바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Study on the Narrative Rewriting Strategy of 『Four daughters of Armian』 by Shin Il-Suk

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2017, v.0 no.40, pp.209-238

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

In this study, Four daughters of Armian by Shin Il-suk was presented as one of the representative female narrative cartoons in the 1980s. Some might criticize the work for being influenced by cultural colonialism in that the artist established her style by mimicking the expressive techniques of Japanese cartoons and set ancient Greece and Persian Empire as the background. She, however, reproduced visually the independence of colonial women that resisted the imperialist men as far as its narrative was concerned. Furthermore, she made an attempt at rewriting myths and history in the eyes of women, which raises a need to evaluate her work differently. She borrowed materials for her narrative from the ancient Greek mythology, the Bible, and the classics including Histories by Herodotus and Plutarch's Lives. The old myths and war histories of the empire get mixed and clash with the destinies of Armian's four daughters and are reorganized from the perspective of women. Her strategy of narrative rewriting inspires the readers to make new interpretations of history and patriarchal myths of the empire and broaden the horizon of their feminist perceptions.

keywords
Shin Il-suk, Four daughters of Armian, narrative rewriting, resistant space against the patriarchal society, narrative of gender politics, herstory, myth rewriting, 신일숙, 아르미안의 네 딸들, 서사 다시쓰기, 가부장제 사회의 대항 공간, 여성 정치의 서사, 여성의 역사, 신화 다시쓰기, 여성주의 판타지 팩션

Reference

1.

신일숙, 「아르미안의 네 딸들」, 1권-14권, 대원씨아이, 1996.

2.

김복래, 「권력과 철학을 뒤흔든 매춘부 헤타이라」, 새문사, 2013년, 6-188.

3.

거다 러너, 「왜 여성사인가」, 푸른역사, 2006, 381-401.

4.

로즈메리 잭슨, 서강여성문학연구회 역, 「환상성-전복의 문학」, 문학동네, 2001, 11.

5.

샬롯 퍼킨스 길먼, 손영미 역, 「여자만의 나라 Herland」, 한국문화사, 2002.

6.

엘렌 식수, 박혜영 역, 「메두사의 웃음/출구」, 동문선, 2004, 49-54.

7.

주교회의 성서위원회 편찬, 「성경」, 「에스테르기」, 한국천주교중앙협의회, 2005, 1000-1002쪽

8.

플라톤, 이정호 역, 「메넥세노스」, 이제이북스, 2008, 57-85.

9.

플루타르크, 이성규 역, 「플루타르크 영웅전 전집 Ⅰ」, 현대지성사, 2000, 267-279.

10.

토머스 불핀치, 박경미 역, 「그리스로마 신화」, 혜원, 2011, 1-591.

11.

헤르도토스, 박광순 역, 「역사」, 범우사, 1987, 473-603.

12.

고갑희, 「그리스로마 신화에 나타난 변신의 성정치 : 여성/남성의 욕망과 이데올로기」, 「영미페미니즘 학회」, 11권 1호, 영미페미니즘학회, 2003, 3-23.

13.

김은정, 「순정의 신화-순정만화를 통해 본 1980년대 순정서사 분석 : <별빛 속에>, <아르미안의 네 딸들>, <인어공주를 위하여>를 중심으로」, 이화여자대학교 국제대학원 한국학과, 석사학위논문, 2015.

14.

권김현영, 「순정만화, 여성들의 정서적 문화동맹」, 「여성과 사회」12권, 한국여성연구소, 2001, 119-131.

15.

라현숙, 「출판만화의 여성 장르에서 나타나는 의미투쟁에 관한 연구 : 「아르미안의 네 딸들」을 중심으로」, 이화여자대학교 사회학과 석사학위논문, 1996.

16.

이주희, 「순정만화의 환상성 연구 : 「바람의 나라」, 「아르미안의 네 딸들」, 「불의 검」을 중심으로」 한양대학교 교육대학, 석사학위논문, 2010.

17.

유연희, 「와스디, 에스더, 세레스 : 에스더서의 여성 리더십과 복잡한 유산」, 「구약논단」, 제19권 3호 통권49집, 한국구약학회, 2013, 123-151.

18.

장은영, 「순정만화의 환상서사 특성 연구」,공주대학교 만화학과 박사학위논문, 2012.

Feminism and Korean Literature