타당성, 현실적 적합성과 유용성을 분석하고, 직원배치를 위한 결정변수로서의 건물면적과 장서, 법적 봉사대상인구의 구간, 기본인력 배치수준, 봉사대상인구를 감안한 증원인력을 중심으로 직원기준의 개선안을 제시하였다.
Regardless of which country, all public libraries need facilities, collections, and funds. But how well the library system succeeds depends on the staff committed to providing the highest possible level of service to the community. The public library, therefore, should employ the appropriate number of full-time staff. In order to warrant such a work force, this study analyzed the juridical justification, logical validity, realistic fitness, and usefulness of current legal and recommended staffing standards. This study also suggested the revisions of total space of buildings and collection size as crucial variables for library staffing, division of legal service populations, basic staffing level, and additional staff in proportion to service populations for public libraries in Korea.
본 연구에서는 청소년을 대상으로 독서지도 프로그램을 실시할 때 성격유형별로 어떤 차이가 나타나는지 밝혀내고 이를 통하여 성격유형별 바람직한 독서지도의 방향을 제시하고자 한다. 이 연구를 위하여 초등학교 고학년생과 중학생을 대상으로 독서지도를 실시하면서 성격유형별 차이점을 관찰하고 이들에 대한 심층면접을 통하여 성격유형별 독서지도의 가능성을 탐색하였다. 독서지도 결과, 청소년의 독서 태도, 독서 성향, 결과물에서 성격유형별로 차이가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the difference of the reading guidance for the youth among personality types. This presented the desirable way of the reading guidance through the differences. For this study, the data was collected through observation and focus group interview while reading guidance was implemented among senior year elementary school students and middle school students. This study revealed the possibility of the reading guidance based on personality type. As a result of the reading guidance, this showed the differences between personality type and reading attitude; and between reading tendency and product writing of the youth.
본 연구의 목적은 최근 독서 매체로 급부상하고 있는 전자책을 중심으로 어린이 이용자들의 접근 및 탐색 모형을 제시하고자 하였다. 이를 위해 먼저 문헌정보학 분야의 정보탐색행태에 관한 문헌 연구를 고찰하여 기초 모형안을 설계하였다. 다음으로 서울․경기 지역의 5개 도서관 이용자인 남녀 초등학생 30명을 대상으로 면담 및 관찰 조사를 수행하였다. 이를 바탕으로 제시된 어린이 이용자의 전자책 접근 및 탐색 모형안을 수정하여 맥락내의 어린이 이용자, 실행기제, 중재변수, 정보추구행위 및 전략, 정보원 선택, 이용으로 이어지는 순환형 모형으로 제안하였다.
Due to the recent technological improvements, the environments of e-books and its contents have been changed and the users of e-books have drastically increased. This study aimed to propose a model on how children access and search e-books in this digital era. For this study, a potential model was proposed based on the analyses on various information-seeking behavior models. For analyzing children's access and search processes on e-books, 30 children in five public libraries or school media centers in Seoul and Kyoungi-do areas were recruited for the in-depth interviews. As a potential model on children's access and search on e-books was re-visited and revised based on the results, a cyclic model of children's access and search on e-books was proposed containing six factors.
이용자의 무관심, 대체할 수 있는 인터넷 컨텐츠의 급증으로 국내 협력형 참고봉사 서비스는 정체 상태에 빠져 있다. 특히 이용자가 스스로 탐색하여 획득 가능한 인터넷 컨텐츠의 급증은 전통적 질의-응답 방식의 참고봉사 서비스의 기능과 본질에 대한 재검토와 더불어, 신뢰할 수 있는 지식베이스의 구축이라는 참고봉사의 간접서비스 영역에 대한 중요성을 새롭게 조명하고 있다. 본 연구는 간접서비스 위주의 협력을 추구하는 있는 일본 도서관들의 협력형 참고봉사 서비스를 심층 조사하고 이를 비교 분석하여, 한국의 협력형 참고봉사 서비스의 새로운 도약 가능성을 조망해 본다.
