바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Space and Environment

  • P-ISSN1225-6706
  • E-ISSN2733-4295
  • KCI

From Housing Development to Human-Centered Residental Regeneration: focused on the New Residential Policy of Seoul

Space and Environment / Space and Environment, (P)1225-6706; (E)2733-4295
2013, v.23 no.4, pp.5-57

Abstract

On December, 2011, the ruling party and opposition parties agreed to amendAct on Urban Housing Renewal to allow local residents to decide the carrying-onof renewal projects with their own evaluation. Upon this amended Act, the metropolitangovernment of Seoul released New Town Exit Policy called ‘the 1·30 Measure’. This policy focused primarily on providing resident with an exit to get out fromthe entrapped situation of housing redevelopment and new town developmentprojects. At the same time, the policy aims at getting beyond solving deadlockedproblems to shift towards a new concept of residential regeneration. The new wayof urban management sets a new principle of housing renewal such as the man-centeredrecovery of community, human rights to housing, housing welfare promotionand the like. Hence, with a view to instituting an alternative paradigm of man-centeredurban renewal, the 1·30 probationary measures involve an intention to bringabout the paradigm shift of housing renewal practices. At the time of the paradigmshift of housing renewal, this paper attempts to review the hither-to implementedhousing policy in Seoul and evaluate the possibility and limit of man/community-centeredhousing policy, with a goal to design a new conception of housing renewaland its policy agenda. The paper is organized as follow: first evaluating the currentstate of housing policy in Seoul, then examining the necessity and feasibility of policytransition from housing development to residential regeneration, finally drawing theprinciple and direction of new residental regeneration and its policy agendas.

keywords
1·31대책, 뉴타운 출구전략, 뉴타운·재개발, 주거재생, 대안정비, 공동체복원, the 1·31 Measures, New Town Exit Policy, new town and redevelopment, residental regeneration, alternative renewal, community recovery

Reference

1.

김덕례. 2008. 「도시재정비 촉진을 위한 특별법과 시행시 문제점 및 개선 방안」. 인천광역시의회 주관 “성공적인 도시관리를 위한 시민 토론회” 발표문.

2.

남은경. 2008. 「주택 재개발사업의 실태: 시공사 선정 및 사업비 분석」. 경실련 도시개혁센터 주관 “재개발·재건축신고센터 개소 및 기념토론회” 발제문.

3.

변창흠. 2008. 「뉴타운 사업의 문제점과 해결방안」. 환경정의·참여연대 주관 “뉴타운사업 이대로 좋은가?” 긴급토론회 발제문.

4.

변창흠. 2011. 「뉴타운 정책의 문제점과 경기도 뉴타운의 출구 전략」. “제2회 경기도시주택포럼” 발제문.

5.

이용건. 2012. 「서울시 도시재생사업의 바람직한 방안」. 한국감정평가학회 주최 “도시재생사업 어떻게 할 것인가?” 토론회 발제문(2012.7.23).

6.

이제선. 2008. 「도시정비사업 및 재정비촉진사업의 문제점과 개선방안」. 경실련 도시개혁센터 주관 “재개발·재건축신고센터 개소 및 기념토론회” 발제문.

7.

장영희. 2012. 「수요자 중심의 주택정책 쟁점과 과제」. 서울특별시·서울시정개발연구원 주최 “신주거재생 정책방향 정립 워크숍” 발제문.

8.

전상훈. 2008. “서울시 뉴타운 사업의 추진현황과 향후 과제.” http://blog.naver.com/sisa2007/ 110031979532.

9.

정남종·이성창. 2012. 「거주자 중심의 뉴타운·재개발을 위한 제도개선 및 대안 마련」.서울특별시·서울시장개발연구원 주최 “서울의 미래주거재생 정책방향 모색을 위한 뉴타운·재개발 시민토론회” 발제문(2012.5.7).

10.

조명래. 2008. 「뉴타운 사업의 논란과 전망: 뉴타운의 정치학」. 환경정의·참여연대주관 “뉴타운 사업 이대로 좋은가?” 긴급토론회 발제문.

11.

조명래. 2010. 「서울시 뉴타운 사업의 평가와 대안 모색」. ≪한국부동산법학회≫, 제 17집.

12.

조명래. 2012a. 「뉴타운 사업의 문제점과 한계」. 국회 김진애 의원 주관 “뉴타운사업의 문제점과 대안” 토론회 발제문.

13.

조명래. 2012b. 「박원순표 주거복지정책 6개월의 평가와 전망」. 참여연대 주관 “박원순 시장 6개월 평가와 전망 토론회”(주제: 서울시, 시민의 기대에 부응하고있는가?) 발표문.

14.

조명래. 2012c. 「서울주거재생정책의 방향과 과제」. 서울시 주최 “뉴타운·재개발 시민토론회” 발표문.

15.

조명래 외. 2011. 저성장시대의 도시정책 . 파주: 한울.

16.

주택산업연구원. 2007. 재정비촉진사업 실태분석 및 활성화 방안 .

Space and Environment