ISSN : 1229-067X
기억기능은 노인 신경심리평가에서 매우 중요한 영역으로 객관적인 감퇴의 증거를 수집하기 위해 재평가가 이루어지기도 한다. 하지만 기억력 저하는 정상적인 노화과정에서도 흔히 보고되고, 동일한 검사를 반복 측정하면 연습효과도 자주 보고되고 있어 기억검사의 검사-재검사 상황에서는 관찰된 수행변화가 임상적으로 중요한 변화인지 판단할 수 있는 객관적인 기준이 필요하다. 본 연구에서는 정상 노인 111명을 대상으로 노인 기억장애 검사(Elderly Memory disorder Scale: EMS)의 검사-재검사 자료를 수집하여, 기억검사의 반복측정에서 수행 변화에 영향을 미치는 요인들을 탐색하고 변화의 유의성에 대한 규준 자료를 수립하였다. 그 결과, 대부분의 일화적 기억검사에서 기저 점수에 비해 재검사 점수가 유의미하게 향상되었지만 그 크기는 개인의 기저 수행 수준이나 인구 통계학적 특징에 따라 차별적으로 나타났다. 기저 수행이 낮은 사람일수록 수행이 더 많이 향상되는 경향이 있었으며, 기저 수행이 높은 경우 재검사 점수가 오히려 저하되는 경향을 보였다. 또한 기저 수행 수준을 통제했을 때, 교육 수준이 높을수록, 연령이 적을수록 연습효과가 더 큰 것으로 나타났다. 연습효과를 보정한 변화유의지수법(practice-adjusted RCI method; RCIp)과 표준화된 회귀기반법(Standardized Regression Based Change; SRB)에 의해 변화 유의성을 판단할 수 있는 90% 예측구간을 계산하여 제시하였고, EMS의 두 가지 장기 기억지수에 대한 90% 예측구간을 적용하여 감퇴자와 상승자를 각각 분류하였다. RCIp와 SRB 각 방법으로 분류된 집단들 간에 인구통계학적 변인이나 기저 일반 인지기능의 유의미한 차이는 관찰되지 않았다. 하지만 각 방법으로 분류된 집단들의 기저 기억 수행에 대해서는 다른 결과를 보였다. 즉, SRB에 의해 분류된 집단들 간에는 기저 기억 수행에 유의미한 차이가 없었지만, RCIp로 분류한 집단들 중에는 상승자 집단의 기저 기억 수행이 다른 집단들에 비해 유의미하게 낮게 나타났다. 이러한 결과를 볼 때, SRB가 RCIp보다 실제 재검사 자료의 분포를 합리적으로 반영하는 것으로 시사된다.
Memory is a very important cognitive domain in neuropsychological evaluation of aged adults, and longitudinal assessments are often recommended for objective evidence of memory decline. Since memory decline and practice effects are both often observed in test-retest memory evaluation, normative standards to determine meaningful or reliable changes in memory performance are necessary in elderly adults. We explored the factors affecting the test-retest performance of memory tests and established normative rates of change on the Elderly Memory-disorder Scale from baseline to follow-up testing among 111 neurologically normal adults aged 60 and older. The results of stepwise multiple regression analyses revealed that the most powerful predictor of performance change was the initial performance level. Education, age and general intellectual functioning were also significant predictors for some test scores. Generally, a person whose baseline performance was lower improved more on the retest. After controlling for one's initial performance, a person who was better-educated, younger, or more intelligent demonstrated greater improvement in one's performance. Normative retest data are presented for two analytic techniques: the Reliable Change Index adjusted for practice (RCIp) and the Standardized Regression-Based technique (SRB). For long-term memory indices of EMS, we classified improver and decliner by using the 90% prediction intervals of RCIp and SRB. We compared the two techniques in the improved group, the declined group, and the unchanged group, and found that RCIp tended to classify low performers as improvers. These results suggest that the SRB, which factors in performance differences at baseline and demographic variables, is a more useful and unbiased method for detecting changes compared to the RCIp.
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