Due to the inferior condition of local library reference service, an air of indifference about users, and the increase in Internet resources, cooperative reference service in domestic libraries tend to be stagnant. The increase in Internet resources was reconsidered, aside from traditional library reference service, based on question and answer service. It shed new light on the importance of indirect service, which is focused on reliable knowledge base construction. This study analyzed cooperative reference service, which is managed by the Japanese Diet library that pursued indirect service contrary to ours. Based on that, it suggested a new takeoff possibility for Korean cooperative reference service.
이 연구는 장애인도서관 관련 실태를 정확히 파악하고, 객관적이고 신뢰할 수 있는 데이터의 수집을 위하여 장애인도서관의 현장 상황을 반영한 ‘장애인도서관 통계지표’를 제안하였다. 이를 위해 선행연구 및 관련 문헌을 조사․분석하고, 현행 장애인도서관 통계지표를 관련 법률, 도서관기준, 장애인도서관서비스 평가지표, 국제도서관통계지표, 그리고 해외 주요국가 장애인도서관 통계지표와 비교 분석하여 장애인도서관 통계지표(안)을 작성하였다. 작성된 장애인도서관 통계지표(안)의 검증을 위해 장애인도서관 현장 전문가의 의견을 수렴하여 최종적으로 총 7개 영역 26개 항목으로 구성된 ‘장애인도서관 통계지표’가 설정하였다. 새롭게 제안된 ‘장애인도서관 통계지표’는 장애인도서관의 현황을 파악할 수 있는 기초 자료의 작성에 활용 가능할 것으로 사료된다.
This study was conducted to propose a new “Statistical Indicators of Libraries for the Disabled (SILD)” to collect objective and reliable data from such libraries. The previous researches and related literature were reviewed to compare current national statistical indicators. The draft of a new SILD, which was based on the current SILD, was made by deriving from countable factors at the library. These were selected from various parts of the library sectors, such as the library-related laws, library standards, evaluation indices of library service for the disabled, and statistical indicators of libraries for the disabled from IFLA, ISO, and other major countries. The draft was compared to the current SILD. The draft was then reviewed by five librarians and on-site experts working at the library for the disabled to see if they have any comments on each item of the draft. The new SILD is composed of 26 items in seven categories, and it can be used in understanding the present situation of libraries for the disabled.
본 연구는 스피치 요약의 알고리즘을 구성하기 위해서 방대한 스피치 본문의 복잡한 분석 없이 적용될 수 있는 이용자 태그 기법, 문장 위치 및 문장 중복도 제거 기법의 효율성을 분석해 보았다. 그런 다음, 이러한 분석 결과를 기초로 하여 스피치 요약 방법을 구성, 평가하여 효율적인 스피치 요약 방안을 제안하는 것을 연구 목적으로 하고 있다. 제안된 스피치 요약 방법은 태그 및 표제 키워드 정보를 활용하고 중복도를 최소화하면서 문장 위치에 대한 가중치를 적용할 수 있는 수정된 Maximum Marginal Relevance 모형을 사용하여 구성하였다. 제안된 요약 방법의 성능은 스피치 본문의 단어 빈도 및 단어 위치 정보를 적용하여 상대적으로 복잡한 어휘 처리를 한 Extractor 시스템의 성능과 비교되었다. 비교 결과, 제안된 요약 방법을 사용한 경우가 Extractor 시스템의 경우 보다 평균 정확률은 통계적으로 유의미한 차이를 보이며 더 높았고, 평균 재현율은 더 높았지만 통계적으로 유의미한 차이를 보이지는 못했다.
We investigated how useful video tags were in summarizing video speech and how valuable positional information was for speech summarization. Furthermore, we examined the similarity among sentences selected for a speech summary to reduce its redundancy. Based on such analysis results, we then designed and evaluated a method for automatically summarizing speech transcripts using a modified Maximum Marginal Relevance model. This model did not only reduce redundancy but it also enabled the use of social tags, title words, and sentence positional information. Finally, we compared the proposed method to the Extractor system in which key sentences of a video speech were chosen using the frequency and location information of speech content words. Results showed that the precision and recall rates of the proposed method were higher than those of the Extractor system, although there was no significant difference in the recall rates.
