바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

연령증가에 따른 정서조절의 차이: 청소년기와 성인기를 대상으로

Differences in Emotion Regulation as a Function of age From Adolescence to Adulthood

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2012, v.31 no.3, pp.783-808
이지영 (서울디지털대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 청소년기와 성인기를 대상으로 연령이 증가함에 따라 정서조절 측면에서 어떠한 차이가 나타나는지 정서조절곤란과 정서조절방략을 중심으로 살펴보고자 하였다. 이를 위해 13세에서 59세 연령 범위에 있는 청소년과 성인을 대상으로 정서조절곤란 및 정서조절능력 수준을 평가하는 정서조절곤란 척도(DERS)와 다양한 정서조절방략을 포괄적으로 측정 및 구분하는 정서조절방략 질문지(ERSQ)를 실시하였다. 주요한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 선형회귀분석 결과 연령이 증가함에 따라 정서조절곤란 정도가 유의미하게 감소하였다. 둘째, 위계적 중다회귀분석 결과 연령 증가에 따라 부적응적 정서조절방략의 사용빈도는 유의미하게 감소하고, 적응적 정서조절방략의 사용빈도는 유의미하게 증가하였다. 셋째, 적응적 방략 가운데 접근적 방략은 연령 증가에 따라 유의미하게 증가하였지만, 주의분산적 방략과 지지 추구적 방략은 유의미한 변화를 나타내지 않았다. 넷째, 인지적․체험적․행동적 방략 가운데 인지적 방략과 체험적 방략은 연령에 따른 유의미한 변화를 보이지 않았고, 행동적 방략만이 유의미한 연령 효과를 나타냈다. 마지막으로 본 연구의 시사점과 제한점 그리고 앞으로의 연구 방향에 대해 논의하였다.

keywords
연령, 정서조절, 정서조절곤란, 정서조절방략, age, emotion regulation, emotion dysregulation, emotion regulation strategy

Abstract

This study aimed to investigate the differences in emotion regulation according to age from adolescence to adulthood focusing on the emotion dysregulation and the emotion regulation strategies. For this purpose, Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) and Emotion Regulation Strategy Questionnaire (ERSQ) were implemented to adolecents and adults aged 13~59 years. The main results were as follows. First, linear regression analysis indicated that emotion dysregulation decreased progressively with age. Second, hierarchical multiple regression showed that maladaptive emotion regulation strategies decreased and adaptive emotion regulation strategies increased significantly with age. Third, among adaptive strategies only approaching strategies increased significantly with age but distractive strategies and support-seeking strategies showed no significant change. Fourth, cognitive and experiential strategies among cognitive, experiential and behavioral strategies showed no significant change with age but behavioral strategies showed significant age effect. Finally, the implications and limitations of the study and suggestions for future research are discussed.

keywords
연령, 정서조절, 정서조절곤란, 정서조절방략, age, emotion regulation, emotion dysregulation, emotion regulation strategy

참고문헌

1.

김희숙 (2006). 정서조절양식, 사회적 문제해결능력 및 대학생활 적응의 관계. 학생생활연구, 20, 176-201.

2.

민경화, 김계현 (2001). 대학생활적응도테스트 개발. 미발표. 서울대학교 대학생활문화원.

3.

민경환, 김지현, 윤석빈, 장승민 (2000). 부정적 정서 조절 방략에 관한 연구: 정서 종류와 개인 변인에 따른 정서조절 양식의 차이. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(2), 1-16.

4.

민하영, 유안진 (1998). 학령기 아동의 일상적 생활 스트레스 척도개발. 한국아동학회지, 19(2), 77-96.

5.

배은경 (2010). 고등학생과 대학생의 일상적 창의성, 정서조절전략, 심리적 적응 간의 관계. 성신여자 대학교 석사학위논문.

6.

신주연, 이윤아, 이기학 (2005). 삶의 의미와 정서조절양식이 청소년의 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(4), 1035-1057.

7.

유경, 민경환 (2005). 정서대처양식과 정서인식이 장노년기 주관적 안녕감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 19(4), 1-18.

8.

유희정 (1987). 노인의 성격특성이 주관적 행복감에 미치는 영향: 외-내향성과 신경증적 경향을 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 6(1), 1-8.

9.

이경희 (2009). 중․고등학생의 정서조절전략과 학교생활 적응. 한국가정과교육학회지, 21(2), 159-169.

10.

이원화, 이지영 (2011). 청소년의 정서조절곤란의 수준과 정서조절방략의 사용: 중․고등학생과 대학생의 비교 연구. 인간이해, 32(2), 195-212.

11.

