바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Women’s Emotional Labor and “Two Good Queens Myth(二妃神話)” in Chosŏn

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2016, v.0 no.38, pp.7-40
Kim, Sooyoun
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Shrugging off the conventional viewpoint that considers women's duty as a norm, we see it as a performance of labor. This view makes us regard women's duty as the problem of public domain, and discuss social responsibility of it. This claims that serving for 'Two Good Queens Myth' is not the official but the selective, and also is not the area of an individual duty but that of collaboration of community. The way looked at the duty of traditional women or wives, which is in line with the fixed role problems gendered today, should be reviewed as the problems of a social system, not that of a person's qualifications. Especially, in emotional labor permeated the duty of women and wives, paying attention to a surface behavior that the spread of their sense of identity is blocked, we need to try to understand the women's reality related with labor. Imaginative prospect and realistic practice is two wings that construct a new self-epic. Fictional imagination is the combination of personal experiences which a real anonymous woman made and a social history of a female group. Alternative imagination and courageous revelation is a basic condition for changing the quality of life. This is why this paper is focused on fictional imagination that women in Chosŏn dynasty where people controlled women has proposed. On the process of discussion, we made use of 'mirroring' as a narrative skill, 'emotional labor' of sociology, 'the sense of identity' of self psychology, and 'self-epic' of literary therapy as important introspection tools.

keywords
Emotional Labor, Mirroring of Narration, “Two Good Queens Myth”, <Okhwan kibong(玉環奇逢)>, <Hancho Samsŏng kibong(漢朝三聖奇逢)>, 감정노동, 서사적 미러링, 이비 신화, 「옥환기봉」, 「한조삼성기봉」

Reference

1.

옥환기봉, 규장각본.

2.

한조삼성기봉 장서각본.

3.

禮記

4.

詩經

5.

이남규, 수당집, 고전번역원.

6.

김미현, 번역 트러블, 이화여대출판부, 2016, 19쪽.

7.

윤혜린, 여성주의 리더십, 이대출판부, 2007, 24~25쪽.

8.

앨렌 시걸, 권명수 역, 하인즈 코헛과 자기심리학, 한국심리치료연구소, 2002, 102~106쪽.

9.

앨리 러셀 혹실드, 이가람 역, 감정노동, 이매진, 2009, 17~21쪽.

10.

강혜선, 조선후기 사족 여성의 경제활동과 문학적 형상화, 한국고전여성문학연구 24, 189~219쪽.

11.

구선정, 『옥환기봉』의 인물 연구-역사인물의 소설적 재현, 이화여대 박사논문, 2011, 1~138쪽.

12.

김경미, 조선후기 여성의 노동과 경제활동: 18-19세기 양반여성을 중심으로, 한국여성학 제28권 4호, 2012, 85~117쪽.

13.

류태모ㆍ위희경ㆍ정현우, 감정노동이 직무만족에 미치는 영향-감성리더십과 임파워먼트의 조절효과, 인적자원관리연구 제21권 제3호, 한국인적자원관리학회, 2014, 435~460쪽.

14.

이승복, 『옥환기봉』연작의 여성담론과 소설사적 의미, 고전문학과 교육 12, 한국고전문학교육학회, 2006, 283~322쪽.

15.

이승복, 『옥환기봉』의 역사수용 양상과 그 의미, 한국문학논총 50, 한국문학회, 2008, 141~182쪽.

16.

이승복, 『옥환기봉』의 인물형상과 작가의식, 고전문학과 교육 15, 한국고전문학교육학회, 2008, 463~499쪽.

17.

이정옥, 돌봄노동의 사회화와 감정노동, 사회과학논총 제11집, 2012, 91~109쪽.

18.

임치균, 『옥환기봉』연구, 한국사상과 문화 18, 한국사상문화학회, 2002, 27~50쪽.

19.

임치균, 『한조삼성기봉』연구, 정신문화연구, 제26권 제3호 통권 92호, 한국정신문화연구원, 2003, 3~30쪽.

20.

임치균, 18세기 고전소설의 역사수용 일 양상- 『옥환기봉』을 중심으로, 한국고전연구 8, 한국고전연구학회, 2002, 131~162쪽.

21.

임치균, 사랑과 갈등에 대한 남성의 시각 뒤집어 보기: 옥환기봉 과 한조 삼성기본을 중심으로, 고전여성문학연구 9, 고전여성문학회, 2004, 169~195쪽.

22.

임치균, 취미삼선록 연구- 옥환기봉, 한조삼성기봉 과의 대비를 중심으로, 고전문학연구 30, 한국고전문학회, 2006, 351~378쪽.

23.

임형택, 17세기 규방소설의 성립과 <창선감의록>, 동방학지 57, 1998, 103~176쪽.

24.

최기숙, 18세기 여성의 생애사 기록을 통해 본 빈곤의 감성 통제와 여성의 삶, 여성학연구 제32호, 2014, 7~42쪽.

Feminism and Korean Literature