학교도서관 학부모 자원봉사자들의 봉사활동과 만족도를 파악하기 위하여 안양․과천지역 34개교 초등학교 자원봉사자를 대상으로 개인적 배경, 봉사활동 경험, 봉사교육, 대인관계, 만족도 등에 관한 조사를 수행하고 분석하였다. 2011년 11월 2주간 수행된 설문조사에 524명이 응답하였으며(응답률 60.6%), 데이터는 기술적 통계, t검증, 분산분석, 상관관계로 분석하였다. 학부모 자원봉사자는 여성, 36-40세, 대졸이 가장 많고, 봉사기간은 7-12개월, 최근 6개월간 봉사빈도는 6회 미만, 봉사시간은 6시간 이하가 많다. 74.0%가 사전교육을 받았으며, 50.9%가 계속교육 경험이 있다. 봉사활동에 관한 전체 만족도는 5점 척도에 3.64점이다. 만족도 분석 결과, 성별, 학력, 봉사활동과 계속교육 수준에 따른 만족도의 차이가 통계적으로 유의한 것으로 나타났으며, 여성, 고학력, 봉사 경력이 많을수록 만족도가 높다. 대인관계 요인과 만족도의 관계는 정적 상관관계가 있으며, 동료 봉사자와의 관계가 원만할수록 만족도가 높다. 분석 결과에 기초하여, 봉사활동의 효과와 만족도 향상을 위한 자원봉사자 관리방안을 제언하였다.
The purpose of this study was to assess the activities and satisfaction of school library parent volunteers. The questionnaire survey, which consisted of questions regarding personal background, volunteering experience, training, interpersonal relation, and satisfaction, was administered for two weeks in November 2011 to volunteers in 34 elementary schools in Anyang and Gwacheon area. Data collected from 524 volunteers (response rate was 60.6%) were analyzed by descriptive statistics, t-test, ANOVA, and correlation analysis. Most of the volunteers were female, 36-40 in age, and with college education. The biggest group had seven to 12 months volunteering experience, less than six hours, and frequencies for the last six months. Seventy-four percent had training before the volunteer service and 50.9% had continuing education experience. The mean score of satisfaction was 3.64 on a five-point Likert scale. There were significant statistical differences in satisfaction, depending on sex, education, level of volunteering experience, and continuing education. There was a positive correlation between interpersonal relationship and satisfaction. Based on the results, recommendations for systematic volunteer management were suggested to improve effectiveness and satisfaction.
본 연구는 도서관의 DFL 서비스 정책을 마련하는데 주요한 목적이 있다. 이를 위해 연구는 난독인과 보호자를 대상으로 한 면담과 설문조사를 통하여 도서관 이용에 장애가 되는 여러 가지 요인을 알아보았다. 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같이 요약될 수 있다: 1) 홍보 및 광고활동의 강화, 2) 도서관 규정의 개선 및 난독인 전문 사서의 배치, 3) 소장 자료 및 전용공간 서비스의 확대 및 맞춤화.
The study identified the various service factors for dyslexia-friendly library in promoting accessibilities and eliminating barriers. The results from the in-depth interviews and social survey for dyslexia students and their guardians suggested some of the new library policies. These are: 1) more intensive need for PR and ads programs; 2) the revision of the existing library regulations and the assignment of dyslexia librarians; and 3) the expansion and customization of library stocks and dyslexic private rooms.
