ISSN : 1229-067X
한국심리학회 연구진실성 심사세칙(2009) 가운데 ‘연구 부정행위’ 및 ‘출판업적’ 관련 세칙을 비판적으로 개관하였다. 먼저, 연구 부정행위 관련 세칙의 내용을 개관하고 자료의 위조 및 변조, 표절, 이중출판과 관련된 세부 쟁점 사항 및 미해결 과제를 논의하였다. 아울러, 최근 사회적으로 관심이 고조되고 있는 출판업적 관련 세칙을 개관하고, 관련 사례들을 통해서 저자 인정 및 저자 표기 순서에 관한 쟁점 사항들을 논의하였다. 끝으로, 연구 부정행위와 출판업적을 포함하여 전반적으로 연구 진실성을 담보하기 위해서 필요한 조치들을 논의하였다.
The present paper provides a critical analysis on the KPA's(2009) review procedures for research integrity with a special emphasis on research misconduct and the assignment of publication credit. In so doing, several unresolved issues related to the definition and classification of research misconduct were identified, and recommendations were offered. Using relevant cases provided by Fine & Kurdek (1993), key issues in assigning authorship credit and determining order of authorship in publication were also discussed. Finally, general guidelines and suggestions for establishing and promoting research integrity in the psychological community were discussed.
한국심리학회 (2003). 한국심리학회 심리학자 윤리규정.
한국심리학회 (2009). 한국심리학회 연구진실성 심사운영세칙.
American Psychological Association (2001). The publication manual of the American Psychological Association (5th ed.). Washington, D.C.
American Psychological Association (2004). The PSY21 initiative. (on-line source: http://www. apa.org/science/psy21.html)
Bridgewater, C. A., Bornstein, P. H., & Walkenback, J. (1981). Ethical issues in the assignment of publication credit. American Psychologist, 36, 524-525.
Fine, M. A., & Kurdek, L. A. (1993). Reflections on determining authorship credit and authorship order on faculty-student collaborations. American Psychologist, 48, 1141-1147.
Shawchuck, C. R., Fatis, M., & Breitenstein, J. L. (1986). A practical guide to the assignment of authorship credit. The Behavior Therapist, 9, 216-217.
Spiegel, D., & Keith-Spiegel, P. (1970). Assignment of publication credits: Ethics and practices of psychologists. American Psychologist, 25, 738-747.