이정미 (1996). 초등학교 아동이 겪는 스트레스와 그 대처방법 유형. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문.

12.

이지영 (2010a). 정서조절방략이 정서조절곤란에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(3), 821-841.

13.

이지영 (2010b). 정서조절방략이 정신병리에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 29(3), 731-749.

14.

이지영, 권석만 (2007). 정서조절방략 질문지의 개발: 대학생 집단을 대상으로. 한국심리학회지: 임상, 26(4), 963-976.

15.

이지영, 권석만 (2009a). 정서조절방략 질문지(ERSQ)의 16개 방략의 경험적 구분. 한국임상심리학회’ 2009년도 동계 연수회 포스터 발표 초록집, 31-32.

16.

이지영, 권석만 (2009b). 성별과 성격유형에 따른 정서조절방략 사용의 차이. 한국심리학회지: 일반, 28(3), 507-524.

17.

이지영, 김계현 (2002). 대학생활적응도 온라인 검사의 표준화 연구. 학생연구(서울대학교), 36(1), 13-23.

18.

정옥분 (2006). 사회정서발달. 학지사.

19.

조용래 (2007). 정서조절곤란의 평가: 한국판 척도의 심리측정적 속성. 한국심리학회지:임상, 26(4), 1015-1038.

20.

최은희, 최성진 (2009). 정신과 환자의 미성숙한 방어기제와 정서조절곤란이 정신건강에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 28(2s), 171-171.

21.

한선화 (2006). 청소년의 정서성과 정서조절전략 및 자기통제력. 인하대학교 대학원 석사학위논문.

22.

황매향 (2008). 한국인의 정서적 발달과업 탐색: 정서발달에 영향을 미치는 경험을 중심으로. 인간발달연구, 15(3), 163-189.

23.

Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237.

24.

Blanchard-Fields, F., & Coats, H. (2008). The experience of anger and sadness in everyday problems impacts age differences in emotion regulation. Developmental Psychology, 44(6), 1547-1556.

25.

Blandon, Y., Calkins, D., Keane, P., & O'Brien, M. (2008). Individual differences in trajectories of emotion regulation processes: The effects of maternal depressive symptomatology and children's physiological regulation. Developmental Psychology, 44(4), 1110-1123.

26.

Buckholdt, E., Parra, R., & Jobe-Shields, L. (2010). Emotion dysregulation as a mechanism through which parental magnification of sadness increases risk for binge eating and limited control of eating behaviors. Eating Behaviors, 11(2), 122-126.

27.

Calkins, D., & Hill, A. (2007). Caregiver influences on emerging emotion regulation. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 229-248). New York: The Guilford Press.

28.

Campos, J., Mumme, L., Kermoian, R., & Campos, R. G. (1994). A functionalist perpective on the nature of emotion. In N. A. Fox (Ed.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations (pp. 284-303). Monographs of the Society for Research in Child Development, 59 (2-3, Serial No. 240).

29.

Carstensen, L., Fung, H., & Charles, T. (2003). Socioemotional selectivity theory and the regulation of emotion in the second half of life. Motivation and Emotion, 27(2), 103-123.

30.

Carstensen, L., Pasupathi, M., Mayr, U., & Nesselroade, J. (2000). Emotional experience in everyday life across the life span. Journal of Personality and Social Psychology, 79(4), 644-655.

31.

Charles, T., & Carstensen, L. (2007). Emotion regulation and aging. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp.307-327). New York: The Guilford Press.

32.

Cicchetti, D., Ackerman, P., & Izard, E. (1995). Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology. Development and Psychopathology, 7(1), 1-10.

33.

Cohn, M., Jakupcak, M., Seibert, A., Hildebrandt, B., & Zeichner, A. (2010). The role of emotion dysregulation in the association between men's restrictive emotionality and use of physical aggression. Psychology of Men and Masculinity, 11(1), 53-64.

34.

Cole, M., Michel, K., & Teti, O. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. In N. A. Fox (Ed.), The development of emotion regulation. Biological and behavioral considerations (pp. 73-100). Monographs of the Society for Research in Child Development, 59 (2-3, Serial No. 240).

35.

Diamond, M., & Aspinwall, G. (2003). Emotion regulation across the life span: An integrative perspective emphasizing self-regulation, positive affect, and dyadic processes. Motivation and Emotion, 27(2), 125-156.

36.

Diamond, M., & Aspinwall, G. (2003). Integrating diverse developmental perspectives on emotion regulation. Motivation and Emotion, 27(1). 1-6.

37.

Eisenberg, N., & Moore, S. (1997). Emotional regulation and development. Motivation and Emotion, 21(1), 1-5.

38.