본 연구는 은평구립도서관의 신문기사 분석사례를 통해 신문기사를 통한 공공도서관의 홍보의 실태를 살펴보고 이해하는데 목적이 있다. 이를 위해 본 논문은 신문기사를 통한 공공도서관의 홍보에 대한 이론적 배경을 살펴 본 후, 은평구립도서관과 관련된 2010년도 신문기사를 기사유형, 기사종류, 기사성격, 기사내용 등으로 나누어 살펴보았다. 또한 본 탐색적 사례연구는 내용분석, 면담, 현장방문 등을 통하여 은평구립도서관과 관련된 2010년도 신문기사를 홍보주체, 홍보대상, 홍보방향, 그리고 홍보방법 등 공공도서관의 홍보에 영향을 미치는 요소들을 중심으로 분석하였다.
This study aimed to enhance our understanding of the public relations of public libraries through newspaper article analysis. Thus, this study built a theoretical background on the public relations of public libraries through newspaper articles. It examined newspaper articles on Eunpyeong Public Library in 2010 according to newspaper classification, article type, and article content among others. Accordingly, this exploratory case study, which used the methods of content analysis, interview, and site visit, analyzed them, with emphasis on such factors as the subjects, objects, direction, contents, and methods that influenced the public relations of public libraries.
본 연구는 최근에 복합문화예술센터가 증가하면서 방문자에 대한 정보서비스 필요성이 증대하고 있는 상황에서 장애인을 위한 정보서비스 방안을 제시하기 위해 수행되었다. 지체, 청각, 시각 장애인을 대상으로 집단면담법을 이용하여 복합문화예술센터에서 제공되어야 할 장애인 정보서비스에 대해 파악하였다. 조사 결과는 홈페이지 정보, 안내 데스크, 오리엔테이션 장소, 정보검색 장소로 구분하여 지체, 시각, 청각 장애인을 위한 서비스를 제시하였다. 안내 데스크에서는 시각 및 청각 장애인을 위한 적극적인 서비스와 지체장애인을 위한 편의시설이 논의되었다. 오리엔테이션 공간에서는 시각 및 청각 장애인을 위한 기기 설치와 지체 장애인을 위한 좌석 위치를 제시하였다. 제언으로 복합문화예술센터에서 장애유형별 정보 탐색 행태에 대한 세부적인 연구의 필요성을 제시하였다.
The purpose of this study was to propose information services for people with disabilities in the culture and art complex. As a research method, group interviews were conducted. Data were collected from three different groups of people with physical disabilities, hearing impairments, and visual impairments in order to investigate specific information services for these groups of people. The results of the information services needed were indicated, based on four sections: the center web pages, information desk, orientation area, and information search area. Specifically, the results showed that more active supports would be provided at the information desks for people with hearing impairments and visual impairments as well as facilities for people with physical disabilities. In the orientation area, special equipment would be provided for people with hearing impairments and visual impairments, and exclusive seats for wheelchair users. For further studies, a detailed research about the information behavior for visitors with disabilities in the culture and art complex would be needed.
The purpose of this research was to examine the significance of the first edition of Tripitaka Koreana. In this research, the following were done: 1) by clarifying the place and date of praying for the engraving of the first edition of Tripitaka Koreana, its significance as “Daejanggyeong” produced to expel the Kitan was more clearly explained; 2) its physical characteristics were examined to provide evidence of the artistic and creative features of its engravings, quite different from those of the Gaebo Tripitaka made in China; and 3) its structure was analyzed from a viewpoint of a systematic bibliography. It was found that since the first edition of Tripitaka Koreana contained all the earlier lists of Buddhistic scriptures in China(and individual scriptures were thoroughly examined and included into its content since the reign of King Munjong), it had a systematic bibliographical significance demonstrated by its comprehensive and cumulative nature.
본 연구는 작은도서관 문화프로그램 현황 및 활성화 방안에 관한 연구를 하고자 서울시 소재 142기관을 대상으로 도서관 일반현황과 문화프로그램 현황을 설문조사하였다. 도서관에서 현재 수행하고 있는 기능은 공․사립 모두 자료대출반납, 문화프로그램 운영 순으로 조사되었으며, 문화프로그램 또한 공․사립 모두 과반수 이상 운영하고 있으며, 운영하지 않는 기관들은 운영의 필요성을 인식하고 있는 것으로 조사되었다. 정기적으로 운영하는 문화프로그램 수는 공․사립 모두 1~3개이고, 그 유형은 문화교양과 독서관련 프로그램으로 나타났다. 문화프로그램 운영 담당자는 공립은 행정직원, 사립은 도서관장이라고 응답한 비율이 높았으며, 문화프로그램 운영 시 어려운 점은 공․사립 모두 예산과 인력확보로 조사되었다.
