ISSN : 1229-067X
위험지각에 대한 기존 심리측정 연구의 문제점을 보완하기 위해 본 연구에서는 연구자가 사전에 구성된 위험대상 목록을 제시하지 않고 진행자에 의한 인지모델기법(facilitated modelling)을 사용하여 참가자들이 스스로 위험 대상을 생각해내도록 하였다. 이를 통해 전문가, 일반인, 대학생 집단이 무엇을 위험하다고 지각하는지, 그 위험수준은 어느 정도인지, 위험대상이 위험지각의 심리적 차원인 지식과 두려움과는 어떤 관련을 갖는지 등을 탐색적으로 알아보았다. 연구 결과 전문가 집단과 일반인/대학생 집단이 무엇을 위험하다고 생각하는지 자체에 질적인 차이가 있음을 볼 수 있었다. 전문가는 과학적인 지식과 객관적 자료에 근거해 위험대상을 도출하는 반면, 일반인과 대학생은 일상생활이나 미디어 등에서 노출되는 가용한 정보에 더 많은 영향을 받음을 볼 수 있었다. 세 집단은 차이점 외에 공통점도 보였고 기존 심리측정 연구 결과와의 유사점과 차이점도 나타났다. 본 연구의 결과가 갖는 시사점과 한계에 대해 논하였다.
To compensate shortcomings of the prior psychometric studies on risk perception, the current study newly attempted facilitated modelling. In this method, researchers did not provide a pre-made list of risk items. Instead, participants(experts, ordinary people, and college students) had group discussions to come up with risk items, to rate how risky they are, and to evaluate them in terms of knowledge and dread, which are the two psychological dimensions of risk perception. The results showed that there were qualitative differences in the way that the three groups perceived what risk items were. The experts listed risk items based on scientific knowledge and objective data, but ordinary people and college students listed risk items based on what they were exposed in their lives and media, which suggests that risk concepts are partly social construct to them. The three groups showed similarities as well as differences and the results showed similarities to and differences from the prior psychometric studies. Implications of the results and future advances are discussed as well.
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