바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

윤대녕 소설의 여행구조와 여성타자 연구 - 「신라의 푸른 길」, 「피아노와 백합의 사막」과 『눈의 여행자』를 중심으로

The Study of Journey's structure and Autre(Women) in theNovels by Yun Dae-nyeong- With a focus on his 'The Blue Road of Shilla', 'The Desert of the Piano and Lilies', and "The Traveler of Snow"

여성문학연구 / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2007, v.0 no.17, pp.325-348
이미림 (강릉원주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

80년대의 거대담론이 소멸하면서 자아 찾기에 골몰하는 90년대에 들어 나약한 주인공이 방황하는 여행소설이 대거 발표되었다. 정착-떠남-정착의 원점회귀 구조를 지닌 여행소설은 「만세전」, 「무진기행」과 같이 문학사적 자리매김을 하는 장르문학이다. 자본주의가 정착한 후 비진정성의 공간인 도시를 떠나 진정한 자아 즉 동일자를 찾아나서는 여행자가 등장하였다. 여행소설이라는 일관된 작품세계를 구축하는 반복형의 작가인 윤대녕 문학의 여행구조는 조우를 통해 타자의 타자성을 수용하는 과정을 위한 문학적 장치이다. 탈출과 여행을 욕망하는 것은 만남을 욕망하는 것이며 자신의 변형된 자아의 존재인 길 위의 여성을 갈망하고 수용하는 과정 속에서 관계를 형성하게 된다. 여행자는 여성, 달, 사막, 눈, 겨울과 같은 음의 이미지로 여성의 가치가 중시되는 시대임을 피력하면서 자기동일성을 찾아 헤매지만 탈근대 남성여행자의 시선에 포착된 여성들은 성적(性的)·성적(聖的) 이미지가 혼효된 비현실적인 여성이다. 훔쳐보기의 대상이 되는 길 위의 여성은 동일자인 동시에 신비하고 에로틱한 관계를 맺는다는 점에서 타자일 수밖에 없다. 초기 여행소설에 나타나는 소통부재와 현실도피가 『눈의 여행자』에 와서는 여성타자의 타자성을 수용하고 화해하려 는 변화를 보인다. 여행자는 타자가 된 나인 아이를 통해 자신에게로의 영원한 회귀로부터 해방된다. 윤대녕의 문학은 작가 나이 마흔 이후 타자에 관심을 갖게 되면서 타자인식과 여성의식이 변모하고 있음을 알 수 있다.

keywords
여행소설, 관계형성, 소통부재, 탈근대 남성여행자, 반복형의 작가, 바다/사막/눈의 상징성, 타자의 타자성, 훔쳐보기, travel novels, creating relationships, absence of communication, postmodern male travelers, repeating writer, symbolism of sea, desert, and snow, altérité de l' autre, scopophilia

Abstract

Devoted to the search for ego, the 1990s saw the publication of a good number of travel novels, in which the weak main characters were wandering around, along with the disappearance of grand narratives. Following the structure of returning to the original point in the sequence of settlement, leaving, and settlement, travel novels are part of the genre fiction claiming their place in the literary history with 'Mansejeon' and 'Mujingihaeng'. After capitalism settled down, there appeared a new kind of travelers who showed the Bobos characteristics in the digital age and wished to leave the cities of no true feelings. As a repeating writer that built a consistent world of his works through travel novels, Yun Dae-nyeong has been highly evaluated for such thematic ideas as the sensitivity of the 1990s, characteristics of aesthetics of literary styles, and returning to the beginning of existence. In this study, however, it was noted that the themes of his literary works also included the absence of communication between the family and its members or between individuals(especially women), who got their wounds in the 1990s, difficulty with creating relationships, and unstable marriage life. Encounters with women on the road would bring self-incestuous love or despair to the heroes and provide no fundamental solutions to their problems. Employing the images of Yin such as woman, the moon, desert, snow, and winter, Yun emphasizes the needs for feminine images in the contemporary time. But, in the eyes of the postmodern male travelers, women would merely go through the process of dichotomy and othering between the angels and witches or between the ladies on the road and wives. As the male travelers steal a glance at the ladies on the road, they are idealized as the ladies of religious faith or salvation and thus fail to represent the self-regulating femininity. Despite those aspects, Yun's literary works made a contribution to the establishment of the genre fiction called travel novels in the 1990s and claim significance in that he made constant attempts to write innovative and experimental travel novels like "The Traveler of Snow". Furthermore, the changes to his works such as the efforts to recover the relationships with the family and home by moving from searching for the fathers or women to searching for children and from fantasy to reality, made the readers have expectations for the diverse possibility of travel novels later.

keywords
여행소설, 관계형성, 소통부재, 탈근대 남성여행자, 반복형의 작가, 바다/사막/눈의 상징성, 타자의 타자성, 훔쳐보기, travel novels, creating relationships, absence of communication, postmodern male travelers, repeating writer, symbolism of sea, desert, and snow, altérité de l' autre, scopophilia

참고문헌

1.

(1995) 남쪽 계단을 보라, 세계사

2.

(2003) 눈의 여행자, 중앙M&B

3.

(2000) 한국문학과 여성, 아세아문화사

4.

(1996) 타자의 목소리 , 문학동네

5.

(2006) 우리시대의 여행소설, 태학사

6.

(1996) 가학증 타자성 자유, 백의

7.

(2001) 전환기 소설의 지형, 세종출판사

8.

(1994) 관광과 근대성,

9.

(1998) 근대성과 페미니즘, 거름

10.

(2003) 여행의 역사, 효형출판

11.

(1996) 통과제의와 문학, 문학동네

12.

(1996) 시간과 타자, 문예출판사

13.

윤대녕 소설의 여행구조와 여성타자 연구 345자끄 아탈리 호모 노마드 유목하는 인간,

여성문학연구