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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지: 일반

화장은 남성의 얼굴을 매력적으로 보이게 하는가?

Does make-up make men's faces appear more attractive?

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2019, v.38 no.4, pp.625-646
https://doi.org/10.22257/kjp.2019.12.38.4.625
홍락균 (한림대학교 심리학과)
최훈 (한림대학교)
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초록

화장이 여성의 전유물이라는 인식은 현대에 들어서서 점차적으로 사라지고 있으며, 최근에는 많은 남성들이 화장을 한다. 하지만 화장하는 남성들에 대한 사회적인 의미가 항상 긍정적인 것만은 아니다. 과연 화장은 남성을 매력적으로 만드는가? 이 질문에 대해 실험적인 방법을 통해 그 답을 찾아보았다. 본 연구는 총 다섯 단계(민낯, 피부화장, 눈썹화장, 아이라인화장, 아이섀도우화장)로 화장한 남성 얼굴을 자극으로 사용하여, 화장 단계별로 매력도가 어떻게 지각되는지(실험 1), 화장의 탐지 정도가 달라질 수 있는지(실험 2)를 확인하였다. 실험 1에서는 남성 화장의 긍정적인 효과와 부정적인 효과가 동시에 나타나 눈썹화장단계까지는 매력이 상승한 반면, 아이섀도우화장단계 이후에는 매력이 하락하는 것을 확인하였다. 실험 2에서는 화장이 더해짐에 따라 화장을 탐지하는 정도가 높아지는 것을 확인하였다. 특히, 실험 1에서 매력이 상승했던 눈썹화장단계까지는 화장 탐지 정도가 높지 않았지만, 매력이 하락했던 아이라인화장 이후 단계에서는 급격하게 상승하는 것으로 나타났다. 실험 1, 2를 종합하면, 화장의 단계가 높아지면 어느 정도까지는 매력도가 증가하지만, 그 이상에서는 매력도가 감소하며, 이는 화장의 탐지와 관련이 있는 것으로 보인다. 본 연구는 남성 화장에 대해 실험 패러다임을 적용한 국내 최초 연구로서 화장을 통해 남성 얼굴이 매력적으로 보일 수 있는지를 직접적으로 확인하였다. 동시에 화장과 남성 얼굴 매력과의 관계가 여성의 경우와는 다르며, 다양한 상향적 및 하향적 요인에 대한 체계적인 후속 연구의 필요성을 제안하였다.

keywords
남성 화장, 그루밍족, 얼굴 매력, 화장 탐지, male makeup, the grooming tribe, facial attractiveness, makeup detection

Abstract

Today, the idea that only women can wear makeup is no longer accepted. Although many men do wear makeup, the social responses to those men are not always positive. Does makeup actually make men’s faces appear more attractive? The current study finds the answer for this question through psychological experiments. As stimuli for these experiments, male faces that were made up in five steps (1: no makeup, 2: skin makeup, 3: eyebrow makeup, 4: eyeliner makeup, 5: eyeshadow makeup) were employed. In the experiments, after presenting male faces with makeup, participants were asked to rate how attractive those faces looked (experiment 1) and how heavily made up those faces appeared (experiment 2). A 7-point likert scale was used in both experiments: a higher point means more attractive and heavier, respectively. In experiment 1, the results showed the inverted U curve. There was an increase in attractiveness from step 1 (no makeup) to step 3 (eyebrow makeup), and after that there was a decrease. The results of experiment 2 showed that the more make-up applied, the easier participants can detect the degree of make-up. In particular, until step 3 (eyebrow makeup), faces were perceived as having light makeup; in steps 4 and 5, the faces were perceived as having (relatively) heavy makeup. Collectively, as the level of make-up increases, the perceived attractiveness increases to a certain point, but after that, it decreases, which seems to be related to the detection of make-up. This study was the first in Korea to explore male makeup with an experimental paradigm, which directly confirmed whether the male face can be perceived as more attractive with makeup or not. The relationship between makeup and the attractiveness of the male face is different from that of the female, suggesting that systematic follow-up studies are required to identify the effect of various bottom-up and top-down factors.

keywords
남성 화장, 그루밍족, 얼굴 매력, 화장 탐지, male makeup, the grooming tribe, facial attractiveness, makeup detection

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