ISSN : 1225-6706
본 연구는 도시공간적 현상으로서의 플랫폼(화)에 관한 국내의 경험적 논의가 충분히 이루어지지 않았다는 문제의식에서 플랫폼 어바니즘의 실재를 탐색하고자 했다. 이를 위해본 연구는 서울 신촌 일대의 샵인샵 배달음식점 29개소의 입지와 경관을 중심 사례로 플랫폼과 도시공간이 관계 맺는 방식을 분석했다. 샵인샵은 하나의 점포에서 여러 개의 하위 브랜드를 동시에 운영하는 업태를 의미하는데, 특히 샵인샵 배달음식점들은 배달플랫폼을 매개로 하위 브랜드를 추가·변경·삭제하며 운영되고 있다. 본 연구는 배달플랫폼과의 관계에서 촉진되는 도시 문화의 변형을 드러내며, 신촌의 샵인샵에서 플랫폼과 도시공간의 서로다른 입지 논리는 (어떻게) 뒤섞이는지, 그리고 이와 같은 입지 논리가 음식경관에 어떤 영향을 미치는지를 규명했다. 사례 점포들은 스스로의 영업에 유리한 조건으로 온라인 플랫폼의 논리와 오프라인 공간의 지역적 조건을 접합함으로써, 온·오프라인의 공간성을 혼성하는 입지를 (재)구성하고 있었다. 또한 하위 브랜드 단위의 모바일 집객 노력과는 달리, 현장의 점포 단위에서 배달 바이크 이외의 다른 접근을 배제하는 ‘캄캄한’ 음식경관을 생산하고 있었다. 이에 대해 분석하며 본 연구는 플랫폼 논리가 도시공간에 그대로 이식되는 것이아니며, 플랫폼 논리와 도시공간의 지역적 요인 간의 관계 맺기 과정에서 플랫폼 도시가 공구성(co-construction)됨을 확인했다.
This research explores platform urbanism from the critical approach that previous studies in South Korea have not sufficiently addressed platformization as an urban spatial phenomenon. In particular, this research analyzes the way how platform and urban space relate by focusing on the locations and scapes of 29 food delivery shop-in-shop stores on Sinchon area in Seoul. Shop-in-shop is a business type that operates multiple sub-brands simultaneously in one store, and they are easily managed to add, change and delete brands through delivery platforms. In order to reveal the transformation of urban culture facilitated by delivery platforms, this research set the following research questions: 1) How do the different logic of platform and urban space intermingle in shop-in-shop stores on Sinchon?" and 2) How do these logics of location affect the foodscapes? The studied stores that managed shop-in-shop food delivery were (re)constructing store locations that mix online and offline spatialities by articulating online platform logics and the local conditions of offline spaces under favorable conditions for their business. In addition, many of them were producing “dark” foodscapes at the store scale that precluded access other than by delivery bike, in contrast to their mobile efforts for attracting customers to their sub-brands. Through this analysis, this research confirms that the logic of platform is not transplanted 'just as it is' into urban space, but platform city is co-constructed in the process of establishing relationships between platform logics and local factors in urban space.