ISSN : 1229-067X
본 연구는 국내 학술지(한국심리학회지, 상담학연구, 한국정신치료학회지 등), 석․박사학위논문에 1977년부터 2012년까지 35년간 게재된 인간중심접근 논문 총163편에 대한 연구주제, 연구대상, 연구방법, 년도 별에 관한 사항들을 분석하여 인간중심접근 관련 연구의 경향성을 살펴보고자 하였다. 분석결과, 연구주제에 있어서 이론연구가 29%로 가장 많았고, 그 다음으로 성과연구와 개관연구, 성격 및 적응연구 그리고 과정연구, 학업연구 등의 순으로 나타났다. 연구대상은 대상이 필요하지 않거나 대상이 명확하지 않은 경우인 기타가 30%로 가장 많았으며, 그 다음으로 기독교인, 취학 전 아동 및 초등학생, 청소년, 성인 등의 순으로 나타났다. 연구방법에 있어서 56%가 문헌고찰로 가장 많이 연구되고 있었으며, 28%를 차지한 양적연구보다 현저히 많은 것으로 나타났다. 연구년도 별에 있어서 최근 2000년대 들어서면서 55%의 연구물들이 발표되었다. 본 연구에서는 이러한 연구결과가 지니는 의미와 시사점 그리고 상담심리학 연구의 발전을 위한 제언을 논의하였다.
This study analyses trends in person-centered research of the past 35 years from 1977 to 2012 published in Korean journals by looking at 163 journal articles on a year-by-year bases, based on research topics, subjects, methodology and year of publication. Results are shown in terms of research themes. Theoretical research accounts for the largest share at 29%, followed by outcome research, introductory research, personality & adjustment research, process research, and academic research. In terms of research subjects, the ‘others’ category which includes cases where subjects are unnecessary or unclear accounted for 30%, following in order by Christians, pre-school and primary school children, teenagers and adults. In terms of research methodology, literary review was by far the most common at 56%, while quantitative analysis accounted for 28%. Lastly, in terms of year of publication, 55% of research was published after 2000. This study looks at the meaning and implications of such trends and provides suggestions for the future development of person-centered research in Korea.
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