ISSN : 1229-067X
최근 들어 LED(발광다이오드) 산업이 급격하게 발전하면서 LED 조명시장 역시 확대되고 있다. LED 조명은 적은 전력소모와 긴 수명, 그리고 무독성을 특징으로 하는 친환경적인 조명이란 점에서 저탄소 녹색성장을 견인하는 차세대 조명으로 주목을 받고 있고, 인간의 감성을 자극하는 중요한 요소인 색을 자유롭게 구현할 수 있다는 점에서 감성조명으로도 각광을 받고 있다. 하지만 지금까지 LED 조명뿐만 아니라 전통적인 조명에 대한 심리학적 연구는 그다지 활발하지 못한 것이 사실이다. 그러므로 조도나 색온도와 같은 일반적인 조명 특성과 함께 LED 조명의 다양한 색상들이 인간 심리와 행동에 어떤 영향을 미치는지를 충분히 이해할 필요가 있다. 그러한 결과에 기초하여 인간의 심리에 부합하는 풍부한 조명 컨텐츠와 기술을 개발한다면, 이는 조명산업의 성장 동력이 될 뿐만 아니라 조명심리연구의 발전에도 도움이 될 것이다. 본 논문에서는 먼저 조명심리연구의 기초가 되는 빛과 색의 심리적·생리적 효과를 살펴본 다음, 조명심리연구의 주제를 조명감성연구, 조명생리연구, 조명행동연구로 구분하여 지금까지의 연구 성과들을 요약하고 앞으로의 과제와 전망에 대해서 논의하였다. 또한 각 주제와 관련하여 LED 조명이 기존조명과는 다른 정서적, 생리적, 인지적 반응을 야기할 수 있음을 보여주는 최근의 연구결과들을 소개하였다.
Recently, as the LED industry has rapidly developed, LED lighting market is also expanding. LED lighting is drawing attention as the next generation lighting that leads low-carbon green growth in terms of the environment-friendly lighting characterized by its low power consumption, long life, and nontoxicity. And it is in the spotlight as an emotional lighting because it easily implements a variety of color dimensions, one of the most important elements affecting human emotion. However, it is true that psychological research on conventional lighting as well as LED lighting hasn't been so active until now. Therefore, it is necessary to understand the influence of not only the various colors of LED lighting but also general lighting characteristics such as illumination and color temperature to human mind and behaviors. If plentiful contents and technology of lighting that accord with human mind are developed based on the research findings, they will be driving forces for the growth of lighting industry and will contribute to the development of psychological research on lighting. In this paper, the effects of light and color as the basis for the psychological research on lighting are examined and the outcome of psychological research on lighting so far are summarized breaking it down into affective, physiological and behavioral one. From those approaches, some recent findings confirmed the possibility that LED lighting has different emotional, physiological, and cognitive effect on human mind and behaviors from conventional lightings are introduced. In addition, future research tasks and prospects of the psychological research on lighting are discussed.
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