ISSN : 1229-4632
이 글은 민족문학론과 여성문학론의 관계와 결벌을 되짚어봄으로써 현재 여성문학이 처한 위치와 위상을 생각해보려는 한 시도이다. 80년대 여성문학론이 민족문학과 동행하고자 했을 때가졌던 핵심적인 문제의식이 무엇이며, 그 문제의식의 실종이 여성문학론에 갖는 의미가 무엇인지 다시 짚어보는 것은 현재 여성문학의 길을 열어가는 데도 중요한 함의를 갖는다. 여성문학론이 그간 보여온 성취와 새로운 모색에도 불구하고, 복합적 시야와 비판적 동력이 약화되는 조짐이 드러나고 있는데 바로 이들이야말로 과거 여성문학론이 힙겹게 고민하고 추구했던 바이기 때문이다. 이 글은 이런 취지 아래 한편으로 민족문학론과의 만남을 시도한 과거의 논의들을 살펴보고, 다른 한편으로 근자의 여성문학론에서 두드러진 두 가지 경향, 즉 민족/민족주의에 대한비판 및 여성성 담론들의 공과를 비판적으로 재점검해본다.
This paper looks at the current status and position of women’s literature in Korea. It returns to the relationship between women's and national literature, and notes that despite various achievements and new directions in women's literature and feminist criticism, we may be currently witnessing a loss of the complex perspectives and critical momentum. These are what feminist critics worked for in the 1980s, when they tried to reconstruct and establish ties between national literature and "women's liberation literature.' This article reviews the efforts of these critics and looks for connections (or disconnections) with two recent trends: critiques of the categories of nation/nationalism and discourses on femaleness.