Eisenberg, N., Fabes, A., Shepard, A., Guthrie, K., Murphy, C., Reiser, M. (1993). Parental reaction to children's negative emotions: Longitudinal relations to quality of children's social functioning. Child Development, 70, 513-534.

39.

Feng, X., Keenan, K., Hipwell, E., Henneberger, K., Rischall, S., Butch, J., Coyne, C., Boeldt, D., Hinze, K., Babinski, E. (2009). Longitudinal associations between emotion regulation and depression in preadolescent girls: Moderation by the caregiving environment. Developmental Psychology, 45(3), 798-808.

40.

Fivush, R., & Buckner, P. (2000). Gender, sadness, and depression: The development of emotional focus through gendered discourse. In A. Fischer (Ed.), Gender and emotion: Social psychological perspectives (pp.232-253). Cambridge: University Press.

41.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327.

42.

Garnefski, N., Teerds, J., Kraaij, V., Legerstee, J., & Kommer, T. (2004). Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: Differences between males and females. Personality and Individual Differences, 36(2), 267-276.

43.

Gratz, L., & Roemer, L. (2004). Multidimentional assessment of emotion regulation dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54.

44.

Gross, J., & John, P. (2003). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362.

45.

Gross, J., & Thompson, A. (2007). Emotion Regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3-24). New York: The Guilford Press.

46.

Gross, J., Carstensen, L., Pasupathi, M., Tsai, J., Skorpen, G., & Hsu, C. (1997). Emotion and aging: Experience, expression, and control. Psychology and Aging, 12(4), 590-599.

47.

Hardy, F., Power, G., & Jaedicke, S. (1993). Examining the relation of parenting to children's coping with everyday stress. Child Development, 64(6), 1829-1841.

48.

Hare, A., Tottenham, N., Galvan, A., Voss, U., Glover, H., & Casey, J. (2008). Biological substrates of emotional reactivity and regulation in adolescence during an emotional go-nogo task. Biological Psychiatry, 63(10), 927- 934.

49.

Herzog, R., Rodgers, L., & Woodworth, J. (1982). Subjective well-being among different age groups (Research Report Series). Ann Arbor: University of Michigan, Institute for Social Research.

50.

Keenan, K. (2000). Emotion dysregulation as a risk factor for child psychopathology. Clinical Psychology: Science and Practice, 7(4), 418-434.

51.

Kittler, E., Menard, W., & Phillips, A. (2007). Weight concerns in individuals with body dysmorphic disorder. Eating Behaviors, 8(1), 115-120.

52.

Kopp, B. (1989). Regulation of distress and negative emotions: A developmental review. Developmental Psychology, 25, 343-354.

53.

Lang, R., & Carstensen, L. (2002). Time counts: Future time perspective, goals and social relationships. Psychology and Aging, 17(1), 125- 139.

54.

Martin, C., & Dahlen, R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences, 39(7), 1249-1260.

55.

McLaughlin, A., Hatzenbuehler, L., Mennin, S., & Nolen-Hoeksema, S. (2011). Emotion dysregulation and adolescent psychopathology: A prospective study. Behaviour Research and Therapy, 49(9), 544-554.

56.

Mennin, S., McLaughlin, A., & Flanagan, J. (2009). Emotion regulation deficits in generalized anxiety disorder, social anxiety disorder, and their co-occurrence. Journal of Anxiety Disorders, 23(7), 866-871.

57.

Musallam, B., Schallert, L., & Kim, H. (2011). Do millenial undergraduates's view of writing differ when surveyed online versus on paper? Computers in Human Behavior, 27(5), 1915- 1921.

58.

Rachman, S. (1980). Emotional processing. Behavior Research and Therapy, 18, 51-60.

59.

Silk, S., Steinberg, L., & Morris, S. (2003). Adolescent's emotion regulation in daily life: Links to depressive symptoms and problem behavior. Child Development, 74(6), 1869-1880.

60.

Southam-Gerow, A., & Kendall, P. (2002). Emotion regulation and understanding implications for child psychopathology and therapy. Clinical Psychology Review, 22(2), 189-222.

61.

Thompson, A. & Meyer, S. (2007). Socialization of emotion regulation in the family. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 229-248). New York: The Guilford Press.

62.

Underwood, K. (1997). Top ten pressing questions about the development of emotion regulation. Motivation and Emotion, 21(1), 127-146.

63.

Walden, A., & Smith, C. (1997). Emotion regulation. Motivation and Emotion, 21(1), 7-25.

64.

Westen, D. (1994). Toward an integrative model of affect regulation: Applications to social- psychological research. Journal of Personality, 62(4), 641-667.

한국심리학회지: 일반