본 연구의 목적은 서울시 광희동에 위치한 중앙아시아 거리를 중심으로 의류 소무역의 작동 양상을 밝히는 것이다. 이를 위해 소무역상이 대면 거래와 직접 운송을 통해 얻는 경제적 이점을 규명하였다. 본 연구는 2017년 5-6월과 2021년 4-7월 두 번에 걸쳐 현장 연구와 면접 조사를 수행하였다. 연구 결과에 따르면 첫째, 중앙아시아 지역의 소무역상은 높은 관세와 긴 운송 기간을 극복하기 위해 항공편을 통해 직접 물건을 운반하고 있었다. 동시에 이들은 취급하는 품목에 따라 중앙아시아 거리의 카고 업체를 통한 육상 운송을 병행하며 경제적 이익을 극대화하고 있었다. 둘째, 소무역상은 직접 마주함으로써 형성되는 독특한 사회적 관계를 기반으로 거래의 안정성을 확보하고 정보를 습득하여 가격을 협상할 수 있었으며, 소량 구매를 통해 재고의 위험을 줄일 수 있었다. 본 논문은 사회자본 개념을 바탕으로 무역의 결절지로서 기능하고 있는 중앙아시아 거리에서 여전히 소무역 네트워크가 작동하도록 만드는 요인을 미시적 측면에서 밝힘으로써, 관련 행위자들의 구체적인 관계의 지형을 드러냈다는 데 의의가 있다.
This paper explores the case study of the “Central Asian Street” in Seoul to investigate how cross-border small-scale trade still operates in the district. This paper evolved from two primary questions: ①Why do traders prefer cross-border small-scale trading over the distribution services available to them, including wholesale and transportation companies, which are ubiquitous; and ②What are the economic benefits that traders receive through cross-border small-scale trading? Through the conduct of fieldwork and in-depth interviews, I focused on two main activities that traders engaged in: face-to-face contact with wholesalers and retailers and the personal transit of goods by hand. This research reveals that cross-border small-scale traders from Central Asia are flying back and forth between Korea and their home countries with luggage to overcome high tariffs and long-distance transit via trains or trucks. However, traders can still profit from the use of rail and truck transportation via cargo companies, depending on the situation and items they are handling. Additionally, the unique social relationships that are fostered through face-to-face interactions, enable traders to stabilize transactions, effectively obtain business information, negotiate prices, and reduce the risks associated with inventory by making small purchases. This paper uses the concept of social capital to demonstrate the trading mechanisms and factors that facilitate the continued success of cross-border small-scale trade networks. It offers evidence that the importance of in-person interactions in trade cannot be overlooked.
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