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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-067X
  • E-ISSN2734-1127
  • KCI

사회불안 아동의 역할극에 대한 비디오 피드백이 자기-평가에 미치는 영향

The effects of video feedback treatment on social anxiety children's self-evaluation

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2011, v.30 no.4, pp.995-1010
김지원 (서울여자대학교)
박경 (서울여자대학교)

초록

본 연구에서는 사회불안 아동들을 대상으로 비디오 피드백 시 역할극을 통한 다양한 사회적 상호작용 및, 비디오 피드백 처치 후, 아동의 자기- 평가에서의 변화와 역할극 수행 차이를 살펴보고자 한다. 이를 통해 사회불안 아동들의 인지 재구성의 중요성과 비디오 피드백의 효과를 검증하고자 한다. 연구 대상자는 서울, 경기 지역의 초등학생 남녀 5,6학년 271명이다. 이들에게 1차적으로 한국판 아동․청소년 사회불안 척도를 실시하여, 상위 5%의 아동들을 사회불안 고집단(16명), 하위 5%의 아동들을 사회불안 저집단(16명) 대상자로 선발하였다. 각 집단들을 다시 비디오 피드백 처치 집단 및 무처치 집단, 즉 총 4집단으로 나누어서 실험을 실시하였다. 연구 도구인 사회적 수행 평정척도는 Social Performance Rating Scale(SPRS)를 번안하여 실험대상자와 관찰자가 비디오 피드백 사전 사후에 실시하였다. 그 후, 비디오 피드백 처치 전 아동들에게 이후 연구자와의 역할극에서의 본인의 수행능력을 측정하는 SPRS를 실시하게끔 하였으며, 역할극 수행한 다음 비디오 피드백 처치 집단에 한해서 역할극 수행 장면을 동영상으로 보여주었으며 그 후, SPRS를 다시 실시하도록 하였다. 실험 결과, 사회불안이 높은 아동들이 낮은 아동들에 비하여 이후 연구자와의 역할극 수행에서 낮은 평가를 받을 것이라고 스스로 예상하였고 관찰자평가에서 실제로도 사회불안이 높은 아동들이 낮은 아동들에 비하여 수행능력이 낮은 것으로 보고하였다. 또한 각 집단에서 처치 후, 평가 점수의 차이를 살펴보면 사회불안이 높은 집단에서 비디오피드백 처치를 한 집단만이 자기 및 관찰자평가 척도에서의 유의한 상승을 보였다. 자기-SPRS(자기평가)와 관찰자-SPRS(관찰자 평가)의 점수 차이를 비교한 결과에서는 사회불안이 높은 집단에서는 실험집단과 통제 집단 모두 관찰자-SPRS 점수가 자기-SPRS 점수 보다 유의하게 높았다.

keywords
사회불안, 비디오 피드백, 자기평가, 인지행동치료, social anxiety, video feedback treatment, self-evaluation, cognitive-behavioral treatment.

Abstract

This paper intends to examine changes in self-evaluation among children's with social anxietys and in children's performance of role-play after the video feedback treatment is given. The subjects for this study were 271 male and female elementary school students in 5th and 6th grades. The first stage of the test was to classify the students into high-level social anxiety group (top 5 % - with more than 110 marks) and low-level group (bottom 5 % - less than 50 marks) using the children and adolescents' social anxiety test of a Korean version.. Each group was reclassified into video feedback applied and non-applied groups. The translated version of Social Performance Rating Scale(SPRS)was applied before and after video feedback as a standard measure of self-evaluation and observer evaluation. Before video application, the children were required to evaluate themselves during the role-play with researchers and could see their role-play video later. After seeing the video, children were required to evaluate themselves again. According to the test result, children with high level of social anxiety expected themselves that they would have less marks from the role-playing then children with lower level of social anxiety. In terms of the observer-evaluation, it was actually replied that the high social anxiety children showed poorer performance than the low social anxiety children. Also in relation to the difference in the scores after the video feedback treatment, the high social anxiety children showed significant increase in the self- and the observer-evaluation scale only when they were treated with video feedback. As a result of comparing the difference in the scores between the self-evaluation scale and the observer-evaluation scale, the high social anxiety children showed significant difference regardless of the video feedback treatment. The score of the observer-evaluation was significantly higher than that of the self-evaluation. As a result of analyzing by question item, in the case of the group with video feedback treated, the high social anxiety children showed significantly better performance in terms of voice, eye contact, and the length of words.

keywords
사회불안, 비디오 피드백, 자기평가, 인지행동치료, social anxiety, video feedback treatment, self-evaluation, cognitive-behavioral treatment.

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