ISSN : 1229-067X
본 연구에서는 여대생과 그 어머니를 대상으로 하여 자기분화의 세대 간 전이가 일어나는지, 여대생의 자기분화와 세대 간 가족관계가 자아존중감 및 주관적 안녕감에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고자 하였다. 모녀 132쌍을 분석대상으로 선정하여 연구를 수행하였으며, 각 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 딸의 자기분화 총합 간, 여대생의 자기분화․세대 간 가족관계․자아존중감․주관적 안녕감 총합 간에 유의미한 상관을 보였다. 둘째, 어머니의 자기분화는 딸의 자기분화에 유의미한 영향을 미쳤다. 셋째, 단계적 중다회귀 분석 결과, 여대생이 세대 간 친밀할수록, 자기 입장 견지 능력이 높을수록, 정서적 거리두기를 덜 할수록, 세대 간 삼각관계가 높을수록 자아존중감이 높은 것으로 나타났다. 그리고 여대생이 세대 간 친밀할수록, 세대 간 개별화될수록, 자기입장 견지능력이 높을수록 주관적 안녕감이 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 앞으로의 연구방향이 논의되었다.
The aims of this study were to examine the intergenerational transmission of self-differentiation from mother to her university daughter, and the effects of self-differentiation, intergenerational family relationship on the self-esteem and subjective well-being in female university students. The data were collected from 132 female university students and their mothers. The results were as follow; 1) The correlation analysis showed statistically significant positive correlation between mothers’ self-differentiation total and daughters’ self-differentiation total. In addition, we found that daughters’ self-esteem and subjective well-being showed meaningful correlation with their self-differentiation total and intergenerational family relationship total. 2) Mothers’ self-differentiation influenced daughters’ self-differentiation. 3) Stepwise multiple regression analyses demonstrated that intergenerational intimacy, the ability to take I position, emotional cutoff, and intergenerational triangulation exhibited a significantly contribution to self-esteem in order. Further, intergenerational intimacy, intergenerational fusion-individuation, and the ability to take I position exhibited a significantly contribution to subjective well-being in order. Finally, the study’s limits and further discussion were suggested.
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