In an attempt to study the current status and ways to revitalize cultural programs in small libraries, this study surveyed 142 small libraries based in the Seoul. Two most important functions of both public and private small libraries were found to be the loan/return of materials and cultural programs; over 50% of small libraries are operating cultural programs. It was also found that institutions that did not operate the cultural programs were aware of the necessity. Both public and private small libraries were operating one to three cultural programs, and their types varied from cultural refinement to reading-related programs. There was a higher rate of answers stating that the person in charge of operating cultural programs for public small libraries were administrative personnels, while the chief librarian was the person in charge for private small libraries. The hardships both types of libraries encountered were found to be budget-related and on securing manpower.
이 연구의 목적은 우리나라 공공도서관이 아웃리치서비스를 확대할 수 있는 방안을 제시하는 것이다. 이를 위해 공공도서관의 아웃리치서비스의 의의에 관하여 살펴보고, 문헌연구와 도서관 웹사이트 조사를 통하여 국외 공공도서관과 국내 공공도서관이 수행하는 아웃리치서비스 사례에서 나타난 서비스 유형을 비교 분석하였다. 도출된 차이점과 특성을 통하여 우리나라 공공도서관의 아웃리치서비스 확대 방안을 다음과 같이 제시하였다. (1) 아웃리치서비스의 다양화, (2) 아웃리치서비스의 질적 향상, (3) 온라인 아웃리치서비스 강화, (4) 인적 및 재정적 자원 확보와 커뮤니티 연대.
The purpose of this study was to propose the expansion plan of outreach services at public libraries. This study explored the nature of outreach services of public libraries. It also compared the types and cases of services conducted by public libraries in Korea and the U.S.A., respectively, through literature research and library websites. The following were proposed: (1) diversity of outreach service; (2) quality improvement of outreach service; (3) consolidation of online outreach service; and (4) human and financial resources, and community partnership.
본 연구에서는 USC SLIS의 각종 학위과정을 제시하였고, USC SLIS의 교육과정을 우리나라의 지역거점 국립대학교와 비교하여 분석하였으며, 우리나라에서 개선할 부분에 관하여 논의하였다. USC SLIS 학과장, 일반 교수, 대학원 학생, 직원 등과의 면담, USC SLIS의 홈페이지 분석, 문헌연구 등을 활용하여 데이터를 수집하였다. 본 연구에서 제시된 USC SLIS의 학위 과정 및 교과과정의 특성 가운데 많은 부분을 장단기적으로 우리나라 대학에서 시행할 수 있다고 판단된다. 학부 과정, 석사 과정과 박사 과정에 대한 별도의 교육목적 설정 및 그에 맞는 교육과정의 개편, 교과목별 이수 순서의 설정, 청소년 및 아동 관련 과목의 추가 개설 등이 시행될 수 있을 것이다. 사서교사 양성에 필요한 교과목의 개편, 학부 과정의 교육내용의 개편, 복수학위제 등도 도입을 고려할 수 있다.
This study described the Library and Information Science program at USC as compared with those of Korean national universities; and suggested ways to improve them. Data was collected through interviews, literature review, and analysis of the USC SLIS homepage. A number of features in USC SLIS can be implemented in Korea and gain positive results. In the near future, some of the features that can be introduced in Korean universities to strengthen their programs may include: setting distinct objectives for MA and Ph. D programs, constructing the aims and courses of doctoral programs in the direction of improving the research skills of students, and increasing the number of courses on Children and Juvenile. In the long term, students will also benefit from other changes such as adjusting courses to train school librarians and offering double-major tracks for graduate students.