바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Study on Process of probabilistic Understanding of Woman through Process of Coding in a Medium in 1900s -focused on articles about women in JaeGuk-ShinMun-

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2011, v.0 no.26, pp.7-39
Kiran Kim
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this paper is to inquire about the approaches,so-called 'cultural studies' opened researches internal korean literature studies in 2000s. The cultural studies, a close associate of media, have had a tendency to involute into the literature texts. With the critical mind that in the tendency to involution into the literature texts the cultural studies have little point in it, this paper examines the interaction with Medium and Lee In Gik's SINSOSEOL (early modern novel), Hyul-e-nu(blood tears). Through the transformation of the meaning in coding virtuous women and non-virtuous women in the context of home, the traditional understanding of woman had changed into the new understanding of woman, which was demanded in the context of home in 1900s. Above all, two heroine in Hyul-e-nu(blood tears), Okrun and her mother Chunae have to do with the new meaning of coding of virtuous women and non-virtuous women. Okrun has been said as the modern girl, but she was unstable and paradoxical character who wandered between the modern and pre-modern.

keywords
『제국신문』, 근대계몽기 여성인식, 열녀와 非열녀, 매체, 코드화, 『혈의 루』, JaeGuk-ShinMun, Hyul-e-nu(blood tears), Media, Process of Coding, virtuous women, non-virtuous women

Reference

1.

제국신문, 혈의 루

2.

고미숙, 한국의 근대성, 그 기원을 찾아서, 책세상, 2001, 1∼184쪽.

3.

김영민, 컨텍스트로 패턴으로, 문학과 지성사, 1996, 1∼218쪽.

4.

권명아, 역사적 파시즘-제국의 판타지와 젠더 정치, 책세상, 2005, 1∼511쪽.1

5.

한기형 외, 근대어․근대매체․근대문학, 성균관대 대동문화연구원, 2006, 1∼501쪽.

6.

차태근, 매체의 문학과 문학적 매체 , 지식의 근대기획, 미디어의 동아시아, 성균관대 동아시아학술원 동양학학술회의, 2007.

7.

최기영, <뎨국신문> 연구, 서강대언론문화연구소, 1989, 1∼74쪽.

8.

베르너파울슈티히, 황대현 옮김, 근대초기 매체의 역사, 지식의 풍경, 2007, 1∼574쪽.

9.

니클라스 루만, 정성훈 외 옮김, 열정으로서의 사랑-친밀성의 코드화, 새물결, 2009, 1∼340쪽.

10.

피에르 부르디외, 하태환 옮김, 예술의 규칙, 동문선, 1998, 1∼510쪽.

11.

Peter Ludes, Einführung in die Medienwissenschaft-Entwicklungen und Theorien, Berlin : Erich Schmidt Verlag, 1998.

12.

강현조, 혈의 루의 원전 비평적 연구 , 우리말글 41호, 우리말글학회, 2007, 217∼237쪽.

13.

김기란, 한국 근대계몽기 신연극 형성과정 연구 , 연세대 박사학위논문, 2004.

14.

김기란, 신연극 <은세계> 연구 , 한국근대문학연구 16호, 한국근대문학회, 2007, 195∼241쪽.

15.

김춘식, 한국 신문학 초창기의 문학장의 형성과 서구적 개념의 미적 근대성 비교 , 동서비교문학저널 12호, 2005, 171∼195쪽.

16.

박애경, 야만의 표상으로서의 여성 소수자들 , 여성문학연구 19호, 여성문학학회, 2008, 103∼138쪽.

17.

박진영, 번역․번안소설과 한국 근대소설어의 성립 , 흔들리는 언어들-언어의 근대와 국민국가, 성균관대학교 대동문화연구원, 2008.

18.

양윤선, <계몽된 딸과 미몽의 어머니-이인직의 혈의 루와 20세기 초 한국 가정소설>, 국제한국문학문화학회 2011년 봄 학술대회 발제문.

19.

이경하, 제국신문 여성독자투고에 나타난 근대계몽담론 , 고전여성문학연구 8집, 한국고전여성문학회, 2004, 66∼98쪽.

20.

이송희, <한국 근대사 속의 여성 리더십>,《역사속의 여성리더십》, 한국여성사학회 국제학술대회 자료집, 2011.

21.

전은정, 근대 경험과 여성주체 형성과정 , 여성과 사회 9권, 한국여성연구소, 2000.

22.

조주현, 섹슈앨러티를 통해 본 한국의 근대성과 여성주체의 성격 , 사회과학논총 17집, 1998.

23.

한기형, 매체의 언어분할과 근대문학 , 흔들리는 언어들-언어의 근대와 국민국가, 성균관대학교 대동문화연구원, 2008.

24.

가네코 아키오, 권정희 옮김, <‘가정소설’을 둘러싼 미디어 복합-1900년대를 중심으로>,《지식의 근대기획, 미디어의 동아시아》, 성균관대동아시아학술원 동양학학술회의 자료집, 2007.

Feminism and Korean Literature