ISSN : 1229-4632
이제까지 식민지 시대 사회주의 문학은 인식론적 미학의 측면에서 주로 연구되어 왔다.그에따라 얼마나 사회주의적 세계관을 잘 드러냈느냐에 따라 작품의 가치가 평가되는 경향이 있었다. 그러나 그 기준에 부합한 작품들은 자칫 도식주의에 빠지기 쉬웠는데 그것은 사회주의 담론 자체가 갖고 있는 남성중심적이고 목적론적인 특성 때문이었다. 본고는 사회주의 문학에서여성담론이 그런 남성중심성을 극복함으로써 미학적 성취를 얻고 있는 양상을 고찰하였다. 박화성의 「하수도 공사,나 강경애의 인간문제」는 여성적인 사랑의 서사가 계금담론의 도식성을극복하는 양상을 보여준다. 물론 박화성이나 강경애도 지식인을 그리거나 신변적인 문제를 다룰 때는 남성작가들처럼 경직된 목적론적 도식성을 드러낸다. 그러나 「하수도 공사」나 「인간문제」는 식민지 현실 속에 살아 있는 여성의 모습을 그림으로써 남성중심적인 사회주의 서사를넘어서고 있다. 프로문학이 미학적 성취를 이룰 수 있었던 것은 이기영처럼 사회주의 담론을농민들의 전통문화에 연결시키거나 박화성, 강경애처럼 여성담론을 끌어들임으로서였다. 한편카프 시절부터 사회주의 담론의 남성중심성을 감지하고 있던 김남천은 사회주의 등의 남성중심적 비판 담론이 외와해되는 시점에서 여성담론이 새로운 비판적 위치를 얻을 수 있음을 보여주었다. 김남천은 박화성이나 강경애처럼 여성담론을 통해 사회주의 서사의 경직성을 수정할 수는없었지만 여성이 자신의 목소리를 찾아가는 과정에서 파시즘의 현실을 비판적으로 불 수 있는 위치를 찾을 수 있음을 드러낸다.
This thesis reinvestgated the socialist narrative in colonial period in terms of feminism. The socialist narrative and the socialist realism in colonial period have been investigated in terms of socialist perspective. But those studies did not revealed the reason why the socialist realism did not mirror successfully the reality in colonial period. This thesis realveled that the socialist realism did not mirror successfully the reality on account of partriarchal socialist perspective. And we reaveled that woman writer's socialist realism in terms of feminine discourse, for she could revise the socialist perspective in terms of feminine discourse. We focused on Park Wha-Sung's construction of sewerage and Kang Kyung-Ae's Human Problem. These two novels revised the socialist perspective in terms of feminine discourse, and because of that they could draw sussessfully the reality in colonial period. This thesis also reinvestgated Kim Nam-Chun's novels of female viewpoint in terms of feminism, His novels revealed that female viewpoint could secure critical position in fascist period, Consequencely we could show that feminine discourse and female viewpoint could go byond partriarchal discouse and narrative.