바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Entertainment quarters and the literature of deviation in late of Choson Dynasty

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2005, v.0 no.14, pp.33-64
Ae-Kyung Park
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Late of Chosun dynasty saw development of various entertainment quarters to consume leisure time. pungryubang(風流房) and Kibang(妓房) are those among representative entertainment quarters of end of Chosun dynasty. While pungryubang inherited traditions of aristocratic culture of previous period corresponding to urban atmosphere, Kibang would be newly introduced entertainment quarter meeting new commercial needs. Reasons pertaining to introduction of new entertainment quarters were prosperity of cities due to growth of commerces and trades and increase of Kinyo and professional entertainers whose private activities were guaranteed since abolition of Yeoak(女樂). pungryubang led specialization of Siga which combines poem and music and Kibang produced literature of hedonic sexual love for Kinyo while consuming songs and dances. The entertainment quarters of Chosun dynasty located at where needs to consume leisure time aesthetically and pursuing pleasures came across. pungryubang culture that succeed aristocratic refinements, despite of its significance of aggressive involvement by Yeohangin and constructing professinal entertainers' activity domain, remained at the border. On the contrary, newly introduced commercial entertainment quarters and urban entertainments of various forms could be said as scene of deviation away from cultures led by the aristocratic. Therefore, literatures and arts finally could incorporate urban desires and lineaments of the time free from aristocratic moral culture.

keywords
조선후기, 유흥공간, 풍류방, 기방, 기녀, 여악, 중인, 일탈, late of Choson Dynasty, entertainment quarters, pungryubang(風流房), Kibang(妓房), Kinyo(妓女), Yeoak(女樂), Jungin(中人), deviation.

Reference

1.

(1992) 「무숙이 타령 연구」,

2.

(1999) 경복궁 중건 때의 전통놀이 가사집 , 문헌과 해석사

3.

(1992) 고려대학교 민족문화연구소,

4.

(1999) 조선 후기 서울의 중간계층과 유흥의 발달, 소명출판사

5.

(1993) 19세기 서울 京江地域의 商業發達」,

6.

(2002) 19세기 여성음악계의 구도, 서울대학교 동양음악연구소

7.

(2001) 조선시대 궁중연향과 여악연구, 민속원

8.

(2001) 기생 - 가부장제의 경계에 선 여성들, 여성문화이론연구소

9.

(2003) 19세기 도시유흥에 나타난 도시인의 삶과 욕망, 국제어문학회

10.

(2003) 사설시조의 여성화자와 여성 섹슈얼리티, 월인

11.

(2003) 姜澹雲, 名妓의 내적 성찰과 悲憤의 서사, 우리어문학회

12.

(1996) 도시의 여가문화, 서울대학교 출판부

13.

(2002) 조선 시대 기녀 섹슈얼리티와 사랑의 담론, 한국고전여성문학회

14.

(2003) 조선후기 중인층 풍류공간의 문화사적 의미-서구 유럽 ‘살롱’과의 비교를 통하여, 진단학회

15.

(1995) 19세기 여창가곡의 작품세계,

16.

(1999) 안민영과 기녀, 한성대학교 민족문화연구소

17.

(2004) 19세기 일급 예기의 삶과 섹슈얼리티, 한국사회사학회

18.

(1995) 風流房藝術과 風流集團, 집문당,

19.

(2000) 기녀담,기녀 등장 소설의 기녀 자의식 구현양상에 관한 연구,

20.

(2000) 기녀 등장 소설의 기녀 자의식 구현양상에 관한 연구,

Feminism and Korean Literature