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  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

관찰자 관점이 발표상황에서 불안과 수행에 미치는 영향

The Effect of Observer Perspective on Speaking Anxiety and Speaking Performance

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2009, v.28 no.1, pp.147-166
최영인 (고려대학교 심리학과)
권정혜 (고려대학교)

초록

본 연구는 사회적으로 높은 불안이 유발되는 발표 상황에서 관찰자 관점을 유지하는 것이 수행에 어떤 영향을 주는지 알아보았다. 대학생 집단을 대상으로 사회적 고불안 집단과 사회적 저불안 집단을 나누어 두 집단 모두 관찰자 관점과 장 관점을 유지하며 수행을 하도록 하였다. 관찰자 관점을 유지하는 것이 수행에 미치는 효과를 구체적으로 알아보기 위하여 매 발표가 끝날 때마다 부정적인 자동적 생각의 빈도와 그 생각을 사실이라고 믿는 정도, 불안을 감추거나 불안을 줄이기 위해 사용하는 안전행동, 불안을 측정하였다. 또한 수행이 끝난 후 자신의 수행을 평가하게 하였으며, 이후 비디오로 촬영한 자신의 수행을 보고 다시 평가하도록 하여 이를 비디오를 보기 전에 평가한 내용과 비교하였다. 아울러 자기 수행 평가를 객관적 평정자의 평가와 비교함으로써 관점에 따라 수행 평가의 왜곡이 나타나는지를 확인하였다. 연구 결과, 관찰자 관점을 유지할 경우 사회적 고불안 집단과 저불안 집단 모두 부정적인 자동적 사고의 빈도와 믿음, 안전행동이 증가하였다. 그러나 불안과 수행 평가에 있어서는 고불안 집단만 관찰자 관점에서 장 관점에 비해 높은 불안과 부정적인 평가 경향을 보이는 것으로 나타났다. 본 연구 결과에 대한 제한점과 시사점을 논의하였다.

keywords
social phobia, social anxiety, observer perspective, self-focused attention., 발표 불안, 사회공포증, 관찰자적 관점, 자기 초점주의, social phobia, social anxiety, observer perspective, self-focused attention.

Abstract

The purpose of this study was to examine how taking on an observer perspective effects the performance of high anxiety persons in a speaking situation that is regarded as evoking high anxiety. College students, divided into high or low socially anxious groups were asked to give two short speeches, one in the observer and the other in the field perspective. Their performances were videotaped. Immediately after each performance, participants completed a questionnaire on their mood measures, the frequency of negative automatic thinking, the degree to which they believed such thoughts to be true, safety behaviors, and anxiety. After they completed both performances, they rated their performance for each speech, and then after viewing their taped performances, they were asked again to provide the same evaluation. To examine whether or not the perspectives that they took on during the performances affected their evaluations, the subjects' ratings were compared with ratings of the videotaped performances given by independent viewers. As a result, this study found that when taking on an observer perspective, both high and low socially anxious groups think more negatively and behave more cautiously; but, only the former reported greater anxiety and gave themselves lower ratings on the observer perspective performance compared with the field perspective performance. Implications for future research are also discussed.

keywords
social phobia, social anxiety, observer perspective, self-focused attention., 발표 불안, 사회공포증, 관찰자적 관점, 자기 초점주의, social phobia, social anxiety, observer perspective, self-focused attention.

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